Moje výlety na konci srpna

3.9.2022 8:00 Helmut Böhme

Konec platnosti jízdenky za 9 € se blížil, a tak jsem vyrazil na cesty, které jsem jinak neabsolvoval. 27.8. jsem ale používal jízdenku Egal-wohin za 39,90 € na cestu k Severnímu moři. 9 €-jízdenku by se v tom případě dalo použít jenom s několikahodinovým pobytem v noci.

Cesta do Berlína byla v pohodě, vedle stál už přípojný ICE do Hamburku, který ovšem čekal na druhou část z Lipska, která se měla připojit vzadu. Tento vlak měl ale technické problémy, dorazil se zpožděním a byl vyřazen. Cestující museli přestoupit do naší části, a tak jsme vyrazili s hodinovým zpožděním. Klimatizace měla trochu problémy s velkým počtem lidí, naštěstí se to během jízdy rychlostí až 230 km/h zlepšilo.

V Hamburku přípojný vlak do Kielu stál naštěstí vedle, tak se shromáždili lidé u posledních dveří, i když buzerující hlášení vyzývalo k ukončení nástupu. Utíkal jsem dopředu, kde jsem dokonce ještě našel volné místo u okna.

V Kielu hned přestup do totálně přeplněného motorového vozu směr Flensburg, kde jsem nutil mladou ženu, aby mi uvolnila místo obložené jejím zavazadlem. Nenávidím takové egoistické anebo lenivé chování, neodložit zavazadlo nahoru, kam patří.

Vlastně jsem chtěl pokračovat v 11:50 h ze Süderbrarupu historickým motorovým vozem do Kappeln am Schlei, což bylo v háji. Na internetu jsem ale našel spojení autobusem. Ten před nádražím vzorně čekal, i když vlak dorazil se zpožděním. To mělo ale za výsledek, že jsme namísto 12:52 h dorazili až v 12:59 h, a 13:03 h měl odjet vlak.

Nádraží Kappeln(Schlei)

I když jsem měl malou naději, že to stihnu, utíkal jsem několik set metrů do nádraží u přístavu a měl jsem štěstí, že motorák odjel až v 13:10 h, protože čekali, až si cestující prohlídnou výtopnou s parní lokomotivou, která vyjede v září a říjnu. Jízdy v sobotu objednal IDS NAH.SH, a proto ve vlaku platil i jízdenka za 9 €.

Neplatné mechanické návěstidlo v stanici Süderbrarup

Cestu do Süderbrarupu jsem sice i filmoval, doma se ale objevila nějaká chyba na SDHX-kartě, tak vlastní video tu nemůžu ukázat. V internetu ale existují k tomu videa, například

Motoráček v stanici Süderbrarup

A přípoj do Flensburgu

Já jsem ale pokračoval přes Kiel do Hamburku.

Hamburg Hbf

Tam dorazil EC 174 z Prahy, o kterém Němci v Děčíně asi výjimečně neměli výhrady.

IC 2071 v Berlin Hbf tief, lokomotiva s reklamou na saské úzkorozchodné dráhy

17:51 h jsem jel IC 2071 do Berlína. Celou cestu jsem měl kupé pro sebe.
Na nástupišti seděli chlastající a kouřící fotbaloví fandové z Dortmundu a dva z nich dokonce močili do kolejiště před lokomotivou. Když je kvůli tomu oslovil mladík, dostal na to odpověď: „At’ houká, když od nás něco chce“. Cesta domů byla bez problému, i když jsem měl obavu, že do vlaku nastupující chuligáni z Dortmundu něco vyvedou.

Fotogalerie je na https://abload.de/gallery.php?key=ioNeJLc6

Senftenberg, vlevo vlak z Drážďan, vpravo do Berlína

28.8. jsem zase využil poslední možnost cestovat vlakem přes Kamenz do Senftenbergu, který každý rok o víkendech během letních prázdnin objedná IDS VVO pro rekreace u Senftenbergského jezera, bývalého uhelného dolu a cestu jsem i filmoval.

Letos objednali dva spražené vozy, aby se dalo dopravovat víc jízdných kol.

Cottbus

V Cottbusu jsem měl dost času na oběd a focení, než jsem pokračoval příměstským autobusem do vesnice Werben, kde oslavili 725 let obce. Je to krajina lužických Srbů, a tak se dá s trochou fantazie z lužickosrbského názvu Wjerbno odvodit, že to znamená „vrba“. V komentovaném průvodu vysvětlili, že ještě v 18. století v obci bydlelo 99 % Srbů a jenom 1 % Němců.

