VII. ročník Grand Prix Slovenska – Nostalgia v oblakoch pary

12.9.2005 10:10 Wlacho & Mayo

V sobotu 10. septembra sa vybrala výprava VLAKY.NET do Zvolena na Grand Prix Slovenska – preteky parných rušňov. Ráno bol odchod rýchlikom o 6:46 z bratislavskej hlavnej stanice. Stretli sme sa tu v zostave: Pio s deťmi, Mayo, Laci, Koko a ja (Wlacho). Vlak bol komplet naplnený, ledva sme našli jedno voľné kupé, aj keď vo fajčiarskom vozni, lepšie ako stáť celú cestu do Zvolena. Hneď po tom čo sa pohol vlak, Koko vytiahol ľahké raňajky – dve tučné bagety. DOPLNENÉ VIDEO DO GALÉRIE

Cesta ubehla rýchlo, medzičasom nastúpil aj náš nemecký priateľ Helmut. Jediným vyrušením pokojného užívania si cesty bola výluka medzi Žarnovicou a Novou Baňou, kde sme sa previezli autobusom. Vo Zvolene sme vystúpili na osobnej stanici, kde na vedľajšej koľaji stál už naštartovaný a preplnený motor. Z okna na nás kýval T.matyi držiac nám miesto. Dajako sme sa doteperili na nákladnú stanicu plnú ľudí a železničných nadšencov. Naše kroky smerovali priamo do depa. Cestou sme sa stretli s Milošom88, s Ondrom754 a s jeho otcom Jožkom. V depe sme sa rozpŕchli na všetky strany fotiť a potom do bufetu. Na Kokove prekvapenie tam nemali žiadnu cigánsku, v druhom bufete podávali guláš len pre ndržiteľov akýchsi straveniek, ďalší zas ponúkal hamburgre, ktoré sa vyhrievali na slniečku. Na železničnej stanici piekli klobásky, ktoré už vyzerali lákavejšie, avšak práve keď sme prišli tak predali poslednú. Nechábali však stánky s lízatkami, tureckým medom, balónmi, sponkami do vlasov a podobnou bižutériou. Cigánska z Rendézu chýbala. Na večeru sa Koko, Mayo, Miloš88 a Juraj (242) vybrali do neďalekej reštauracie, kde nás ponúkli chutnými haluškami, takže naše gastronomické zážitky neutrpeli na plnej čiare. Poďme však k železničiarskym zážitkom...

Už sa schyľovalo k príchodu parných rušňov a ľudia sa zhromažďovali na moste, no my sme si vybrali lepšie miesto, priamo pri štarte. Pri rozkladaní fotopomôcok sme dostali od organizátorov, za výdatnej pomoci Ďura (242) visačky „Press-foto“, čo nám zaručovalo voľný pohyb v koľajisku. Rušne sa už začínali presúvať na zhlavie, tak sme si išli nájsť nejaké super miesto na foto-filmovanie. Po prechode rýchlika sa pomaly blížil štart prvej disciplíny – šprintu na 100 m. Všetci sme sa rovnomerne rozostavili pozdĺž trate.

Mávnutie oranžovou zástavkou znamenalo štart. S rachotom a hukotom, za syčania, pískania a kúdolov pary sa rušne rozbehli. Nasledovalo ďalších sedem zaujímavých disciplín počas ktorých sme fotili odušu. Po skončení súťažných disciplín nasledovalo vyhodnotenie súťaže. Súťažné posádky sa umiestnili na týchto priečkach:

1. miesto: rušeň 313.432 (Ostrava)
          2. miesto: rušeň 310.433 (Vrútky)
          3. miesto: rušeň 422.0108 (Zvolen)
          4. miesto: rušeň 22.034 (MÁV)
          5. miesto: rušeň 331.037 (Bratislava)

Cenu pivovaru Zubr, kartón piva, získala posádka zo Zvolena.

O 15:00 sa konala nostalgická jazda mimoriadneho parného vlaku "Zvolenským trianglom". Súprava bola radená z historických vozňov tretej triedy a vedená rušňami 422.0108 a 331.037.

Keď sa nám podarilo opäť stretnúť tak to vlastne bola aj naša rozlúčka. Celá Piova rodina, T.matyi s mamou Laci a ja sme išli domov. Ostatní ešte ostali a išli domov Dolehroncom.

Celá akcia vo mne zanechala dobrý dojem. Potešiteľné bolo, že sa vo „Zvolenskom bufete“ predávalo DVD z našich narodenín. Z akcie som odchádzal s pocitom, že železnica si málo váži  svoje „Zlato“ a ignoruje neuveriteľný potenciál, ktorý podobné akcie v sebe skrývajú.