Slovensko na přelomu května a června 2004

18.4.2020 8:00 Václav Vyskočil

Současná nelehká situace, kdy se nemůže moc chodit ven, má i svá pozitiva. Člověk má čas hrabat v šuplíkách, případně na harddisku, a přitom tu a tam na něj něco zajímavého vypadne. Jak už jsem napsal v předchozích dvou retroreportážích, na sklonku roku 2003 jsme spolu s kamarádem Jirkou začali jezdit na Slovensko. Naším cílem bylo dokumentování „brejlovců“ a „zamračených“ po celé zemi. Hlavní náplní těch našich výletů tedy byly návštěvy neelektrizovaných tratí a dep.

Naše třetí cesta začala 29. května na středním Slovensku, a to v Banské Bystrici, přes Chvatimech jsme se přesunuli do Brezna, kde v té době byly v provozu trojkové brejle na manipulačních vlacích. Jestli si to dobře pamatuji, tak ten den byla sobota a proto většina místních lokomotiv byla v depu. Tehdy tam stála pro nás ještě novinka, a to motorové vozy řady 812, působící jak na trati směr Tisovec tak i na několika vlacích do Banské Bystrice. Další naše kroky vedly přes Červenou Skalu do Margecan, pryč tam byly časy velkých motoráků, takže se naše pozadí vezla opět ve voze řady 812. Z Margecan jsme se přesunuli do Prešova, kde jsme strávili noc.

29.05.2004 - Margecany, 812.021, Os 7462 © Václav Vyskočil

Ráno jsme prolezli depo v Prešově, tenkrát plné jak brejlovců, tak zamračených. Do dnešních dnů jsem nepochopil, jak někdo toto moderní depo mohl zrušit. Z Prešova jsme se přesunuli na východ Slovenska do Humenného, kde naše kroky opět nejdříve zamířily do depa. Depo bylo zase plné zamračených. V odpoledních hodinách jsme se přesunuli až na samý konec Medzilaborcú. Jedním z našich cílů byla zdejší 752.043, druhým pak osobák do Lupkowa. Povedlo se oboje a dokonce i vyfotit motorák u výjezdu z tunelu v Palotě. Večer jsme se přesunuli do Bánovců nad Ondavou, kde nás příjemný pan výpravčí nechal přespat v uzamčené čekárně.

30.05.2004 - Palota, 810.376, Os 8986 © Václav Vyskočil

Ráno jsme odjeli motorákem do Veľkých Kapušan a pěšky pokračovali do Maťovců. Po vyfocení lokomotiv ve zdejším depu jsme se přemístili na širokorozchodné nádraží. Tam jsme ujistili, že je připraven k odjezdu náklad do Hanisky. Se strojvedoucím jsme se dohodli na jízdě na lokomotivách. Za malou chvíli odjíždíme a mně se plní starý sen o projetí širokorozchodné trati. V Trebišově náš vlak dobírá postrk na Slanec a zároveň tam křižujeme s protijedoucím vlakem. Po dojezdu do Hanisky fotíme lokomotivy v místním depu a nějak pozdně odpoledne se přesouváme na nádraží a přesunujeme se do Košic. Tam jdeme zase fotit do depa,

31.05.2004 - Košice RD, 830.004 © Václav Vyskočil

Tam v té době bylo pár zajímavých kousků, např. odstavené skútry řady 121, nebo motorák 830.004. Přes noc přejíždíme naší oblíbenou Poľanou do Galanty. Přesunujeme se do Šaly a projíždíme trať do Nededu. Z Nededu jedeme na návštěvu do depa Nové Zámky, kde opět fotíme mnoho zajímavých kousků. Další naše kroky vedou směrem Nitra, Zbehy a spojkou do Prievidze. Opět jdeme navštívit depo, tentokrát v Prievidzi. Tam zase fotíme mnoho strojů řady 751. Po nafocení zdejších kousků jedeme přes Horní Štubňu do Zvolena. tam dokumentujeme odpolední provoz a večerním Horehroncem jedeme do Bratislavy, kde přestupujeme opět do noční Poľany kterou přes noc cestujeme do Fiľakova.

03.06.2004 - Fiľakovo RD, 751.035 © Václav Vyskočil

Po vyfocení nacházejících se tam vozidel jedeme přes Lučenec, Zvolen a Banskou Bystricu opět do Brezna. Z Brezna nás čeká přesun přes zubačku do Tisovce a dále přes Rimavskou Sobotu do Plešivce. Z Plešivce si projíždíme ještě trať do Muráně a pak již jedeme jen zpět do Plešivce a přes Košice domů. Cestu považuji za zdařenou, jako vždy při výletech na Slovensko. V příloze jsou moje fotografie, všechno skeny z negativů. A mám ještě takový malý nápad. Zkuste zahrabat v šuplíčkách a na harddiscích a napište každý z vás aspoň nějakou reportáž z dob ještě normálních. Ať nám ten čas, kdy musíme být nuceně zavření doma trochu rychleji uteče.