ŠKODA TRANSPORTATION dodá ZSSK 25 moderných elektrických jednotiek

» Návrat

Pridané: 8.10.2018 16:00
Autor: Tomáš Kováč
Zdroj: ZSSK - tlačová správa

ŠKODA TRANSPORTATION dodá ZSSK 25 moderných elektrických jednotiek Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) víta Vykonávacie rozhodnutie Európskej komisie (EK) z 2. 10. 2018, ktorým EK schválila finančný príspevok na veľký projekt „Modernizácia vozového parku ŽKV v rámci OPII – 2. časť“, vybraný ako súčasť operačného programu „Integrovaná infraštruktúra“ na Slovensku.

Ten  bude financovaný z fondov Európskej únie, konkrétne prostredníctvom Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020, ďalej z prostriedkov nenávratného finančného príspevku zo zdrojov kohézneho fondu, zo štátneho rozpočtu a z vlastných zdrojov.  

 

Ide totiž o doteraz najväčšiu investičnú zmluvu, aká kedy bola podpísaná od vzniku ZSSK v roku 2005. Priebeh tohto tendra bol vďaka transparentnému prístupu v koordinácií s EK bezproblémový, čoho dôkazom je okrem schválenia výsledkov verejného obstarávania aj to, že v elektronickej aukcii boli dvaja veľkí hráči (Škoda Transportation a Stadler Bussnang AG). Víťaznou sa napokon stala ponuka Škoda Transportation, a. s., v konzorciu so ŽOS Trnava, a. s. 

„Moderné elektrické jednotky sú pre regionálnu dopravu v okolí Žiliny a našich cestujúcich skutočne kľúčové. Preto ma veľmi teší, že táto dôležitá dodávka vlakov smeruje k úspešnej realizácii projektu. S podobnými jednotkami ako tie, ktoré majú byť dodané, máme už dnes pozitívnu skúsenosť, takže aj v budúcnosti predpokladáme hladký priebeh dodania, ako aj udržania ich kvality,“ hovorí Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK. 


Vizuál novej elektrickej jednotky ZSSK - interiér

Škoda Transportation už v minulosti dodala pre ZSSK 19 ks elektrických poschodových jednotiek a 10 ks poschodových push-pull súprav. Tie majú nízku poruchovosť i spotrebu energií v porovnaní s priemerom vozňového parku ZSSK. Nové elektrické jednotky plánuje národný dopravca nasadiť do regionálnej dopravy v Žilinskom samosprávnom kraji na tratiach Žilina – Trenčín, Horní Lideč – Púchov, Žilina – Čadca – Zwardoń a Žilina – Liptovský Mikuláš.

„Niektorí naši kritici hovoria, že nemáme kupovať nové vlaky, ale radšej opravovať staré. Využitie EÚ fondov zrýchľuje zefektívňovanie prevádzky náhradou starých rušňov a vozňov za moderné jednotky. Týchto 25 nových vlakov nám umožní pracovať s našimi vozidlami efektívnejšie a vyradiť najporuchovejšie vozidlá, ktoré budú mať v roku 2021 viac ako 50 rokov,“ vysvetľuje Patrik Horný, podpredseda predstavenstva a riaditeľ úseku ekonomiky a informačného manažmentu ZSSK.


Vizuál novej elektrickej jednotky ZSSK - priestor pre bicykle

ZSSK už rok a pol smeruje k znižovaniu stavu záloh, lepším opravám a efektivite. Náklady na kilometer i prepraveného cestujúceho sa znižujú, zastarané vlaky sa vyraďujú, obehy sa zefektívňujú. ZSSK má dlhodobo pozitívnu skúsenosť s čerpaním eurofondov na obstarávanie nových koľajových vozidiel. Stratégia ZSSK z novembra 2016 tiež radikálne rieši vyraďovanie najporuchovejších modelov (napr. rušne radu 240, tzv. Laminátky) a podporuje masívne investície do opravárenského hmotného i ľudského zázemia, ktoré boli v minulosti zanedbávané. Táto stratégia tiež predpokladá popri raste výkonov ďalšie znižovanie rozsiahleho a rôznorodého vozňového parku ZSSK. V roku 2005 bolo rušňov a vozňov takmer 2 000, v súčasnosti je ich zhruba o 350 menej, hoci počet cestujúcich stále rastie. Počet vozidiel v ZSSK sa má do roku 2025 znížiť o 20 %, no vďaka ich nižšej poruchovosti a lepšiemu manažmentu počet cestujúcich i najazdených kilometrov narastie.  

