Studie budoucnost železničního uzlu Brno nerozuzlila

» Návrat

Pridané: 1.11.2017 8:00
Autor: PhDr. Zbyněk Zlinský, nick: » Zbyněk

Studie budoucnost železničního uzlu Brno nerozuzlila Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dnes představila výsledky Studie proveditelnosti železničního uzlu Brno (ŽUB), která mimo jiné řeší i polohu nového hlavního nádraží jako stěžejní části přestavby celého uzlu. Každá navržená varianta ŽUB dosahuje různé přínosnosti, přesto jakékoliv z navržených řešení projektu je prokazatelně prospěšné. Tak začíná tisková zpráva z pondělní brněnské prezentace.

 

 

 

S jistým napětím očekávaná tisková konference se uskutečnila 30. října ve 13:00 hod. na brněnském hlavním nádraží, v nedávno renovovaném salonku ČD Lounge. Vzhledem k jeho omezené kapacitě mohla na konferenci každá pozvaná redakce vyslat jen jednoho zástupce a magazín VLAKY.NET na ní reprezentoval jeho ostravský reportér. Už cestou z Brna se nechal telefonicky slyšet, že se vrací zklamán, protože představená studie, která měla stát 17,5 milionu a nakonec vyšla na 22,7 milionu Kč, ve skutečnosti žádné řešení vleklého sporu nepřinesla. Ostatně to naznačuje už výše citovaný úvod tiskové zprávy, jež dále pokračuje: Přínosy pocítí zejména cestující, a to zkrácením cestovních dob, zvýšením nabídky železničních spojů a výrazným zvýšením komfortu cestování. Ale jak a kdy, to se zase vlastně nikdo nedověděl.


Typy aut a tramvají se mění, brněnská „rola“ jen stárne (22.9.2008) © PhDr. Zbyněk Zlinský

Co měla ta studie přinést, to objasňuje citace z jejího zadání: Cílem studie proveditelnosti je posouzení projektových variant z hlediska proveditelnosti (z hledisek ekonomického hodnocení, investičních nákladů a vlivu průběhu realizace na železniční dopravu v uzlu), průchodnosti (z hlediska životního prostředí, územně plánovacího a stavební realizovatelnosti) a přínosů projektu (z hlediska ekonomického hodnocení, zlepšení obsluhy města a regionu VHD, napojení železniční dopravy na MHD a VHD, napojení vysokorychlostních tratí a budoucí zkapacitnění stávajících konvenčních tratí jako součást systému rychlých spojení do uzlu. Současně je třeba zdůraznit, že posuzovala jen řešení Nádraží u řeky a Nádraží pod Petrovem, nikoliv Nulovou variantu. Studii obdržel také Magistrát města Brna a je k dispozici na jeho specializovaném webu.


My nabízíme ke stažení hodnotící část studie (po kliknutí do náhledu se otevře ve formátu PDF)

Řešení ŽUB souvisí s řadou dopravních i dalších celospolečenských oblastí. Studie proveditelnosti je proto pojata komplexně nejen pro železniční dopravu, ale postihuje také dopady na změny koncepce městské hromadné dopravy v Brně a veřejné hromadné dopravy v celém Jihomoravském kraji a také dopady do související dopravní infrastruktury, můžeme se dále dočíst v tiskové zprávě. To vazba na městskou hromadnou dopravu je také nakonec hlavní příčinou sporů o to, zda brněnskó rolu odsunout či ponechat nádraží v centru. Obyvatelé Brna (i občané do jihomoravské metropole pravidelně dojíždějící), si navykli na to, že je z hlavního nádraží pár kroků na tramvaj a (to zřejmě hlavně) jen o nemnoho víc do centra města, na Svoboďák. A mnozí z nich nechtějí za žádnou cenu připustit, že by tomu mohli být někdy jinak.


