CANFRANC – prekládková stanica v Pyrenejách (9.–15.3.2006 – II. časť)

7.11.2007 7:40 František Halčák

4. deň – 12.3.2006 nedeľa. Ráno sme vstali a išli sa túlať do mesta. Zaragoza je veľmi pekné provinčné mesto, upravené ulice, vydlaždené chodníky, všade poriadok a čistota. Išli sme na námestie Plaza del Pilar, navštívili sme Basilicu della Madonna del Pilar a katedrálu La Seo (vstupné 2 EUR) zo 14. stor., kde je prekrásny oltár z alabastru. Prešli sme sa po moste Puente de Piedra cez rieku Rio Ebro.

Cestou späť sme sa zastavili pri koride na Plaza de Toros, kde sa konal trh s rôznymi starožitnosťami a nepotrebnými vecami. Vrátili sme sa na hotel pre ruksaky. Popri palácovému komplexu Aljaferia z 11. stor., ktorý vybudovali v časoch expanzie islamu zo severnej Afriky, sme išli na stanicu. Zaragoza v nás zanechala dojem moderného, čistého mesta s hodnotnými historickými pamiatkami. O 14.33 hod. sme odišli vlakom Re 8073 do Castejón de Ebro, pr. 15.33 hod., tu prestup na Re 6025 a o 15.45 hod. do Pamplóny, pr. 16.38 hod.

Pamplóna je hlavné mesto provincie Navarra. Zo stanice sme išli popri rieke Arga asi ½ hodinu pešo, až sme prišli do starého mesta obohnaného hradbami. Ubytovali sme sa v ulici San Nicolas (č.25), kde je množstvo hostelov. Za trojposteľovú izbu v hosteli Bearan sme platili 54 EUR. Boli sme si pozrieť mesto a hlavne ulice Santo Domingo, Mercaderes, Estafeta a Plaza de Toros. Tadiaľto totiž vedie trasa, ktorou utekajú šialenci pred rozzúrenými býkmi. Tento beh v uliciach Pamplóny sa koná každý rok na sviatok svätého Fermina, patróna mesta, od 6. do 14. júla. Festival sprevádzajú búrlivé oslavy, na ktorých sa s obľubou zúčastňoval aj americký spisovateľ Ernest Hemingway. Je tu po ňom pomenovaná ulica a mnohé reštaurácie a obchody. Potom sme išli ku katedrále De Santa Maria, ďalej do pevnosti Citadel a našu okružnú prehliadku sme zakončili v parku de la Taconera. Keďže už bola tma, vrátili sme sa cez krásne vysvietené námestie Plaza de S. Francisco na hostel.

5. deň – 13.3.2006 pondelok

Z Pamplóny odchádzame o 8.45 hod. vlakom Re 6013 do Araia, pr. 9.26 hod. a odtiaľ o 9.47 hod. Re 6001 do San Sebastian-Donostia s príchodom 11.10 hod. Mesto San Sebastian s okrúhlou plážou, promenádou a exkluzívnymi hotelmi leží na brehu Biskajského zálivu a je hlavným mestom provincie Guipuzcoa. Ruksaky sme si zložili u výpravcu na stanici. Hneď oproti stanici sa prejde cez nádherný most Ponte Maria Cristina cez rieku Rio Urumea. Navštívili sme katedrálu Buen Pastor, ktorú je vidieť takmer zo všetkých bodov mesta a tak dobre slúži na orientáciu v meste. Vybrali sme sa k pláži. Počasie bolo slnečné, asi 25˚ C a niekoľkí otužilci sa už kúpali v mori. Tak som to skúsil aj ja, ale vošiel som len po kolená. Teplota vody nebola podľa mojich predstáv. Priamo nad plážou hore na kopci sa vypína 30 metrov vysoká socha Sagrado Corazon, ako taký strážca mesta.

Potom naše kroky smerovali do starého mesta, kde je viacero starších honosných budov, kostolov a pekná radnica. Kúpili sme si výborné španielske vínko, olivy a o 16.40 hod. sme odišli vlakom Re 6003 do Irúnu, pr. 17.00 hod. Keďže sme mali dosť času, boli sme si pozrieť prímestskú úzkorozchodnú železnicu Eusko Tren (neplatí FIP). O 20.28 hod. ideme vlakom DIURNO N 280 do Hendaye, pr. 20.35 hod. Tu prestupujeme na vlak NZ 4052 s odchodom 22.37 hod. do Paris-Austerlitz. Na tento vlak sme mali kúpené miestenky už v Bratislave, ale vôbec ich od nás nežiadali.