Dvadsaťpäť elektrických jednotiek bude nasadených do regionálnej dopravy na elektrifikovaných tratiach pre rýchlosť 160 km/h a napätie 3 kV a 25 kV. ZSSK budú dodané v rokoch 2020 až 2022, a to v dvoch verziách: v kratšej s dĺžkou 80 m a s kapacitou 247 sediacich cestujúcich (13 ks) a dlhšej 106-metrovej s kapacitou 343 sediacich cestujúcich (12 ks). Každý vozeň súpravy bude mať klasické usporiadanie dvoch podvozkov a každá elektrická jednotka bude mať tri hnacie podvozky. Vďaka tomu budú mať súpravy vynikajúce jazdné vlastnosti na všetkých elektrifikovaných tratiach Slovenska a umožnia spoľahlivé dodržiavanie cestovného poriadku aj v náročných zimných podmienkach.


Vizuál novej elektrickej jednotky ZSSK - priestor pre cestujúcich

Široké nástupné dvere spolu s priechodným moderným interiérom bez vnútorných dverí umožnia rýchly a plynulý pohyb cestujúcich. Nástup do vozidla bude vo väčšine prípadov štandardných nástupíšť s výškou 550 mm nízkopodlažný, v ostatných prípadoch bude zabezpečený pomocou výsuvných schodov. Cestujúci určite ocenia najmä pohodlné sedenie, elektrické zásuvky, klimatizáciu, štýlové LED osvetlenie interiéru a vybavenie vozidla priestorným moderným WC. Súpravy ponúknu aj informačný a komunikačný systém, monitorovanie bezpečnostnými kamerami a wi-fi pripojenie na internet. V každej jednotke bude aspoň jedno oddelenie pre imobilných cestujúcich aj so špeciálne prispôsobeným WC, ako aj priestor na prepravu detských kočíkov a bicyklov (min. v počte 1 bicykel na 40 sediacich cestujúcich). 

Zoznam úspešných tendrov a investícií:

a) 25 ks moderných elektrických jednotiek

  1. celkový objem: 160 miliónov eur
  2. predpokladané dodanie: v roku 2020 (pozn.: dva roky od účinnosti zmluvy – 2018)
  3. nasadzovanie: Žilinský kraj


Vizuál novej elektrickej jednotky ZSSK - exteriér

b) 21 ks dieselmotorových jednotiek

  1. celkový objem: 77 miliónov eur
  2. predpokladané dodanie prvých vozidiel: druhý kvartál roka 2019
  3. nasadzovanie: Banskobystrický samosprávny kraj

c) päť nových hybridných vlakov a jeden multifunkčný rušeň (pred podpisom)

  1. celkový objem eur: 39,5 milióna eur
  2. predpokladané dodanie: grafikon 2020/2021
  3. nasadzovanie: Tatry

d) 35 ks novovyrobených osobných vozňov radu Bmpz a Ampz

  1. celkový objem eur: cena za 1 ks = približne 1,87 milióna eur
  2. predpokladané dodanie: v priebehu rokov 2018 – 2021
  3. nasadzovanie: diaľková doprava

e) 50 ks modernizovaných osobných vozňov radu Bmz

  1. celkový objem eur: cena za 1 ks = 750-tisíc eur
  2. predpokladané dodanie: v priebehu rokov 2018 – 2021
  3. nasadzovanie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)

f) renovácia vo vlastnej réžii – 31 ks diaľkových vozňov (13 vozňov Apeer a 18 vozňov Bpeer)