Před nádražím vlakovým mají Brňáci nádraží „šalinové“ (22.9.2008) © PhDr. Zbyněk Zlinský

„Hlavním cílem zpracování Studie proveditelnosti ŽUB bylo poskytnout odborný podklad, ze kterého Ministerstvo dopravy ve spolupráci s Jihomoravským krajem, statutárním městem Brnem a SŽDC bude moci rozhodnout o konkrétní cílové podobě řešení ŽUB a o dalším postupu projektové přípravy, jenž povede k jeho úspěšné realizaci,“ sdělil náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček. Alespoň podle textu oné tiskové zprávy. Otázkou ale je, zda ta studie (jejíž hodnocení nechám na každém, kdož si ji pročte) takový podklad opravdu poskytuje. A navíc jde o to, že vedení všech čtyř vyjmenovaných institucí se v tak či onak krátké době mění a s ním i názory na to, které řešení by se mělo (už konečně) začít realizovat. Nakonec může zbýt jen ona už zmíněná nulová varianta, tedy petrifikace stávajícího řešení na „dobu neurčitou“.


Schéma železničního uzlu Brno (výřez); zdroj: „Atlas drah České republiky 2006-2007“
na www.zelpage.cz

V tom případě by ovšem dříve či později narazila na realitu sítě vysokorychlostních tratí (VRT), na jejíž mapě se snad (včera bylo pozdě) objeví i Česká republika. A Brno může svou šanci stát se jejich významnou křižovatkou promarnit. Nebo by mohlo dojít k situaci, že se pro vysokorychlostní železnici bude stavět nádraží samostatné, mnohem vzdálenější od centra a bez přímé vazby na železnici konvenční. Že by to vyšlo mnohem nákladněji než nová železniční stanice společná, to se dá předpokládat. Vzhledem k tomu, že se v oblasti budování VRT začíná u nás blýskat na lepší časy (kterýžto vývoj by snad mohl vydržet i po nedávných volbách do Poslanecké sněmovny a související změně vlády), nemělo by se otálet ani s nalezením platné koncepce ŽUB – jinak by Brnu mohl ujet (vysokorychlostní) vlak.


Varianty plánovaných Rychlých spojení v ČR; zdroj: MD ČR

Nicméně na samotné tiskové konferenci zazněl z úst osob povolaných i další aspekt hovořící ve prospěch radikální přestavby železničního uzlu Brno a brněnského hlavního nádraží – už kapacitně nestačí ani na zvládnutí úkolů na stávajících konvenčních železničních tratích, které stále rostou jak v dálkové, tak v regionální osobní dopravě. V tomto duchu promluvil nejen generální ředitel SŽDC Ing. Pavel Surý, ale i jeho náměstek pro modernizaci dráhy Ing. Mojmír Nejezchleb. Kromě nich na setkání s novináři vystoupil také první  náměstek ministra dopravy Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. (zastupující v pozvánce  uvedeného, ale nepřítomného ministra) a prezentaci výsledků studie samotné pak provedl Ing. Josef Buriánek z úseku modernizace dráhy SŽDC. Konferenci uvedla a moderovala tisková mluvčí SŽDC Bc. Kateřina Šubová.


Hovoří první náměstek ministra dopravy Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. © Karel Furiš

Tolik tedy k tiskové konferenci, kterou dále přibližuje náš reportér v krátkém vlastním textu, na snímcích v připojené galerii a zejména prostřednictvím v závěru textu umístěného videa, které zachycuje vše podstatné, co bylo na místě řečeno. A snad není nutné dále rozvádět ani její téma, neboť čtenář má k dispozici (pokud ne přímo v textu článku, pak určitě v Pramenech a odkazech pod ním) všechny podklady, aby si mohl udělat vlastní úsudek na celou záležitost. Takže na závěr zbývá jen popřát nejen obyvatelům jihomoravské metropole, aby se otázka budoucnosti brněnského železničního uzlu co nejdříve posunula od (občas spíš planého) teoretizování a politikaření ke konkrétním činům. I když jejich výsledek ocení (ať už kladně nebo záporně) až budoucí generace, snad se dočkáme aspoň hodnověrné představy, jaký jednou bude.  

