Ako som sa vybral s lístkom SLOVAK 2013 za poznaním do Tekova

19.8.2013 8:00 Ondrej Krajňák

Môj tretí výlet so sieťovým voľným lístkom za poznaním som nasmeroval do regiónu Tekov. Trať z Košíc do Zvolena a zo Zvolena do Bratislavy som už v minulosti prešiel. Zaujímala ma teraz trať zo Šurian do Nitry a z Nitry do Leopoldova. Pri tej príležitosti som ako vždy naplánoval navštíviť aj mesto v ktorom som ešte nebol a z ktorého nemám pohľadnicu. Tentoraz to bolo mesto Tlmače.

Mesto Tlmače tvorí pôvodná obec Tlmače na ľavom brehu Hrona a sídlisko Lipník na pravom brehu Hrona. Dolná časť Tlmáč (pôvodná) má 689 obyvateľov, sídlisko Lipník má 3 375 obyvateľov. 27. septembra 1986 sa rozhodlo o zlúčení obcí Tlmače, Veľké Kozmálovce a Malé Kozmálovce v jednu obec - Tlmače. 1. januára 1986 boli Tlmače vyhlásené za mesto. O niekoľko rokov neskôr, konkrétne 10. júna 1994, sa rozhodlo o odčlenení obce Malé Kozmálovce od mesta Tlmače a 10. júla 1994 o odčlenení obce Veľké Kozmálovce. Administratívne spadajú Tlmače do okresu Levice v Nitrianskom kraji.

Mestský úrad a akési centrum mesta, v ktorom by som mohol dostať pohľadnicu, ležia na pravom brehu Hrona v časti Lipník, železničná stanica leží v časti Tlmače na ľavom brehu Hrona. Vzdialenosť dobré dva kilometre. Rýchliky v Tlmačoch nezastavujú, preto som musel hľadať riešenie, ako sa dostať do Tlmáč čo najrýchlejšie, aby som potom za jeden deň stihol prejsť aj vyššie spomínané trate do Leopoldova. Ako jediná možnosť mi vychádzala tá, že vystúpim z rýchlika v Kozárovciach a autobusom sa presuniem do Tlmáč. Kúpim pohľadnicu a ďalším autobusom sa vrátim do Kozároviec a pokračujem ďalším rýchlikom do Šurian.

Celkom som mal na to dve hodiny času. Zo Šurian už po trati 140 do Nitry a po trati 141 do Leopoldova. Teoreticky mi to takto vychádzalo. Teória je však jedna vec a v praxi to môže dopadnúť úplne inak. Alebo Bufalo mieni, železničiar mení. Tak teraz poďme po poriadku. Moje prvé dva výlety za poznaním boli dvadsaťštyrihodinovky. Bol som od pol noci do polnoci na cestách, tentoraz som vyrážal až ráno. Ale riadne skoro ráno. Manželka ma odviezla autom do Trebišova k vlaku Rex 900 Abov, ktorý odchádza z Trebišova o 4.17. Na stanicu sme dorazili o niečo skôr, tak som si popozeral dianie na stanici.

Odfotil som počmáraný podchod k nástupišťu. Ako vždy tu stál odstavený pantograf. Tentoraz to bol 460 040-9/039-1 a ako vždy posprejovaný. Stál tu motoráčik 812 013-1 s vlečkou 011 340-7, ktorý odíde o 4.20 do Michalian ako Os 8930. V šturci bol odstavený rušeň 752 040-6. Môj vlak tvorila jednotka 861 005-1. Cesta do Košíc ubehla dobre. Dorazili sme takmer načas. Na prestup som mal asi 20 minút. Prestupoval som na R 810 Gemeran s odchodom o 5.25. Na čele vlaku bol rušeň 757 011-2. A tu sa začal môj prvý adrenalín. S výpravou nášho rýchlika sa totiž neponáhľali, lebo čakali na zmeškaný R 615 Zemplín, ktorý mal prísť do Košíc o 5.17, ale zastavil až o 5.32.

757.011-2 na čele R 810 „Gemeran“ čaká v Košiciach © Ondrej Krajňák

Takže sme odchádzali s desať minútovým meškaním. A to už bol ohrozený môj plán. Do Kozároviec totiž má môj rýchlik pravidelný príchod o 10.00 a autobus do Tlmáč odchádza o 10.05. Ak autobus nestihnem, budem musieť 3,7 km do Tlmáč ísť peši, čím sa naruší môj plán a budem musieť pokračovať podľa pripraveného variantu číslo dva. Teda vrátiť sa z Tlmáč do Kozároviec a keďže trate 140 a 141 už nebudem stíhať, išiel by som do Zvolena a zo Zvolena cez Kremnicu, Hornú Štubňu a Diviaky do Vrútok k rýchliku 611 Považan.