6. deň – 14.3.2006 utorok

Do Paríža-Austerlitzu sme prišli o 7.10 hod. Pešo sme sa vybrali cez námestie Bastilly, námestie Republiky na žel. stanicu Gare de ľEst. Odtiaľto o 8.40 hod. vlak Corail intercités 1721 do Reimsu, pr. 10.20 hod. Ruksaky sme si chceli nechať u výpravcu, ale ten veľmi nesúhlasil a keďže na stanici nebola úschovňa, tak sme to skúsili v náprotivnom hoteli, kde nám ich ochotne odložili. Remeš, hlavné mesto regiónu Champagne, je jedným z najvýznamnejších miest Francúzska. Je to starobylé mesto s 2000 ročnou históriou. Od roku 816 sa tu konala korunovácia francúzskych kráľov až do roku 1825, keď ako posledný tu bol korunovaný francúzsky kráľ Karol X. Katedrála Notre-Dame (UNESCO) patrí k najväčším a najkrajším gotickým katedrálam na svete.

Palác Tau (UNESCO) je sídlom arcibiskupov a jeho názov je odvodený od pôdorysu, ktorý pripomína grécke písmeno τ. Ďalšou významnou pamiatkou mesta je bazilika Saint-Remi (UNESCO) z 11. str. a múzeum Saint-Remi (UNESCO). Z novodobých dejín treba spomenúť, že 7. mája 1945 tu bola podpísaná definitívna kapitulácia fašistického Nemecka a 8. júla 1962 francúzsky generál de Gaulle a nemecký kancelár Adenauer spečatili v katedrále francúzsko-nemecké zmierenie. Po celom meste je množstvo obchodíkov s vínom, keďže región Champagne je svetoznámy pestovaním vínnej révy a výrobou šampanského. Z Reimsu sme odišli o 14.52 hod. do Paris-Est, pr. 16.29. Odtiaľ EN 263 Orient-Expres o 17.16 hod. do rakúskeho St. Valentinu.

7. deň – 15.3.2006 streda

Do St. Valentinu sme prišli ráno o 6.46 hod. Ďalej regionálom R 6157 o 7.18 hod. do Mauthausenu, pr. 7.26. Batohy sme si zložili u výpravcu a pešo sme išli asi 5 km za mesto do bývalého koncentračného tábora, ktorý bol zriadený pri kameňolome Wiener Graben, v ktorom väzni ťažko pracovali. Prezreli sme si tábor (vstupné 2 EUR), domy, v ktorých bývali väzni, plynovú komoru, kremačné pece, Appelplatz. Je to tu veľmi smutné. Je tu zdokumentované utrpenie nevinných ľudí, ktorí tu žili v neľudských podmienkach. Potom sme zišli dolu do kameňolomu po známom schodišti smrti, na ktorom zomierali väzni od vyčerpania, keď na chrbte vynášali ťažké kamene.

Vrátili sme sa na stanicu a o 11.31 hod. regionálom R 6170 späť do St. Valentin, pr. 11.39 hod. Odtiaľ IC 549 o 11.48 hod. do St. Pőltenu, pr. 12.41 hod. O 13.23 hod. Eilzug E 6616 do Traisenu, pr. 13.48 hod., ďalej o 13.50 hod. E 6714 do Lilienfeldu, pr. 13.59 hod. Tu sme navštívili cisterciánsky kláštor, založený roku 1202 Leopoldom VI. Babenbergom, ktorý je kúsok od stanice. Za obdiv stojí kláštorný kostol s krásnou barokovou výzdobou. Lilienfeld je neveľká obec v údolí rieky Traisen obkolesená nádhernými Alpami. O 14.38 hod. odchádzame do St. Pőlten, pr. 15.15 hod. a odtiaľ IC 645 o 15.43 hod. do Wien Hűtteldorf, pr. 16.21 hod. O 16.45 hod. S-Bahn S2 na Wien Sűdbahnhof, a odtiaľ 17.28 hod. Sprinter do Bratislavy hl. st. s príchodom o 18.38 hod.