Čtyřikrát přes železniční přechod Głuchołazy

5.10.2010 8:00 Josef Vilímek

Železniční přechod Mikulovice/Jindřichov ve Slezsku - Głuchołazy jsem navštívil celkem čtyřikrát nepočítaje v to přejezdy v době kdy, byl určen pouze jako peážní trať bez možnosti vystoupení v Głuchołazích. Hraniční přechod byl znovuotevřen 9.12.2006.

Mé první použití hraničního přechodu Głuchołazy proběhlo již v roce 1995, tedy v době kdy zde žádný oficiální přechod nefungoval, jen peážní doprava ČD. V září roku 1995 se totiž konalo 120. výročí tratě Krnov - Głuchołazy a při této příležitosti byl zaveden parní vlak v trase Krnov - Głuchołazy Zdrój. Vlak byl veden parní lokomotivou řady 423.041.

Moje druhá návštěva, tentokrát již přes plnohodnotný přechod Głuchołazy byla v červenci 2007. S manželkou a dvěma dětmi se rozhodujeme navštívit město Nysu. Takže ráno nastupujeme v Bruntále do osobního vlaku směr Krnov kde přestupujeme do dalšího osobáku jehož cílová stanice je Jeseník. Abychom nemuseli v Głuchołazech dlouho čekat přejíždíme až do Mikulovic. Zde si kupujeme jízdenky za zvýhodněný tarif Opole special. Jdeme do blízkého obchodu nakoupit jídlo a pití a vracíme se zpět na nádraží, stihnu ještě vyfotit pamětní desku k otevření přechodu umístěnou na nádražní budově a již přijíždí náš spěšný vlak, vedený v té době až do Opole. Nasedáme do vlaku a znovu přijíždíme do Głuchołaz.

Po nutné výměně lokomotiv od protijedoucího vlaku z Polska a pohraniční pasové kontrole se náš vlak rozjíždí do polského vnitrozemí. Zhruba o půl deváté vystupujeme na nádraží v Nyse. Vydáváme se na prohlídku města. U náměstí je pěkná mřížovaná studna, na náměstí se jdeme podívat do kostela sv. Jakuba. Poté jdeme přes park k nysskému jezeru. Je to přehrada s vodní elektrárnou. Zelená voda nás bohužel odrazuje od koupání tak se aspoň procházíme po břehu nádrže. Vracíme se zpět po druhém břehu řeky Kladská Nysa do města a na nádraží. Nastupujeme do vlaku který přijel z Opole a dále pokračuje až do Jeseníku. Opět projíždíme přes Głuchołazy do Mikulovic. Odtud se vlakem přepravujeme do Krnova. Zde přestupujeme do vlaku směr Bruntál. Tím má druhá návštěva přechodu Głuchołazy končí.

Moje třetí výprava přes Głuchołazy proběhla dne 21.3.2009 se synem. I když byl první jarní den, počasí tomu vůbec nenasvědčovalo. V Bruntále ještě ležela hromadu sněhu a po ránu byl docela pěkný mráz. Rozhodl jsem se, že využiji novou nabídku ČD-SONE + PKP za 250,- Kč. Naplánoval jsem okružní jízdu v trase Bruntál - Krnov - Głuchołazy - Nysa - Opole - Kedzierzyn-Koźle - Racibórz - Chalupki - Bohumín - Opava - Bruntál. Ráno v 6:30 hod. odjíždíme osobním vlakem do Krnova kde si hodlám zakoupit jízdenku SONE+PKP. Pokladní zprvu nechápe co po ní chci, nabízí mi jen variantu za 150,- Kč, ale po chvíli ji kolegyně poradí a já odcházím s jízdenkou v kapse na rychlík Ostrava - Jeseník. Vystupujeme v Głuchołazích a čeká nás hodinové čekání na liduprázdném nádraží.