  1. celkový objem eur: 3,1 milióna eur (predpokladané náklady na 1 vozeň = 100-tisíc eur)
  2. dodanie: zákazka má byť hotová do konca roka 2018
  3. nasadzovanie: diaľková doprava (Budapešť – Košice; Ostrava – Žilina – Banská Bystrica; Praha – Žilina; Bratislava – Zvolen – Košice; Bratislava – Žilina – Košice)

d) 8 ks motorových jednotiek, nazývaných Mravce

  1. celkový objem eur: 11 055 752 eur
  2. dodanie: do konca roka 2017
  3. nasadzovanie: vybrané trasy v okolí Zvolena

h) strediská technicko-hygienickej údržby – pripravovaná realizácia

  1. tri strediská – Nové Zámky, Zvolen, Humenné
  1. celkový objem eur: približne 100 miliónov eur

Tomáš Kováč





Súvisiace odkazy

Diskusia

Pozn.: Názory diskutujúcich sa nemusia zhodovať s názormi VLAKY.NET.

Ak chceš pridať diskusný príspevok, musíš byť prihlásený.

» Pridaj diskusný príspevok s obrázkom

Príspevky: 17         Výpis:    
» RailFun Napíš poštu cez VLAKY.NET Mail
Príspevky: 1 353 15.10.2018 22:03
Zobraz odkaz na diskusný príspevok
RE: ŠKODA TRANSPORTATION dodá ZSSK 25 moderných elektrických jednotiek

Dúfam, že to nebudú vlaky alá grankošroty z Vrútok...

Aleš 131 som vídaval v Poprade na odklonenej "zúrivo" Bátoričke (v čase povodní, tuším v 1997) Tak viem, že bol odklon zo Žiliny cez Medzilaborce (ale po 21 rokoch negarantujem)

» mikulik Napíš poštu cez VLAKY.NET Mail
Príspevky: 2 798 13.10.2018 7:58
Zobraz odkaz na diskusný príspevok
RE: ŠKODA TRANSPORTATION dodá ZSSK 25 moderných elektrických jednotiek

Ales...........M262 - ja neviem. tak napis.

PS: fakt ma to zaujima ako to bolo po technickej stranke.

» Aleš_Liesk. Napíš poštu cez VLAKY.NET Mail
Príspevky: 1 431 12.10.2018 20:56
Zobraz odkaz na diskusný príspevok
RE: ŠKODA TRANSPORTATION dodá ZSSK 25 moderných elektrických jednotiek

Kedysi sme vedeli urobiť poriadne vlaky také M262, 131, 850 a 851 všetky okrem 131 kedysi vozili aj rýchliky.
I ty 131 občas vozily rychlíky
A jinak si děláte legraci?
M 262.0 a "pořádný vlak"?
Víte jakými trpěly neskutečnými porodními bolestmi? Do kopce se nebyly schopné rozjet (aneb "výhoda derivačního dynama je ta, že poskytuje postupný nárůst tažné síly". Jo. Jenže S RYCHLOSTÍ a ne s časem, takže dokud se vůz do kopce nepohnul, tak tažná síla nevzrostla a vůz se nebyl schopen rozjet. Pokud tam ale najel již s nějakou (aspoň malou) rychlostí, tak to bez problémů vyjel.
Víte o praskání tlapových ložisek typicky po křižování na jednokolejce ve stoupání? Proč se to dělo velmi často po křižování a ne po normálním zastavení či delším pobytu?
Kolik jich shořelo kvůli blbě umístěné palivové nádrži?
M 262.0 vůbec nebyl povedený vůz.

A 850? Podobný propadák z počátku.
Tenkrát prostě jezdilo co mělo kola a na nějaký komfort se nehledělo. Dnes to možné není, protože je konkurence v autech.

