Mikuláši v Čechách

24.12.2013 8:00 Helmut Böhme

V Česku a na Slovensku je v dnešní době při tzv. mikulášské nadílce Mikuláš představován v biskupském oděvu s dlouhým bílým vousem a je doprovázen anděly a čerty. Tato skupinka obchází v noci z 5. na 6. prosince. Andělé s Mikulášem roznášejí dárky, čerti se starají o symbolické „trestání“ a „strašení“ zlobivých dětí. Ne vždy však byl Mikuláš doprovázen andělem a čertem.

Tak píše Wikipedie o specifickém jevu česko-slovenském v článku na téma svatého Mikuláše. Ač je pojednává poměrně podrobně, nikde se nezmiňuje o skutečnosti, že by tento světec měl cokoliv společného se železnicí. Ale všichni víme, že se jeho současné zpodobení v doprovodu výše zmíněné družiny hojně vyskytuje v soupravách více či méně nostalgických vlaků, které se vydávají začátkem prosince každého roku na koleje Čech, Moravy, Slezska a Slovenska. Do země prvně jmenované se v této souvislosti vydal náš drážďanský reportér a ze svého mikulášského putování uchystal malou fotoreportáž:

V tomto roce jsem se zúčastnil třech mikulášských jízd.

Hřebeny

30. listopadu jsem právě tak do 11:15 hod. stihl doručit dopisy, utíkat k tramvaji a z drážďanského hlavního nádraží vyrazit klopidlem do Zwickau. Odtud byla náhradní autobusová doprava do obce Voigtsgrün, odkud jsem pokračoval Vogtlandbahnem směr Sokolov.

Cestující ve Voigtsgrünu přestupují z NAD do vlaku Vogtlandbahn

Ve vlaku sedělo i pět nepřetržitě kecajících Češek, které asi byli ve Zwickau nakupovat a zjevně netušily, že jim někdo rozumí.

Na nádraží Zwotental křižujeme s vlakem z protisměru, který nám přivezl českého strojvůdce

Tady nahoře měli už pořádnou zimu. Na nádraží Oloví jsme předjeli úplně vyprodaný mikulášský vlak se 475.111 v čele.

Vystoupil jsem na zastávce Hřebeny, kde bylo ve sklepě jako každý rok peklo …

… a ve staniční budově fungoval Hostinec u mývala

Koupil jsem si typickou českou klobásu, kterou jsem si mohl sám opéct

Za chvilkou přivezl vlak ze Sokolova další rodiny ...

… a Mikuláš, anděl a čert samozřejmě nesměli chybět

Lidé potom vystoupili na hrad Hartenberg, který se s mezinárodní účastí postupně obnoví

Na jevišti proběhly programy, děti dostaly za zpívání anebo recitování básně dáreček, zazněla středověká hudba a byla také ohňová show.

Program skončil v 19:00 hod. a potom odvezl čtyřvozový motorový vlak GTW jeho účastníky
do Sokolova

Další fotky z toho dne najdete v mém albu.

Plzeň - Mirošov

1. prosince jsem se vydal pro změnu do Plzně, odkud táž parní lokomotiva vezla mikulášský vlak, tentokrát už i se mnou, přes Rokycany do Mirošova.

Setkání „šlechtičny“ s „mandelinkou“ před stanicí Rokycany

Současnost se střetla s minulostí v Mirošově

Na hodné děti v Mirošově čekaly dárky (v ceně jízdného)

Ačkoliv mikulášský program v Mirošově byl také zajímavý, moc jsem se tam nezdržel, neboť v pondělí ráno jsem musel zase vstávat do roboty.

Z Rokycan jsem se vydal na cestu do „té zasrané Prahy“, jak se občas říká

A svým způsobem to zrovna platilo, protože na hlavním nádraží zase jednou úplně vypadl informační systém. Vlastně bych měl stihnout městského slona do Děčína, který obvykle odjíždí z nástupišti č. 7S, ale nenašel jsem ho, asi už odjel.

Tak jsem si aspoň fotil „brejlovce“ na rychlíku do Tanvaldu ...

... a po nákupu v Bille jsem pokračoval chebským rychlíkem do Ústí nad Labem, potom RegioPanterem do Děčína a Desirem do Německa.

Další snímky, také z Plzně a Děčína, jsou umístěny opět kdesi jinde.

Nýřany – Heřmanova Huť

8. prosince jsem zase jel v 7:24 hod. z Děčína do Prahy. Protože z Roztok u Prahy do Holešovíc byl jednokolejní provoz, museli jsme čekat na protijedoucí vlak. Strojvůdce se sice snažil dohánět zpoždění, dostal ale v tunelu zase červenou, tak jsem měl už jenom 2 minuty na přestup. K přípojnému vlaku směr Mnichov jsem sice doběhl, ale to je nevýhoda německých vozů: dveře už byly blokované a vlak mi ujel. Tak vstoupil v platnost plán B, cestoval jsem městským slonem do Berouna, přestoupil jsem do osobáku směr Plzeň a odtud pokračoval RegioSharkem do Nýřan.

V Nýřanech jsem konečně mikulášský vlak dostihl

475.111, která přivezla mikulášský vlak z Plzně, zůstala do večera v Nýřanech, nevím proč, možná byla příliš těžká na svršek lokálky anebo nebyla možnost objíždění na Heřmanové Huti. Dál pokračovala jen jakási parodie historického vlaku.

Mikulášský vlak s „prasátkem“ v čele v Rochlově

Prasátko mělo velké problémy při rozjíždění, což je slyšet také na mém videu.

V Rochlově jsem vláček opustil a vydal jsem se jako mnoho dalších do zámku

Původně jsem si chtěl prohlednout zámek a pokračovat Regionovou do Heřmanovy Huti, ale protože jsme tím mikulášským vlakem dorazili s desetiminutovým zpožděním, nechtěl jsem riskovat zmeškání přípoje v 15:30 hod., poněvadž bych se potom dostal z Děčína do Bad Schandau už jen drahým taxíkem za 700 Kč. Proto jsem se vydal těch 6 km zpět do Nýřan pěšky.

Mezi Blatnicí a Kamenným Újezdem dokonce vyšlo slunce, když mi jela naproti „Regionova“

Když jsem dorazil na nádraží v Nýřanech, mohl jsem zdokumentovat průjezd Alexu směr
západní Německo

Mé obavy se nakonec ukázaly jako neoprávněné, mikulášský vlak se do Nýřan vrátil včas, jak jsem mohl zaznamenat aspoň z peronu.

Návrat „prasátka“ do Nýřan

Další fotografie z toho poněkud nešťastného cestování najdete zase v příslušném albu.

Tolik tedy předštědrovečerní připomenutí mikulášské tradice na železnici. Zbývá mi už jen popřát: Šťastné a veselé Vánoce!