Vlečkové lokomotivy a „Jízdenka na léto 2017“ (2)

26.8.2017 8:00 Jiří Řechka

První část mého cestování skončila v prosinci 2016 v Zábřehu a v Koutech nad Desnou. Letošní cestování a „objevování“ vlečkových lokomotiv Lovochemie začalo 18. července cestou do Kostěnic. Při přestupu v Pardubicích jsem pořídil pár zajímavých záběrů. Potěšila mne rekorosnička řady 711. Několikrát jsem ji viděl při průjezdu Pardubicemi a nyní jsem ji mohl konečně zachytit normálně.

Měl jsem také štěstí na přepravu motorové jednotky pro GW Train Regio. Ale občas musí jít člověk svému štěstí naproti; rozhodl jsem jet do Pardubic o vlak dříve, než jsem měl původně v plánu, a tak jsem si mohl právě třeba tu rekorosničku zaznamenat. Po příjezdu do Kostěnic jsem se vydal pěšky na vlečku Dašice společnosti Cerea, a.s. Vlečka se nachází mezi Kostěnicemi a Dašicemi, přesněji pár stovek metrů od vlakové stanice Kostěnice. Na této vlečce je provozována krásně udržovaná zelená rosnička 710.546-3, která k mému štěstí byla zrovna pracovně vytížena. Po základním fotografování jsem se dověděl, že bude vytahovat prázdné vagony na předávací kolejiště, jen nebyl znám přesný čas posunu, pouze odhad. A tak jsem se vrátil zpět na stanici v Kostěnicích a tam jsem si zaznamenával železniční provoz.

18.7.2017 - Kostěnice: ČD railjet s lokomotivou 1216.231 v barvách ÖBB railjet © Jiří Řechka

Po nějaké době jsem se orientačně podíval opět na vlečku, zda je něco nového. Nebylo, a tak jsem se opět vrátil do Kostěnic. Když nadešel čas, kdy mělo dojít k posunu na předávací kolejiště, tak jsem se vrátil a za pár minut mne zvukový signál upozornil, že skutečně dochází k přesunu prázdných vagonů na předávací kolejiště. A tak jsem si mohl tuto činnost rosničky uložit na záznamové médium. Byl jsem velmi spokojen a naposledy jsem se vrátil do Kostěnic, kde jsem očekával osobní vlak do Pardubic s následným přestupem na vlak do Prahy. Po několika průjezdech vlaků, které jsem si zvěčnil, přijel můj vlak do Prahy. Byl to Ex 128, který vedl na Slovensku populární Hugo, takto 350.004. Doma následovalo přemístění všech snímků do počítače a příprava na další den, na další fotografické lovy.

18.07.2017 - Dašice, vlečka Cerea, a.s.: 710.546-3 v akci jako hlavní úlovek dne © Jiří Řechka

Cílem mé cesty byl Milín, konkrétně vlečka společnosti Primagra, a.s., kde je podle mne poněkud neobvykle zelená lokomotiva řady 716. Po vystoupení na stanici jsem opět, jak jinak, odešel pěšky do areálu uvedené společnosti, kde jsem se ohlásil a počkal na umožnění zhotovení fotografií této lokomotivy. Snímky již byly použity před krátkou dobou v reportáži o této řadě. Po skončení fotografování a zjištění, že se vlečka nachází poněkud dále od středu Milína, jsem se vrátil na železniční stanici. A udělal jsem dobře, krom průjezdů několika Švejků, rychlíků Praha - České Budějovice a zpět přes Beroun, a několika osobních vlaků, které nejely mým směrem, se objevila příbramská záloha ČD Cargo, pokud se nepletu. A na moje potěšení odjela na vlečku Primagra a.s. pro zátěž. Bylo to příjemné zakončení tohoto dne.

25.7.2017 - Milín: 742.381-7 při obsluze vlečky Primagra, a.s. © Jiří Řechka

Po příjezdu mého osobního vlaku jsem odjel do Berouna a odtud po průjezdu vlaku vyšší kvality, jak jsou uváděny některé rychlíky, následoval můj odjezd do Prahy a opětovný domácí stereotyp. Na další cestu jsem vlastně čekal týden a cestování začalo již na „Jízdenku na léto 2017“. První cesta na tuto jízdenku, kterou jsem letos použil již potřetí, měla za cíl Chotěboř a Hlinsko v Čechách. Před odjezdem jsem přes internet vyhledal takové vlakové spojení, abych mohl tyto dvě železniční stanice a vlečky v rozumné časové poloze projet a navštívit. Takto jsem to ostatně dělal před každou jízdou. Nastal první srpen, první den platnosti mé jízdenky, a časný odjezd přes Kolín, Kutnou Horu a Havlíčkův Brod do Chotěboře. V poněkud nervózním očekávání, jak dopadne první etapa cesty, do Havlíčkova Brodu.

1.8.2017 - Kolín: 731.056-8 jako první srpnový úlovek © Jiří Řechka

Letní výluky na železničních tratích mne občas poněkud napínaly, protože některé přestupy a následné další pokračování na další vlečky byly natěsno. Ale můžu říci, že během těchto čtrnácti dnů se mně ani jednou nestalo, že bych musel změnit cestovní plán. Tolik tedy k těm výlukám. Na vlečce společnosti Cerea, a.s. se nachází červené prasátko T 211.0164 alias 700.164-7. Mohl jsem je zachytit jen v remíze a když jsem se během několika minut zhostil jeho dokumentace, vrátil jsem se na železniční stanici, abych počkal na vlak do Hlinska v Čechách. Zde se také nachází vlečka společnosti Cerea, a.s., a v remíze byla ukrytá véšedesátka, tentokráte oranžová 716.519-4. U ní jsem se zdržel trochu déle - velká lokomotiva a málo místa na fotografování. Navíc jsem využil možnost udělat snímky stanoviště strojvedoucího.