Tak som smutne pozeral do neotvárateľného okna môjho klimatizovaného vagóna. Občas som aj niečo fotil. Len tak, pre potešenie, aj keď tie snímky nie sú bohviečo. Napríklad v Haniske pri Košiciach poľské rušne a plnú stanicu poľských vagónov. Videl som, že z Poľska už pre USS nechodí len ruda, ale i uhlie. Po Moldavu nad Bodvou sa meškanie skrátilo o dve minúty. Už som sa začal tešiť, že ak to takto pôjde, po Kozárovce už meškanie nebude žiadne. Lenže iba čo sa v Moldave vlak pohol, hneď na konci stanice je most a cez ten je rýchlosť 10 km/hod. Takže sme boli opäť na začiatku.

Fotil som potom cez sklo aj Turniansky hrad, ústie Zádielskej doliny, hrad Krásna Hôrka, či hrhovské rybníky. Niekde pred stúpaním k Jablonovskému tunelu som zazrel pri trati skupinu šotošov. Mali aj skladací rebrík. Boli na čiernom aute. Čakali zrejme R 801 Poľana, s ktorým sme sa o chvíľu stretávali. Náš vlak mali v protisvetle. V Plešivci ma zaujalo eso 363 141-3 na nákladnom vlaku. Zrejme nový typ hybridného rušňa. Keď sme vchádzali do Zvolena, urobil som z okna niekoľko záberov na zvolenské depo. Do Zvolena sme prišli už len so sedem minútovým meškaním.

Vymenili rušne, pridali štyri vozne. Na čelo nášho vlaku sa postavil brniansky plecháč 242 275-6. Zo Zvolena sme odchádzali už len so štvorminútovým meškaním. A podarilo sa ho ešte okresať, takže v Kozárovciach vlak zastavil o 10.02. Mal som teda tri minúty na autobus. Zastávka je hneď vedľa stanice. Na stanici stáli pracovné vlaky s výsypnými vozňami a dva krásne rušne, ktoré moje oko vždy potešia. Podnikové rušne a rušne súkromníkov v pestrých náteroch fotím veľmi rád. V rýchlosti som teda hodil vak na zem a fotil rosničku 710 606-5 a prasiatko 701 615-7. Podľa čísiel týchto strojov usudzujem, že patria traťovému hospodárstvu.

701.615-7 s výsypnými vozňami v Kozárovciach © Ondrej Krajňák

Vybehol som na cestu a práve prichádzal autobus. Ten autobus nevychádza od stanice. Iba tadiaľ prechádza. Neverím, že by čakal na zmeškaný vlak. Šofér autobusu možno ani nevie, že má prísť nejaký rýchlik. Potešil som sa. Variant dva nebude. Pokračuje sa podľa pôvodného plánu. Som zachránený. V Tlmačoch som si hneď na námestí kúpil v stánku pohľadnicu. Ďalší rýchlik z Kozároviec do Šurian mi ide o 12.01, autobus z Tlmáč k tomuto rýchliku o 11.30, takže som mal hodinu času. Urobil som si malé občerstvenie a ponevieral som sa okolo autobusovej stanice na námestí. Vtom vidím, že je tam autobus do Levíc. Bolo iba jedenásť hodín.

Rýchlo som sa rozhodol, že trochu pozmením svoj plán. Nebudem tu čakať do pol dvanástej na autobus do Kozároviec, odveziem sa autobusom do Levíc a tu počkám svoj rýchlik. V Leviciach som už v minulosti bol, pohľadnicu Levíc mám, ale bol som vtedy autom. Stanicu som ešte nevidel. Takže som nastúpil do autobusu a o 11.05 vyrazil cez Veľké Kozmálovce, Starý Tekov a Hronské Kľačany do Levíc. Videl som zase trochu z Tekova. Páčil sa mi šofér autobusu. Prišiel s náskokom do nejakej dediny, vypol motor a čakal tri minúty, aj keď na zastávke nikto nebol. Dodržiaval čas odchodu. To v našich končinách nevídať.

Aj z takej zastávky ako sú Sečovce, odíde diaľkový autobus Humenné - Košice o tri minúty skôr. V Leviciach som mal do príchodu môjho rýchlika R 832 Tekov vyše pol hodiny času, tak som si pozrel stanicu, kúpil ďalšie občerstvenie a pofotil, čo som videl. Posunujúcu zálohu, laminátku v pôvodných farbách na osobnom vlaku, opačný rýchlik 833 Tekov s krásne trojfarebne namaľovaným esom 362 011-9, ale i počmáraný motoráčik 812 045-3. Necestujem veľa do zahraničia, ale opýtal by som sa skúsených cestovateľov, či aj v iných krajinách okolo nás, je takýto sprejársky vandalizmus v móde.

Môj rýchlik R 832 Tekov dorazil do Levíc načas. Ťahal ho zase plecháč ČD, 242 247-5. Za necelú hodinku sme boli v Šuranoch. Tu som si ten môj rýchlik pohodlne odfotil. O chvíľu prechádzal opačným smerom R 813 Sitno. Aj ten ťahal plecháč ČD, 242 238-4. Môj Os 5033 do Nitry odchádzal o 13.12. Ťahal ho rušeň 736 102-5. Cesta ubehla v pohode. Z okna som si fotil stanicu Komjatice. V Ivanke pri Nitre som fotil pekné žlté súkromné výsypné Sav vozne. Nezapamätal som si ich majiteľa. Došli sme do Nitry.