» M131.1386 Napíš poštu cez VLAKY.NET Mail
Príspevky: 0 12.10.2018 20:02
Zobraz odkaz na diskusný príspevok
RE: ŠKODA TRANSPORTATION dodá ZSSK 25 moderných elektrických jednotiek

Samozrejme ze by sa dali rýchlik riešiť aj v réžii Desirov a Talentov a bolo by to aj lepšie. Viem ze škoda patrí pod VW group ale bola Česká, my sme v celej histórii nemali prakticky nič. Dnes sa na Slovensku montujú kórejské a francúzske šmejdy ktoré sa ani nedajú nazvať autom lebo to je len motor na kolesách. Kedysi sme mali aspoň zbrojovky ale tie sa zatvorili pri rozpade ČSR. K. Tej Ukrajine, s Krymom je to inak ako hovoria USA a zahraničné médiá, odporúčam si pozrieť dokument svet podľa putina kde vysvetľuje množstvo svetových situácii aj Ukrajinu ale to je mimo tému naspäť k vlakom. Kedysi sme vedeli urobiť poriadne vlaky také M262, 131, 850 a 851 všetky okrem 131 kedysi vozili aj rýchliky. Tak prečo keď to išlo dakedy nejde to aj dnes? A peniaze su ale treba ich využiť. Firmy by sa našli aj na Slovensku. 861 ma najproblémovejší motor a ten je nemecký. Tak by mohli vyvinúť aj slovenský motor alebo u vás Čechov. Podvozky by na to boli. Ale ak to chceme brať z ekonomického hľadiska tak by som bral zo zahraničia, nebude sa to toľko kaziť a vydrží to 2 krát toľko. Ale na slovensko nepotrebujeme nejaké rýchle súpravy aj vectron je tam na 2 veci keď ani zďaleka nedokáže využiť svoju rýchlosť. Neviem či by tých talentov a desirov nebola škoda.

» Aleš_Liesk. Napíš poštu cez VLAKY.NET Mail
Príspevky: 1 431 12.10.2018 18:35
Zobraz odkaz na diskusný príspevok
RE: ŠKODA TRANSPORTATION dodá ZSSK 25 moderných elektrických jednotiek

naša vláda sa snaží podporovať slovenských výrobcov vo všetkých oblastiach.
Má smysl podporovat ty výrobce, kteří vyrábějí nekvalitní věci? Anebo sice i kvalitní, ale mnohem dražší než to umí zahraniční konkurence?
Má smysl vyrábět na SK (ale i v CZ) např. dopravní letadla? Jasně že by to šlo, ale ekonomicky by to byl absolutní propadák.
(ona se na SK vlastně ani "nevyrábějí" auta, jen se tam montuje něco, co vyvinuli někde jinde, někde jinde za to nesou zodpovědnost a samozřejmě pak i slíznou slávu anebo ostudu. Prostě Volswagen je německý, KIA korejská a Range Rover / Jaguár (či čo to máte pod Zoborom) anglický, ať už se to lisuje, sváří a lakuje kdekoliv)

Vy Česi aspoň tu Škodu mate ale čo máme my?
Škodu kterou? Škodu Auto? Ta sice existuje jako samostatná značka (a má teda vývoj, odpovědnost i lízání smetany či z ostudy kabát), ale finančně ji vlastní Volx.
Škoda Transportation? Sídlo donedávna na Kypru, vlastnická struktura absolutně neprůhledná. Ale samostatná značka to je.

Možno by sa dali rýchliky riešiť aj v réžii 861 ale bolo by potrebné vychytať všetky chyby ktorých má dosť.
A v režii Desir, Stadlerů, Talentů, Kissů,... by se ty rychlíky řešit nedaly?

K tej armáde, v tom sa orientuje veľmi dobre a 14 stíhačiek z roku 1974 v globálnom konflikte neurobí skutočne nič ale to je už odbocovanie od témy.
Je to sice od tématu, ale nač řešit hned globální konflikt?
KDYBY nebyla Ukrajina rozvrácená, byla v NATO a jánovím co ještě, tak by o Krym nepřišla. Ale to je opravdu jiné téma.

Môj príspevok by som zakončil tým ze keď sa chce tak sa dá všetko.
Chtít bohužel nestačí. Já bych taky chtěl vilu v Klánovicích s bazénem a saunou, bentleje pro rodinu, lábo pro sebe, ferdu pro syna a něco menšího, třeba 700 Volvo pro ženu na nákupy, atd. atp., a furt bydlím v činžáku a jezdil jsem nanejvejš škodivkou....
K tomu "chtění" jsou potřeba ještě peníze.