1.8.2017 - Hlinsko v Čechách, vlečka Cerea, a.s.: stanoviště 716.519-4 © Jiří Řechka

Ale i tato fotografická mise skončila a moje kroky směřovaly na železniční stanici. Před odjezdem zpět domů, jsem zašel na oběd a poté jsem již na stanici očekával vlak do Pardubic. Přijel žralok a ten mě odvezl do Pardubic, kde jsem přestupoval na vlak do Prahy. Ten jsem opustil v Libni a přestoupil na žabotlamu na lince do Roztok, jíž jsem se přesunul do Holešovic. A než jsem tam odešel na metro, tak jsem si zvěčnil kromě jiných také osobní vlak vedený lokomotivou 714.231-8, poslední vyrobenou. Byl to osobní vlak do Loun, který dříve jezdil z Masarykova nádraží a nyní po dobu rekonstrukce Negrelliho viaduktu jezdí z Holešovic. Následující den mne čekala jedna z těch nejdelších cest, a to do Chebu, na vlečku společnosti Primagra, a.s. Ještě před ní jsem si s nastudoval cestu z nádraží na cílové místo.

1.8.2017 - Praha-Holešovice: 714.231-8 v čele osobního vlaku do Loun © Jiří Řechka

Situaci komplikovala zavřená lávka přes kolejiště stanice k místnímu depu. Snažil jsem se zapamatovat směr kudy jít, můj orientační smysl mne zatím nikdy nezklamal, ale tentokrát se stalo. Do Chlebu jsem vyjel brzo ráno přes Plzeň, s přestupem na spěšný vlak do Chebu. Cesta proběhla bez zdržení a já jsem v duchu spřádal plány, jak využít v tomto městě zbytek dne, měl jsem v plánu projet si jednu trať. Po vystoupení z vlaku jsem se bez zdržování vydal na cestu. Ta vedla okolo celého nádraží, přehrával jsem si cestu z mapy, došel jsem na hlavní cestu a tam jsem udělal menší botu. Místo abych křižovatku prošel přímo, odbočil jsem vpravo a pokračoval dál. Po malé chvíli, kdy bylo již jasné, že jdu špatně, jsem učinil první dotaz na areál firmy. Bohužel dotyčným pánům to nic neříkalo a tak jsem se otočil zpět.

Primagra, a.s. - středisko Agroslužby Cheb na fotomapě; zdroj www.mapy.cz

Po chvíli jsem se opět pokusil doptat. Tentokráte jsem již měl úspěch, dotyčný pán věděl, kde se firma a poslal mne správným směrem. Problém byl v tom, že na zmíněné křižovatce nebylo na tuto vlečku, respektive společnost žádné značení. Všechny podobné vlečky se dají také poznat podle vysokých sil na obilí, ale se silo skrývalo za kopcem, takže nebylo vidět. Nakonec jsem vlečku společnosti Primagra, a.s. našel a poté i remíze ukryté dvě tamní lokomotivy. Červené prasátko 700.056-5 a lokomotivu 797.505.5, jednu z osmi této řady, aspoň podle Malého atlasu lokomotiv 2017. Po zhotovení fotodokumentace následovala zpáteční cesta na chebské nádraží. Bylo mi jasné, že to asi půlhodinové zdržení mi neumožní žádné další místní zážitky, pokud chci přijet v rozumné době domů a druhý den vyjet za dalším cílem.

2.8.2017 - Cheb, vlečka Primagra, a.s.: 797.505-5 a 700.056-5 v remíze © Jiří Řechka

Na nádraží jsem si zhotovil ještě pár obrázků, ale hlavně jsem se rozhodl, že se do Prahy vydám přímým vlakem přes Karlovy Vary a Ústí nad Labem. Výhodou této jízdenky je, že můžu vždy zvolit, kudy, kam a kterým vlakem pojedu. Tak jsem mohl spatřit a aspoň z vlaku zachytit, jak probíhá přestavba karlovarského nádraží. Krom toho jsem cestou ještě porůznu zhotovil také pár snímků zajímavých lokomotiv, zejména záběr velkého hektora společnosti IDS v Novém Sedle u Lokte mne velmi potěšil. A stejně tak žlutá rosnička v Teplicích. V Ústí nad Labem došlo k výměně lokomotiv, dál nás vezl Vectron 193.270-6 ELL, sloužící k zácviku strojvedoucích ČD. Po příjezdu do Prahy následovala doma opět příprava na následující den. V dalším pokračování vás zavedu ještě jednou na západ republiky a pak na jiná místa.

2.8.2017 - Ústí nad Labem: 193.270-6 čeká na náš vlak © Jiří Řechka

Odkazy:

1. Vlečka – Wikipedie
  2. Seznam vleček k 10.1.2017 – dokument Drážního úřadu ve formátu PDF
  3. Lovochemie – Wikipedie – k provozovateli navštívených vleček
  4. Lovochemie, a.s. - Železniční doprava – oficiální web provozovatele navštívených vleček
  5. Jízdenka na léto - České dráhy

Úvodní snímek: 25.7.2017 - Milín, vlečka Primagra, a.s.: 716.524-4 © Jiří Řechka