Za motorovým vozem z Borkumu na Baltské pobřeží

28.9.2023 8:00 Helmut Böhme

Jak jsem tu reportoval v roce 2019, parní lokomotiva úzkorozchodné dráhy „Molli“, vedoucí z Bad Doberan do Ostseebad Kühlungsbornu, byla dovezena na ostrov Borkum a odvezla několik zvláštních vlaků. Jako poděkování se už tehdy plánovalo nasazení motorového vozu z Borkumu vyrobeného ve Wismaru na Molli. Potom ale přišel zákeřný Coronavirus, a proto zpětná návštěva byla odložena a uskutečňuje se až teď do 1. října 2023.

Jako připomenutí najdete mou reportáž zde. 23. září v 6:29 h jsem započal cestu v Dresden-Neustadt s dopravcem Flixtrain. V Stendalu jsem přestoupil na patrový IC do Rostocku.

Stendal, Flixtrain

Stendal, vpravo IC 148 do Amsterdam Centraal, vlevo odstavené vozy a lokomotivy pro dřevo

Severně od Stendalu sídlí v městě Arneburg firma Mercer Holz, která zpracovává dřevo a nasazuje na jeho přepravu vlaky. Proto jsou v Stendalu odstavené jejich vozy a lokomotivy. Toho dne byl v Stendalu i Den otevřených dveří u firmy Alstom, ale člověk nemůže stihnout všechno. IC do Rostocku sice dorazil se desetiminutovým zpožděním, do Rostocku ale přijel včas.

Rostock hl.n., vlevo vlak do Tessinu a vpravo můj vlak do Bad Doberanu

Tak jsem měl dost času na přestup. Protože v Bad Doberanu v 12:36 h parní lokomotiva ještě nedokončila doplnění zásob, jel jsem dvě zastávky autobusem linky 119. Jako legraci hlásil zastávky automatický dětský hlas. To dítě asi vůbec nevědělo, co hlásí, protože zastávku ZOB vyslovilo jako „zob“, nikoliv jako „zet-o-bé“, protože ZOB znamená „centralní omnibusové nádraží“.

„Vepřový rypáček“ míří do zastávky Goethestraße

Rychle jsem utíkal ze ZOB do ulice Goethestraße, kde se mi podařilo nafilmovat příjezd a odjezd pravidelného vlaku Molli. Potom jsem šel dál až do ulice Dammchaussee a filmoval jsem průjezd motorového vozu směr Bad Doberan. Autobusová linka 121 Rostock – Rerik je i o víkendu provozovaná v půlhodinovém taktu, což mi umožnilo se přesunout ze zastávky Ärztehaus do zastávky Rennbahn. O aktuálním jízdním řadu se člověk ale dozví jenom na internetu, zatímco se na zastávkách tvrdí, že o víkendu jezdí jen několik málo večerních spojů.

Obvykle vlaky na nádraží Rennbahn zastavují jen, když jsou poblíž dostihy, toho dne ale vlak zastavil z provozního důvodu: vystoupil železničář, který měl za úkol ručně přehodit výhybky. Zastavila skupina cyklistek a cyklistů na paralelní cyklostezce a fotili pravidelný vlak.  Upozornil jsem je, že za chvilku se stane něco neobvyklého, totiž že 14:01/06 se křižuje motorový vůz z Borkumu s pravidelným vlakem. Nadšeně mi poděkovali, a i to fotili.

Nádraží Rennbahn, motorový vůz míří do Kühlungsbornu

Bohužel se mi nepodařilo včas dojít na zastávku autobusu, který v 14:05 projel. Tak moc to ale nevadilo, vydal jsem se do Heiligendammu pěšky.

Tradiční vlak do Bad Doberanu

Na cestě jsem fotil tradiční vlak, a potom na nádraží Heiligendamm křižování pravidelných vlaků.
Vlastně jsem si v restauraci na nádraží chtěl dát kávu a koláč, ale trvalo 25 min, než přišel číšník a ještě prohlásil, že koláče došly. Tak jsem odešel a jel autobusem na nádraží Kühlungsborn West, kde jsem se kávy a koláče dočkal.

Příprava nákladního fotovlaku

V 16:23 h odjel nákladní fotovlak do Heiligendammu, který jsem sledoval zase autobusem. Co jsem nafilmoval, najdete tu.

Heiligendamm, nákladní vlak a vlak do Bad Doberan

Po křižování pravidelných vlaků okolo 17. hodiny odjel nejprve nákladní vlak a po něm motorový vůz do Kühlungsborn West, kam jsem následně zase jel autobusem.

Muzeum v Kühlungsborn West

Tam jsem si v klidu prohlédl muzeum úzkorozchodné dráhy.

Příprava na parádu vozidel

Sice bych mohl ještě sledovat parádu vozidel v 18:30 h, nepovažoval jsem to ale za atraktivní, protože spočívala jenom v parní lokomotivě, motorovém a pracovním vozidle. Tak jsem odjel autobusem už v 18:25 h do Bad Doberanu, kde jsem šel nakupovat a prohlédnout si město. Přes noc se nedalo vrátit dálkovými vlaky, tak jsem mohl použít Deutschlandticket:
Bad Doberan 20:32 h
Wismar 21:15/25 h
Berlin Ostbahnhof 0:52/1:15 h
Cottbus 2:41/4:14 h
Dresden-Neustadt 5:55/6:02 h
Dresden-Klotzsche 6:09 h
a tramvají domů.

Zvláštním zážitkem byla skupina opilých ženských jedoucích ve vlaku z Berlína do Lübbenau. Asi si myslely, že už je masopust. Měly namalované obličeje jako šašci a celý čas řvaly a zpívaly. Oproti mně seděli dva Arabové a kroutili nad tím jenom hlavu. Ve vlaku do Dresden-Klotzsche zase ukázal Afričan jízdenku do Elsterwerdy a průvodčímu dalo velkou námahu mu vysvětlit, že vlak směrem do Žitavy rozhodně do Elsterwerdy nepojede.

Fotogalerii najdete na https://abload.de/gallery.php?key=cUiKhxXE a další video na https://youtu.be/4l6TX9H9n2g