Čas si krátíme obhlídkou staniční budovy a menší procházkou po okolí stanice. Hodina uplynula a my již čekáme na nástupišti na vlak do Nysy. Ozývá se typický zvuk zamračené a přijíždí náš vlak od Mikulovic vedený strojem 749.259. Zatímco strojvedoucí vyvěsil lokomotivu přijel protijedoucí vlak z Opole v čele se strojem SU42-520. Lokomotivy se vyměnily a přesně podle jízdního řádu odjíždíme z Głuchołaz. V Nyse společně s námi vystupují ještě tři cestující a my čekáme na přistavení vlaku do Opole. K nástupišti přijíždí motorák, v polsku nazývaný szynobus. Je to jednotka SA134-012. Vybíráme si místo v nízkopodlažní části. Sedačky jsou tramvajového typu a pro delší sezení jsou docela nepohodlné. Další nevýhodou je jejich těsné namačkání za sebou.

Po více než hodinové jízdě vystupujeme na nádraží v Opole. Prohlížíme si nádraží a hledáme na pragotronu vlak do Kedzierzyna-Koźle. Přijíždí všudypřítomná jednotka EN57. V této jednotce jsou celoplastové sedačky. Jízda je velmi nepohodlná a tak jsme rádi, že z ní v K.Koźle vystupujeme. Nacházíme vlak do Racibórze. Opět je to jednotka EN 57, tentokrát již s koženkovými sedačkami. V Racibórzi máme dvě hodiny čas, který trávíme prohlídkou města. Poté jdeme zpátky na nádraží a čekáme na vlak přes Chalupki do Bohumína. Domů pokračujeme přes Ostravu, Opavu do Bruntálu.

Po čtvrté jsem Głuchołazy navštívil 21.9.2010 tentokrát sám. Mám v plánu projet si část tzv. Podsudetské magistráli z Noweho Świetowa do Kedzierzyna-Koźle. Znovu jedu z Bruntálu do Krnova kde přestupuji na rychlík Ostrava - Jeseník. V 7:50 vystupuji v Głuchołazích. A nyní nastává menší problém, je totiž úterý a spěšné vlaky Jeseník - Nysa jezdí jen v sobotu a neděli. PKP vnitrostátní přímé vlaky Nysa - Nowy Świtow - Głuchołazy zrušili v roce 2006. Rozhoduji se proto, že 5 km úsek Głuchołazy - Nowy Świetow zdolám pěšky. A tak se vydávám přes zhlaví které přechází do oblouku směr N.Świetow. Poté je trať vedena dlouhým přímým úsekem s menším stoupáním.Před N.Świetowem nacházím zarostlý násep po zrušené spojce, která se vyhýbala N. Świetowu a napojovala se na trať č. 235 směrem na Prudnik a K. Koźle.

Ještě dosud je v některých mapách uváděna. Pokračuji dál směrem do stanice a pochvíli se po levé straně se připojuje zrušená trať do Slawniowic. N. Świetow je ostrovní stanicí dne již jen používaná z jedné strany. V 10:57 přijíždí šinobus SA134-012, který mě dopraví do K.Koźle. Odtud jedu jednotkou EN57 do Racibórze. Domů se dostávám zase přes přechod Chalupki - Bohumín. Bohužel vlak z polska do Bohumína přijíždí v 15:36 a rychlík směr Brno pravidelně odjíždí v 15:35. Tímto vlakem bych stihl v Ostravě-Svinově R 828 s příjezdem do Bruntálu v 17:35. Samozřejmě že R na O.-Svinov je po příjezdu do Bohumína pryč. A tak kvůli krásnému nepřípoji se domů dostávám až 18:58.

Přechod v Głuchołazích by si zasloužil větší pozornost. Třeba lepší přípoje na Sp. vlak Jeseník - Nysa od Jindřichova ve Slezsku. Také by snad pomohlo otevření zastávky Głuchołazy město. Většímu využití přechodu by mohlo pomoci zavedení vlaků od Nysy do Głuchołaz a zpět k českým vlakům, které se zde pravidelně křižují. Bohužel minulostí je od prosince 2009 také mezinárodní nákladní doprava Mikulovice - Głuchołazy.

Titulní snímek: SU42-516 přijíždí dne 21.3.2009 do Glucholaz na Sp 1801 Opole - Jeseník © Josef Vilímek