Video z tiskové konference © Karel Furiš

Prameny a odkazy:

  1. Studie proveditelnosti brněnského železničního uzlu hodnotí všechny navržené varianty jako přínosné – tisková zpráva (formát PDF)
  2. Prezentace Studie proveditelnosti železničního uzlu Brno (formát PPTX, velikost 29 MB)
  3. Studie proveditelnosti železničního uzlu Brno; Část A - Celkové zhodnocení projektu – kompletní materiál (formát PDF, velikost 26 MB)
  4. Ministerstvo dopravy ČR
  5. Portál Jihomoravského kraje
  6. Brno - oficiální web statutárního města Brna
  7. Správa železniční dopravní cesty, s.o.
  8. Brněnský železniční uzel – Wikipedie
  9. Brno hlavní nádraží – Wikipedie
  10. Europoint Brno - Projekt přestavby železničního uzlu – specializovaný web statutárního města Brna
  11. Studie proveditelnosti železničního uzlu Brno - Hledat Googlem – rozcestník k informacím o studii
  12. zdroje uvedené pod odkazy v textu
Úvodní obrázek: Schéma varianty ŽUB s nádražím u řeky; zdroj: europointbrno.cz

PhDr. Zbyněk Zlinský


Galéria k článku

Počet: 28    

Foto 30.10.2017 - Brno hl.n.: můj vlak R 840 se strojem ...

Foto 30.10.2017 - Brno hl.n.: ''Duch Brna'' pod Petrove ...

Foto 30.10.2017 - Brno hl.n.: Petrov nad 5. a 6. nástup ...

Foto 30.10.2017 - Brno hl.n.: EC 172 ''Hungaria'' s lok ...

Foto 30.10.2017 - Brno hl.n.: 560.022-6 na regionálním ...

Foto 30.10.2017 - Brno hl.n.: pokladny © Karel Furiš

Foto 30.10.2017 - Brno hl.n.: výpravní budova z uliční ...

Foto 30.10.2017 - Brno hl.n.: oznámení cestujícím na ČD ...

Foto 30.10.2017 - Brno hl.n.: dočasná výzdoba ČD Lounge ...
nasledujúce obrázky »




Súvisiace odkazy

Diskusia

Pozn.: Názory diskutujúcich sa nemusia zhodovať s názormi VLAKY.NET.

Ak chceš pridať diskusný príspevok, musíš byť prihlásený.

» Pridaj diskusný príspevok s obrázkom

Príspevky: 32     Stránky: / 2     Výpis:    
» Zbyněk Napíš poštu cez VLAKY.NET Mail
ČLEN REDAKCIE
Príspevky: 42 553 13.11.2017 16:59
Zobraz odkaz na diskusný príspevok
ANO podporuje výstavbu hlavního nádraží v Brně v odsunuté poloze u řeky

Žít Brno považuje vyjádření hnutí ANO o podpoře výstavby hlavního nádraží v Brně v odsunuté poloze u řeky za porušení koaliční smlouvy. ČTK to řekl primátorův náměstek Matěj Hollan (Žít Brno). Bude chtít situaci řešit s primátorem Petrem Vokřálem (ANO). Pokud se za stanovisko o odsunu postaví, může to vyvolat dohodovací řízení, zda může koalice ANO, Žít Brno, KDU-ČSL, SZ a TOP 09 pokračovat. V Brně se rozhoduje, zda bude nádraží v centru pod Petrovem asi 150 metrů od toho současného, nebo se asi o kilometr odsune k řece. Jihomoravské ANO dnes oznámilo, že podporuje odsunutou variantu.

Celou zprávu najdete na této stránce.

