Vlakom naprieč Amerikou

16.4.2009 8:00 Peter Rusko Zdroj: USA vlakom

Veľkou výhodou vlakov v USA je to, že premávajú po pôvodných trasách, ktoré sú síce kľukaté, ale zato v bezprostrednej blízkosti prírodných krás. V kombinácii s pohodlným panoramatickým vyhliadkovým vozňom je to bezkonkurenčne najlepší spôsob, ako spoznávať krajinu aj počas cesty. Výhľady z auta alebo autobusu idúceho po izolovanej diaľnici sa s tým nedajú porovnať, pretože neposkytujú taký dokonalý vizuálny zážitok. O pohodlí ani nehovoriac.

Prejsť Ameriku od západu na východ sa nám, mladým študentom, zdalo ako zaujímavý a dobrodružný nápad. To, že je možné takúto cestu absolvovať vlakom, bolo pre nás veľmi príjemným prekvapením...

Golden Gate

Po viac ako 12 hodinovom lete sme sa ocitli v San Franciscu. Našli sme hotel pri letisku za veľmi priaznivú cenu a časový rozdiel nám pomohla prekonať liehovina zo stredu Európy :-)

Ráno naše prvé kroky na západnom pobreží USA vedú k PIER 39. Tu môžete vidieť a hlavne počuť skupinu hlučných tuleňov. Tieto chránené živočíchy patria medzi najväčšie atrakcie San Francisca. Pre tých, ktorých viac ako fauna zaujíma technika, sú neďaleko od Pier 39 ukotvené ponorka a bojová loď Amerického námorníctva. Z týchto miest je zároveň dobrý výhľad na legendárnu väznicu Alcatraz či Angel Island. My sa od Pier 39 vydávame pešo k symbolu západného pobrežia. V diaľke sa z hmly vynára slávny most Golden Gate Bridge.

San Francisco, most Golden Gate Bridge

USA vlakom

Golden Gate Bridge, Alcatraz, Chinatown, Cable Cars, Union Square, Fisherman´s Wharf....v San Franciscu je dostatok turistických zaujímavostí aj na mesačný pobyt. My ale toľko času nemáme a tak po 2 dňoch začíname premýšľať ako sa dostaneme do New Yorku (odtiaľ máme rezervovanú spiatočnú letenku). Väčšina ľudí je presvedčená, že v USA sa dá cestovať jedine autom, v extrémnych prípadoch autobusom. My to ale chceme skúsiť bez auta a tak mierime na hlavnú autobusovú stanicu. Nevábne priestory a nepríjemný personál nás natoľko zaskočili, že sme na chvíľu museli dať za pravdu tým, čo nás od cestovania po Amerike verejnou dopravou odrádzali.

Pôvodný „autobusový“ plán sa nám páči čoraz menej a po ceste do hotela spomíname na naše „interrailové“ výlety po Európe. Rozhodli sme sa zistiť, či cez San Francisco náhodou nevedie nejaká železnica. Železnica cez „Frisco“ skutočne nevedie ale príjemným prekvapením je vlaková stanica v blízkom Oaklande. Predajňa cestovných lístkov je na rozdiel od autobusovej stanice čistá, personál vľúdny a aj ceny sú prijateľné. Po krátkej úvahe si kupujeme US RailPass (obdoba európskeho Interrail), trojtýždenný s platnosťou pre celé územie Spojených štátov.

California, lokomotíva osobného vlaku

Na druhý deň už nastupujeme do vlakovej súpravy spoločnosti Amtrak. Vozne sú na európske pomery veľmi veľké a priestorné. Sedadlá sú čisté, pohodlné s komfortnými operadlami na nohy. Veľké okná, umocňujú vizuálny zážitok a my sa cítime ako v kine na prírodopisnom filme.

Jedálenský vozeň

Vystupujeme v mestečku Merced, kde už čaká autobusový prípoj priamo do Yosemitského národného parku. Šofér oblečený ako cowboy celú cestu trúsi jednu historku za druhou, niektoré vtipné, niektoré už menej ale všetky veľmi poučné. Ubytovávame sa v celtovej chatke ale potraviny musíme povinne zamknúť do tzv. Bear lockers, aby sme sa vyhli nočnej návšteve kráľa amerických hôr – medveďa. Večer sa ešte stihneme previezť na bicykloch k jazeru Mirror lake, kde počas stmievanie pozorujeme prebúdzajúcich sa mývalov.