» M131.1386 Napíš poštu cez VLAKY.NET Mail
Príspevky: 0 11.10.2018 21:35
Zobraz odkaz na diskusný príspevok
RE: ŠKODA TRANSPORTATION dodá ZSSK 25 moderných elektrických jednotiek

Súhlasím s vami v tom že ak sa nieco nakupuje je dobre ak je to funkčné. Ale naša vláda sa snaží podporovať slovenských výrobcov vo všetkých oblastiach. Vy Česi aspoň tu Škodu mate ale čo máme my? Takisto mate pravdu aj v tom že na slovenských tratiach je nízka traťová rýchlosť. 861 mala myslím najväčší problém s motormi (niesom si istý). Možno by sa dali rýchliky riešiť aj v réžii 861 ale bolo by potrebné vychytať všetky chyby ktorých má dosť. K tej armáde, v tom sa orientuje veľmi dobre a 14 stíhačiek z roku 1974 v globálnom konflikte neurobí skutočne nič ale to je už odbocovanie od témy. Môj príspevok by som zakončil tým ze keď sa chce tak sa dá všetko.

» M131.1386 Napíš poštu cez VLAKY.NET Mail
Príspevky: 0 11.10.2018 21:34
Zobraz odkaz na diskusný príspevok
RE: ŠKODA TRANSPORTATION dodá ZSSK 25 moderných elektrických jednotiek

Súhlasím s vami v tom že ak sa nieco nakupuje je dobre ak je to funkčné. Ale naša vláda sa snaží podporovať slovenských výrobcov vo všetkých oblastiach. Vy Česi aspoň tu Škodu mate ale čo máme my? Takisto mate pravdu aj v tom že na slovenských tratiach je nízka traťová rýchlosť. 861 mala myslím najväčší problém s motormi (niesom si istý). Možno by sa dali rýchliky riešiť aj v réžii 861 ale bolo by potrebné vychytať všetky chyby ktorých má dosť. K tej armáde, v tom sa orientuje veľmi dobre a 14 stíhačiek z roku 1974 v globálnom konflikte neurobí skutočne nič ale to je už odbocovanie od témy. Môj príspevok by som zakončil tým ze keď sa chce tak sa dá všetko.

» Aleš_Liesk. Napíš poštu cez VLAKY.NET Mail
Príspevky: 1 431 11.10.2018 20:53
Zobraz odkaz na diskusný príspevok
RE: ŠKODA TRANSPORTATION dodá ZSSK 25 moderných elektrických jednotiek

výrobca ktorý by to vyrobil najlacnejšie, sa nedostane do konečného výberu a nemusí byť nutne slovenský.
A on ten výrobce MUSÍ být slovenský? Co tak slyším, tak na ty "slovenské" výrobky se spíš nadává (361, 757, 861...). Kdyby se koupilo něco neslovenské, ale funkční (Vectron, Traxx, Desiro,...), tak to bude taky špatně?

Nechcem sa s nikým hádať ale v tomto sa asi nezhodmeme.
Diskuse je od toho, aby se vyměňovaly názory.

» Aleš_Liesk. Napíš poštu cez VLAKY.NET Mail
Príspevky: 1 431 11.10.2018 20:52
Zobraz odkaz na diskusný príspevok
RE: ŠKODA TRANSPORTATION dodá ZSSK 25 moderných elektrických jednotiek

M131.1...
Poslyšte, vy máte opravdu trefnou přezdívku!
Vy si spoustu věcí totiž představujete jak Hurvínek válku.

Myslel som to tak ze by sa mohol vyvinúť nový motorový vozeň,
On "se" ten vůz sám nevyvine. Musí ho vyvinout nějaký výrobce a ten si ten vývoj nechá ZAPLATIT. Pokud objednáte jen pár kusů (řekněme do 50), tak náklady na vývoj rozpouštíte do malé série. A tudíž každý kus bude co, Jasánek? Každý kus bude DRAHÝ.
Je daleko lepší kupovat to, co se už někde vyrábí a náklady na vývoj zacáloval ten nešťastník, který si objednal první sérii. Výběr je.

niečo ako 861 ale rýchlejší, väčší a hlavne spoľahlivejší.
Rychlejší? Kde na nezadrátované trati využijete na SK rychlost nad 100 km/h?
Větší? Na co? Uživíte tu kapacitu 24 h / 7 dní? Spojit dvě 861 ve špičce nejde?
Spolehlivější? To sice ano, ale myslíte si, že 861 byla záměrně vyprojektovaná jako nespolehlivá?