» hank Napíš poštu cez VLAKY.NET Mail
Príspevky: 28 3.11.2017 18:20
Zobraz odkaz na diskusný príspevok
RE: Studie budoucnost železničního uzlu Brno nerozuzlila

parmezano: Jak už jsem napsal dřív, nesouhlasím. Problém se týká veřejného zájmu a proto je především politický. (Což platí zcela obecně.) Odborníci ať sepíšou varianty (to dělají v konkrétním případě už 100 let, OK), ekonomové ať spočítají, co to bude stát (ale poctivě, to už bude problém, protože větší peníze mají větší moc publikovaná data v nějakém soukromém zájmu zkreslit) a politici ať buď rozhodnou sami (což je největší problém, protože jsou často na špagátkách velkých peněz a zájmů jejich vlastníků) nebo nechají rozhodnout veřejnost (OK, aspoň někteří se pokoušejí, i s tím rizikem - opět - že velká bere a velké peníze umějí ovlivnit veřejné mínění i proti veřejnému zájmu). Zbývá už "jenom" vyřešit dvě otázky, které se jeví jako nejsložitější:
1. Co je to veřejný zájem?
2. Kdo vlastně v konkrétním případě spadá do té množiny veřejnosti, která by měla rozhodnout, a jak ji k té účasti na rozhodování přimět?

Ono i občanské angažovanosti je třeba se učit. Zdejší občanstvo k tomu nikdo nevede (a nevedl ani před r. 1989), což je důvodem, proč tu Švýcarsko (nebo jiné občansky vyspělé země) zatím ještě nebude, i kdyby obecné referendum bylo uzákoněno. (V dané situaci by spíš hrozily demagogické kampaně, "lidové revoluční soudy", snaha zadupat "demokraticky" přehlasované menšiny s jinými názory do země a podobná zvěrstva). Dobrým krokem k takové "výuce" občanské angažovanosti jsou například participativní rozpočty (myslím, že i Brno se o něco takového pokouší, taky některé pražské městské části). Nicméně 28 let jsme promarnili. Měli bychom přemýšlet, komu současný stav vyhovuje, a co ve skutečnosti chtějí ti, kdo navrhují různá jeho pseudořešení.

Nechci to tu tapetovat, formát diskusního příspěvku neumožňuje pořádně argumentovat. Doufám, že je aspoň zřejmé, co chci říct...

» maxipes Napíš poštu cez VLAKY.NET Mail
REPORTÉR
Príspevky: 5 599 3.11.2017 18:19
Zobraz odkaz na diskusný príspevok
RE: Studie budoucnost železničního uzlu Brno nerozuzlila

Twix: Asi jsi uhodil hřebík na hlavičku, proč byla nízká účast Brňáků na referendu o nádraží: Většina trvale bydlících, nikam nedojíždějících, nádraží nepotřebuje. Jeho poloha je důležitá hlavně pro přespolní, jeho nedostatčující kapacita je nepříjemná i přestupujícícm.

Ten hlasovací stánek je dobrý nápad, pochopitelně že by výsledek neměl právní platnost, ale měl by sloužit těm s rozhodovací pravomocí jako podklad pro rozhodování - Vox populi, vox Dei.

» Zbyněk Napíš poštu cez VLAKY.NET Mail
ČLEN REDAKCIE
Príspevky: 42 553 3.11.2017 17:55
Zobraz odkaz na diskusný príspevok
RE: Když už se to tady nakouslo, přijde mi taky zcestné ...

Máš pravdu, takto jsem tady mudroval už kdysi před časem, když bylo referendum (první i druhé) aktuální.