736.104-1 so súpravou vozňov čaká v Nitre na ďalší výkon © Ondrej Krajňák

Mal som tam nejakú trištvrte hodinku. Opäť len rýchle občerstvenie. Na dnešnom výlete teplý obed nemám. Niet času, ani možností. Som iba na suchej strave, ale nehladujem. Pofotil som niečo na stanici. Napríklad môj vlak po príchode do stanice, osobný vozeň Bp-k, ktorý slúži armáde, Os 5014 do Nových Zámkov tvorený jednotkou 861 008-5, posunujúcu zálohu i moju bagetku, ktorá ma mala odviezť do Leopoldova. Mala, ale neodviezla. Prečo? Tentoraz to nebolo tak ako ráno, že Bufalo mieni a železničiar mení, ale tentoraz to zmenil niekto iný. Nuž, vyrazili sme z Nitry včas.

Všetko prebiehalo v pohode. Keď sme došli do Hlohovca, prišiel k vlaku výpravca a oznámil vlakvedúcemu, že vlak ďalej nemôže ísť. Medzi stanicami Hlohovec a Leopoldov je blízko trate veľký požiar suchej trávy. Hasia to hasiči, musíme čakať. A mne dnes druhý raz stúpol adrenalín. Čo teraz? Čo ak nestihnem rýchlik do Košíc? Príchod tohto vlaku do Leopoldova je o 15.18, odchod môjho rýchlika R 611 Považan do Košíc je o 16.38 z Leopoldova. Je tam síce 80 minút rezerva, ale požiar za ten čas nemusia uhasiť. Takže neostalo nič iné, len hľadať riešenie.

Jedna z možností bola zabehnúť tých 5 km peši. Možno by som to aj stihol. Ale výpravca už mal zistené to, že o 15 minút odchádza autobus na pravidelnej linke Hlohovec - Leopoldov, tak že ho cestujúci môžu využiť. Tak som to aj využil. Ešte som trochu pochodil po stanici. Videl som tu naštartované dva spojené trolejárske motorové vozne MVTV 02-08 a MVTV 02-06. Čo tu asi robili? Asi tiež chceli ísť do Leopoldova, ale nemohli kvôli požiaru. Autobusom som sa napokon odviezol do Leopoldova. Cestou som urobil cez sklo niekoľko záberov z požiaru trávy.

V Leopoldove som mal asi hodinu času. Urobil som si zas malé posedenie v krčme pred stanicou, v potravinách som si dokúpil pitie na cestu a čakal na svoj rýchlik. Stál tu aj rýchlik R 725 Remata do Prievidze, ktorý kvôli požiaru pri Hlohovci musel tiež čakať vyše hodiny v Leopoldove. Môj rýchlik R 611 Považan dorazil len s malým meškaním. Na čele vlaku bol rušeň 363 136-3. Zaujal som miesto v klimatizovanom vozni. Dokonca pri okne a pohodlne som sa viezol. Vlak bol dosť plný. Z okna som sledoval dianie na trati, hlavne v úseku na ktorom sa robí rekonštrukcia trate.

Môj R 611 „Považan“ pred odchodom z Leopoldova © Ondrej Krajňák

Jazda pomaly a po jednej koľaji dosť dlhým úsekom. Teraz som si už povedal, že pri ďalšej akcii, keď sa budem tadiaľ vracať domov, nastúpim do posledného vozňa a cez zadné okno prechodových dverí budem sledovať čo a kde sa robí, aby som to mohol potom v reportáži okomentovať. Ale mám dojem, že rozpracovaný je úsek už od Trenčína a s výnimkou stanice Trenčianska Teplá, ktorá je už asi dokončená, sa robí až po Belušu. Je tam rozrobených niekoľko úsekov.

Do Košíc sme došli s meškaním asi 15 minút, ale mne to nevadilo. Môj autobus do našej dediny odchádzal až o 22.45, takže som mal času dosť. Tak ako minule, aj teraz som sa viezol domov z Košíc autobusom. A tak sa môj tretí výlet za poznaním šťastne skončil. V tichom rozjímaní a rozoberaní dojmov z cesty som síce unavený, ale spokojný, dorazil autobusom domov.

Odkazy:
  1. Letné sieťové cestovné lístky SLOVAK 2013
  2. Tekov (región) - Wikipédia
  3. Tlmače - Wikipédia
  4. zdroje uvedené pod odkazmi v texte

Úvodná snímka: 861.005-1 ako Rex 900 „Abov“ pred odchodom z Trebišova © Ondrej Krajňák

• ŽSR-120: Bratislava - Žilina
  • ŽSR-140: Nové Zámky - Prievidza
  • ŽSR-141: Leopoldov - Kozárovce
  • ŽSR-150: Nové Zámky - Zvolen os. st.
  • ŽSR-160: Zvolen os. st. - Košice
  • ŽSR-180: Žilina - Košice
  • ŽSR-190: Košice - Čierna nad Tisou - Čop (UA); Kalša - Trebišov; Sátoraljaújhely - Slovenské Nové Mesto