Historie úzkorozchodné dráhy Spreewaldbahn

Až do roku 1970 lidé mohli dokonce jezdit do Werbenu vlakem.

Nádražní budova

Nádražní budova je vzorně rekonstruovaná a je v ní klempířství.

Další fotky z obce jsou na https://abload.de/gallery.php?key=fhMnX46y

Elektrárna Jänschwalde

30.8. jsem chtěl prozkoumat uhelné dráhy severně od Cottbusu zásobující mimo jiné i elektrárnu Jänschwalde. Nebylo to šťastné rozhodnutí, neboť jelo málo vlaků: https://youtu.be/y9nOKzlVFbU

Nákladní vozy na parkovišti u zábavního parku Teichland

Chůzí podél trati jsem narazil na zábavní park založený uhelným podnikem LEAG a.s., před kterým jsou vystavena vyřazená vozidla s technickými údaji.

Zatahovač kolejnic

Tím přístrojem posunovali kolejnice v uhelném dolu.

Vozy spolku Lausitzer Dampflokclub

Na vlečce ukryté v lese jsem si potom všiml vozy muzejního dopravce Lausitzer Dampflokclub. Asi doufají, že tam nedorazí sprejeři.

Předzvěst

Za železničním přejezdem jsem se nechal zmást zeleně blikající předzvěstí. Asi půl hodiny jsem marně čekal na to, že přijede vlak. Potom jsem pokračoval k opakovači předzvěsti ukazující „očekávat Stůj“ a potom k hlavnímu návěstidlu ukazující „Stůj“. To jsem ale mohl dlouho čekat. Nevím, co tam mají za podivnou návěstní soustavu. Šel jsem ještě podél trati, kromě ušmudlané lokomotivy V100 ale žádné vlaky už neprojely.

RE 50 z Lipska poblíž obce Niederau

31.8. jsem se vydal do obce Niederau, kde se přiblížují tratě do Lipska a do Berlína, protože na Lipské trati je výluka do 5.9. Úplná uzavírka je nutná kvůli vsunutí nového mostu v obci Weißig, takže všechno muselo jezdit přes odbočky Radebeul Nord – Leckwitz na Berlínské trati (viz https://de.wikipedia.org/wiki/Bahnstrecke_Leipzig%E2%80%93Dresden ). Přitom se DB zase předvedla. Vlastně jsem chtěl jet z Dresden-Neustadt v 7:56 h do Weinböhla a odtud autobusem do obce Gohlis, Abzweig Buschmühle, abych měl nejkratší cestu na místo focení. Vlak měl ale 20 min zpoždění „kvůli obratu ze zpožděného vlaku“. A protože jsem měl ve Weinböhla jenom 7 min na přestup, mohl jsem na přestup zapomenout.

Tak jsem chtěl jet aspoň s přestupem v Coswig bei Dresden do zastávky Niederau. V Coswigu jsme čekali na novém nástupišti č. 5, kde se na ukazateli nenápadně objevila malinká informace, že odjezd je přesunutý na nástupiště č. 4. Z prostorových důvodů je odchod z č. 5 jen přes dlouhou rampu pro imobilní cestující, nikoliv přes schody. Změnu nehlásili, a když jsme si toho náhodou všimli, utíkali jsme rychle k nástupišti č. 4, kde přijel vlak s cílovou stanicí Coswig. Nastoupili jsme a ve vlaku svítilo „Prosíme vystupovat“. Když jsem oslovil zoufalou na tabletu píšící průvodčí, co to má znamenat, odpověděla, že sama neví. Asi nařídili operativní prodloužení vlaku do Großenhainu, aby lidé mohli včas přestoupit na NAD směr Riesa, což kvůli onomu „obratu ze zpožděného vlaku“, kterým jsem chtěl původně jet, nebylo možné.

Vlak se nakonec rozjel, potom zase zastavil, aby po chvíli normálně pokračoval v jízdě. Z Niederau jsem potom šel asi kilometr k národní kulturní památce „Kozí straň“ , kam jsem dorazil s hodinovým zpožděním a konečně mohl točit: https://youtu.be/08SBUJKuHvc

Pressnitztalbahn, v pozadí obce Oberau, Niederau a celkem vzadu Weinböhla

Například jsem zachytil vlak dopravce Pressnitztalbahn.

Něco jelo i do Čech

Jeden z mála vlaků na Lipské trati, kde jezdily jen vlaky do Elsterwerdy a Hoyerswerdy

V 13:48 jsem potom jel autobusem do Weinböhly a s přestupy domů. Tak cestovat budu od září trochu míň a jsem zvědavý, co naše vláda vymyslí jako novou jízdenku za 9 €.