Noc je nad naše očakávania kľudná, veľký medveď nás nenavštívil. Hneď ráno vyrážame na túru na Glacier Point. Prechádzame okolo El Captain, čo je jedna z najnáročnejších horolezeckých stien sveta. Miestni „rangeri„ neustále opakujú, že nie sme v Disneylande a že je tu množstvo divej a nebezpečnej zveri. S rešpektom si preto vyberáme „iba“ stredne dlhú trasu. Výhľad z vrcholu Glacier Point skutočne stojí za to. Pri zostupe prechádzame okolo mohutných sekvojí a užívame si výhľady na Half Dome, symbol Yosemitského národného parku. Trasa je dobre označená, medvede a pumy sa nám vyhýbajú a tak sa šťastne vraciame do tábora.

California, Yosemite N.P.

Coloradské červené skaly

Ráno sme si dali ešte krátku rozlúčkovú prechádzku v lese a na obed už odchádzame do hlavného mesta Californie. V Sacramente, uprostred starých drevených domov, sa cítime ako komparzisti z amerického westernu. Večeriame v blízkosti rezidencie guvernéra Schwarzenegra.

Sacramento, zdobené priečelie vo vestibule stanice

Ďalší deň už pokračujeme ďalej na východ legendárnym expresom California Zephyr. Vyberáme si horné poschodie v blízkosti vlakovej reštaurácie. Usadíme sa a už sa iba kocháme krásami kalifornských hôr a lesov. Za pohľad určite stojí aj západ slnka nad Nevadskou púšťou.

Nevada, zastavenie v púšti

Ráno nás budí vôňa čerstvej kávy, prechádzame cez Utah. Neskôr sa nám už naskytujú výhľady na červené skaly, ktoré dali meno štátu Colorado. Malá rázovitá obec Glenwood Springs nás víta výdatným dažďom. V miestnom penzióne nás hostí staršia Poľka, ktorá má síce rada čechoslovákov, ale nezľaví im ani cent :-).

Nasledujúci deň máme v pláne navštíviť asi najznámejšie horské stredisko v USA, Aspen. Počas jazdy lanovkou pozorujeme ako sa dažďové kvapky menia na snehové vločky. V horskej chate na vrchole sa občerstvíme a kocháme nádhernou scenériou Coloradských hôr.

Utah, nákladný vlak v pustine

Smerom na severo-východ

Po 2 dňoch v Coloradských horách opäť nastupujeme do známeho expresu California Zephyr a pokračujeme ďalej smer východné pobrežie. Čakanie na vlak si krátime návštevou múzea železničnej dopravy, ktoré sa nachádza priamo vo vlakovej stanici. Vo vlaku sa opäť nenudíme. Neuveriteľné výhľady na kaňon nás zamestnávajú natoľko, že nemôžeme odtrhnúť zrak a fotíme takmer stále. Západom slnka celé predstavenie končí a my si dávame pivo a zaspávame.

Glenwood Springs, stretnutie expresov California Zephyr

Po prebudení na pohodlných lôžkach zisťujeme, že ráz krajiny sa viditeľne zmenil. Všade okolo sa rozprestiera nekonečná rovina. Najúchvatnejší je asi prejazd cez mohutnú rieku Mississippi . Popoludní vlak pomaly vchádza do Chicaga, kde končí svoju 2438 míľovú púť. My tento deň končíme drinkom na 96. poschodí známeho mrakodrapu Hancook Center v Chicagu.

Chicago cez deň

Celý ďalší deň nasávame atmosféru Chicaga – Grand Park, Navy Pier, Sears Tower, Magnificent Mile... V neskorých nočných hodinách nastupujeme do expresu Capitol Limited. Je pred nami posledný nočný presun a my sa spokojní ukladáme spať.