» Twix Napíš poštu cez VLAKY.NET Mail
Príspevky: 643 3.11.2017 17:26
Zobraz odkaz na diskusný príspevok
RE: Studie budoucnost železničního uzlu Brno nerozuzlila

Když už se to tady nakouslo, přijde mi taky zcestné, aby se referenda účastnili pouze lidé s trvalým pobytem v Brně. Kolik procent cestujících, co nádražím za den projdou, má hlášený pobyt přímo v Brně - tak 30 %? Ti zbylí, hlavně tedy dojíždějící z okolí, do toho nemají co mluvit? Případně jiná otázka, která souvisí s tou nízkou účastí - kolik procent obyvatel Brna pravidelně využívá vlak a záleží jim na tom, kde bude nádraží? Kdyby museli povinně hlasovat všichni, může se také stát, že nadpoloviční většina řekne, že nádraží nechce vůbec žádné. Asi by bylo lepší umístit na měsíc do nádražní haly hlasovací stánek, a kdo půjde kolem a bude chtít, ukáže občanku a může se podepsat pod jedno nebo druhé řešení. Samozřejmě by to asi narazilo na odpor, v určitém ohledu by to bylo pořád nefér, asi by to narazilo i na právní překážky (mimobrněnští by radili, jak má Brno hospodařit), ale pořád by to asi mělo směrodatnější výstup.

» parmezano Napíš poštu cez VLAKY.NET Mail
Príspevky: 1 552 3.11.2017 12:22
Zobraz odkaz na diskusný príspevok
RE: Studie budoucnost železničního uzlu Brno nerozuzlila

To je odborné problém , ten nemá řešit referendum

» maxipes Napíš poštu cez VLAKY.NET Mail
REPORTÉR
Príspevky: 5 599 3.11.2017 5:16
Zobraz odkaz na diskusný príspevok
RE: Studie budoucnost železničního uzlu Brno nerozuzlila

hank: Teď si uvědomuji, že ono to s tím referendem není tak jednoduché: Ano, vypadlo mi včera, že v Brně referendum už bylo. Jenže, jak píšu níž, ta záležitost se vzhledem k významu brněnckého uzlu netýká jen Braňanů, jenže celostátní referendum vůbec nemá cenu vypisovat, protože by přišlo ještě menší procento voličů než v tom Brně,. Čili tudy cesta nevede.

» hank Napíš poštu cez VLAKY.NET Mail
Príspevky: 28 2.11.2017 23:10
Zobraz odkaz na diskusný príspevok
RE: Studie budoucnost železničního uzlu Brno nerozuzlila

maxipes: Však referendum bylo, a už dvakrát (2004, 2016)... V obou případech přišlo málo lidí a ti, kdo se odhodlali přijít, v obou případech hlasovali proti odsunu.

» maxipes Napíš poštu cez VLAKY.NET Mail
REPORTÉR
Príspevky: 5 599 2.11.2017 18:23
Zobraz odkaz na diskusný príspevok
RE: Studie budoucnost železničního uzlu Brno nerozuzlila

Stoupa: Nemáte nějaké obrácené představy o postupu? Přece napřed se musí rozhodnout, která varianta se bude stavět, pak teprve, komu (kterému managementu) se to zadá. V tomto případě se asi má rozhodovat na vládní či dokonce parlamentní úrovni, protože jsou tu nejen zájmy SŽDC a MD ale i města Brna a vzhledem k významu uzlu zájmy celostátní, celospolečenské, celo EU... Ale nebyl bych ani proti, aby se na to vypsalo referendum.

Mně ovšem mrazí z jiné věci: Nad zájmy společenskými vítězí a rozhoduje cinkání v kapsách developerů, pochopitelně nejen v Brně...

(Zbyňku, doufám pevně, že ta moravskoseparatistická agitace byla míněna jako žert na přilepšenou. )

» Stoupa Napíš poštu cez VLAKY.NET Mail
Príspevky: 1 269 2.11.2017 18:03
Zobraz odkaz na diskusný príspevok
RE: Studie budoucnost železničního uzlu Brno nerozuzlila

pro hank:

odpovednost managementu je dána zákonem a stanovami spolecnosti. Za politickou (ne)zodpovednost si nic nekoupím.

nasledujúce príspevky »