že by mohol byť väčší a ľahší ako slovenská strela a dokazovať lepšie výkony na trati.
Velikost jsme pořešili výše, lehčí už asi těžko (Strela měla 36 tun), lepšími výkony myslíte co? Rychlost 140 či 160 km/h, které nabízejí Desira, Talenty, Kissy a všeliké jiné motoráky, využijete kde?

Za tie peniaze sa dalo spraviť obrovské množstvo iných veci ako zrekonštruovat nemocnice alebo ich investovať do železníc
Vy jste fakt jak Hurvínek. V dnešní době je bohužel nezbytné tu armádu mít. A i kdyby se ty peníze přelily kamkoliv jinam (včetně nemocnic), tak vždycky se najde nadpoloviční většina lidí, které se to líbit nebude a chtěli by to investovat jinam. A železnice jsou na chvostu preferencí většiny obyvatelstva. Ještě tak rozšířit dálniční síť a postavit parkoviště, na to by asi hodně lidí slyšelo. Na železnici fakt ne.

Takže peniaze by sa na to našli.
Nenašly. Jen byste je někomu vzal a nalil, kam se to líbí zrovna vám. Naštvete tím toho, komu jste je vzal, a ty, kteří by je chtěli nalít někam jinam.

Ak by sa niečo podobného na Zssk plánovalo určite by najskôr urobili prototyp a keď sa osvedčí v prevádzke išiel by do výroby.
Myslíte, že se vozidla vyrábějí bez prototypů a schválně so do nich dávají kurvítka? Jak dlouho má ten ověřovací provoz trvat? Rok, dva, pět, deset?
380-ky byly první 2 - 3 roky úplně skvělé mašiny a tahaly jak bejci.
No a po skoro 10 letech provozu se přišlo na to, že duté hřídele z kompozitních materiálů nejsou až tak skvělé (začaly praskat), hliníkové brzdové kotouče podobně (dělají se v nich trhliny), těsnění trakčáků nějakým novým způsobem se taky po těch X letech neosvědčilo...
Tak jak dlouho budete ten prototyp zkoušet? 20 let? Na to se vám každej zákazník víte co... Navíc po těch 20 letech ho můžete ze zkoušek přesunout pomalu už do šrotu nebo někam do rozvojové země.



» M131.1386 Napíš poštu cez VLAKY.NET Mail
Príspevky: 0 11.10.2018 14:15
Zobraz odkaz na diskusný príspevok
RE: ŠKODA TRANSPORTATION dodá ZSSK 25 moderných elektrických jednotiek

Pre Aleš_Liesk. Myslel som to tak ze by sa mohol vyvinúť nový motorový vozeň, niečo ako 861 ale rýchlejší, väčší a hlavne spoľahlivejší. Tie moderné technológie som myslel tak že by mohol byť väčší a ľahší ako slovenská strela a dokazovať lepšie výkony na trati. Neviem ako ste o tom informovaný v Česku ale na Slovensku sa aktuálne nakúpili nové stíhačky za 1,6 miliardy eur. Za tie peniaze sa dalo spraviť obrovské množstvo iných veci ako zrekonštruovat nemocnice alebo ich investovať do železníc ktoré sú na Slovensku v katastrofálnom stave. Takže peniaze by sa na to našli. Ak by sa niečo podobného na Zssk plánovalo určite by najskôr urobili prototyp a keď sa osvedčí v prevádzke išiel by do výroby. Na Slovensku je aj problém s korupciou takže výrobca ktorý by to vyrobil najlacnejšie, sa nedostane do konečného výberu a nemusí byť nutne slovenský. Nechcem sa s nikým hádať ale v tomto sa asi nezhodmeme.

nasledujúce príspevky »