Washington

Prechádzame priemyslovou krajinou amerického východu. Vlak stojí v Clevelande a Pittsburgu ale my vystupujeme až na konečnej v hlavnom meste USA. Union Station je jedna z najkrajších budov v meste. Ubytovali sme sa u našej kamarátky Sharon a na večeru máme pravý americký steak s pravým európskym pivom.

Vyrážame do ulíc Washington D.C. (District of Columbia), kde sa bežne prechádza politická smotánka sveta. Našu pozornosť strháva najmä do oblakov sa týčiaci lesklý mramorový obelisk a jeho dokonalý odraz v priľahlom jazierku. Prechádzka pokračuje smerom k monumentom amerických prezidentov Georga Washingtona a Abrahama Lincolna. Po ceste k Bielemu domu sa kocháme pohľadom na Capitol, sídlo amerického senátu a kongresu.

Socha Slobody

Múzea vo Washingtone patria k najlepším na svete a majú celoročne bezplatný vstup. My toho maximálne využívame a absolvujeme prehliadku leteckého a vesmírneho múzea, prírodno-historického múzea, National Geographic a stíhame aj botanickú záhradu. Po dvoch dňoch sa lúčime so Sharon a nastupujeme na náš posledný presun vlakom z Washingtonu D.C. do New York City. V New Yorku triumfálne zapíjame koniec našej transkontinentálnej cesty od oceánu k oceánu.

O vlakoch Amtrak

Amtrak je spoločnosť pre osobnú dopravu, ktorej vlaky putujú naprieč celým severoamerickým kontinentom. Meno Amtrak je kombináciou slov American a track. Spoločnosť, ktorej vlastníkom bol štát, vznikla v roku 1971 a to na základe zákona Rail Passenger Service Act, podpísaného Richardom Nixonom. V súčasnosti je prevádzkovaná s podporou federálnych dotácií.

Amtrak je spôsob cestovania, ktorým sa pozriete aj na miesta, ktoré sú po diaľnici nedostupné. Väčšina tratí vedie po pôvodných trasách vybudovaných v devätnástom storočí. Americké vlaky sú veľmi komfortné, nie je to ale okázalý luxus v štýle Orient Expresu. Ceny sú taktiež prijateľné a tak podľa nášho názoru vlaky predstavujú asi najlepsiu alternatívu pre tých, ktorí chcú cestovať do USA a spoznať túto krajinu. Jednotlivci, páry na svadobnej alebo inej ceste, skupinky, rodiny s deťmi....americké vlaky sú skutočne pre všetkých cestovateľov ktorí chcú spoznať Ameriku a prežiť romantiku v pohodlí komfortných vlakových vagónov.

Nastupovanie do dlhej súpravy Amtraku

Vagóny sú veľmi priestorné a vlaky majú väčšinou nasledovné radenie: ubytovacie vozne (oddiely so sociálnym zariadením na chodbe), ubytovacie vozne s oddielmi s vlastným sociálnym zariadením, reštauračný vozeň, barový salónny vozeň, vyhliadkový vozeň s barovým oddielom, dvojpodlažné veľkopriestorové vozne s polohovateľnými sedadlami. Ubytovacie oddiely sú pre 2 osoby alebo tzv. rodinné pre 4 osoby. Cestujúci v ubytovacích vozňoch majú zabezpečenú bezplatnú stravu(teplú a studenú) počas celej jazdy.

O exprese California Zephyr
Legendárny expres premáva denne na trase Emeryville, California - Chicago, Illinois a späť. Cesta dlhá 2438 míl (cca 4070 km) trvá 51 hodín a 20 minút.

O exprese Capitol Limited
Vlak premáva denne na trase Chicago, Illinois - Washington D.C. a späť. Cesta dlhá 781 míl (cca 1300 km) trvá 18 hodín.

Vlaky medzi Washington D.C. a New York
Mestá majú výborné vlakové spojenie. Cesta dlhá 225 míľ (cca 375 km) trvá obyčajným vlakom približne 3,5 hodiny.

Viac informácií o cestovaní vlakom po USA, vrátane ďalších fotiek a popisu najlepších trás nájdete na stránkach www.usavlakem.cz resp. www.usavlakom.sk.