Mikulášský víkend mým pohledem

6.2.2016 8:00 Martin Skopal

Stalo se již tradicí, že každoročně začátkem prosince jsou po celé republice vypravovány tzv. mikulášské vlaky zpravidla tvořené historickými vozidly. Sice jsou tyto akce určené pro děti, ale vždy přilákají i množství příznivců železnice, včetně mě. Bylo tomu tak i v Olomouci a mezi Českou Třebovou a Skalicí nad Svitavou, kam jsem se během třech dnů 4. až 6. 12. 2015 vypravil.

Den první – pátek 4. 12. 2015

Celý tento den jsem strávil v Olomouci, kde probíhaly Mikulášské jízdy parním vlakem. Byly vypraveny celkem 4 páry vlaků z olomouckého hlavního nádraží do Olomouce-Řepčína. Vlak byl tvořen parní lokomotivou 314.303, třemi olomouckými vozy Ce/Ci a prasátkem 701.485, které je dodnes v pravidelném provozu v DKV Olomouc. Po celý den byl byla parní lokomotiva postavena směrem k Řepčínu a prasátko k hlavnímu nádraží.

První ranní vlak do Olomouce-Řepčína © Martin Skopal

Z Náměště na Hané jsem ráno vyjel v 7.43, v Senici se ke mně ještě přidal p. Pytlíček. Vystoupili jsme asi o čtvrt na devět na Nové Ulici, kde se k nám připojil také kamarád Honza. Šli jsme na zhlaví směrem k hlavnímu nádraží, kde jsme fotili Regionovu 814.095 na osobním vlaku do Senice a krátce po ní první parní vlak, který tudy projel před devátou hodinou. Poté jsme si šli koupit svačinu a přesunuli se k mostu přes koleje mezi žst. Olomouc-město a Olomouc-Nová Ulice, kde jsme dokumentovali jízdu mik. vlaku z Řepčína. Po průjezdu stíháme doběhnout i na nádraží Nová Ulice a sedáme na tramvaj, s níž jedeme k nádraží Olomouc-město.

Olomouc-Nová Ulice © Martin Skopal

Tady si krátce odpočineme a zaujímáme místa na focení u nádražní budovy. Po pořízení snímků utíkáme k přejezdu, který je zajímavý křížením s tramvajovou tratí. Takové přejezdy jsou v Olomouci čtyři, z toho tři na této lokálce do Senice a jeden na trati na Krnov. Chtěl jsem si to vyfotit i s tramvají, bohužel ale zrovna žádná nejela.

Přejezd zajímavý křížením s tramvajovou tratí © Martin Skopal

Tramvají se přesouváme k teplárně, kde zrovna posunuje místní hektor 721.203, kterého jsem zahrnul do snímku s projíždějícím pravidelným osobním vlakem. Po osobáku projíždí i námi sledovaný vlak. Mezi tímto druhým a následným třetím obratem je trochu více času, a tak jdeme do muzea, kde parní lokomotiva zbrojila uhlí a vodu. Po chvíli se jdeme občerstvit a autobusem MHD se přesouváme na Řepčín, kde jdeme do oblouku v místě bývalého odbočení vlečky zásob PHM, kterou používala sovětská armáda.

814.095 na pravidelném vlaku do Senice a 721.203 v teplárně © Martin Skopal

Po zdokumentování jdeme na řepčínské nádraží a mikulášským vlakem odjíždíme na hlavní nádraží. Na focení posledního obratu jdeme na místo souběhu tratí na Senici a Prostějov. Bylo již krátce před čtvrtou hodinou, a tak světla už začalo ubývat. Po průjezdu se urychleně přesouváme na zastávku Fibichova, odkud odjíždíme autobusem do Řepčína.

Olomouc-Řepčín © Martin Skopal

Tady se snažím udělat noční fotku, s výsledkem jsem spokojen až po několika pokusech, kdy mi zapnou světla na parní mašině a rožne se také lampa nad lokomotivou. Potom se parním vlakem přesouvám na hlavní nádraží. Tady jsem si již jen vychutnal odjezd parní lokomotivy do depa a v 17.31 odjíždím vlakem domů. Nebylo to ovšem vše, po příchodu domů dostávám zprávu, že v Příkazích probíhá nakládka řepy, a tak beru fotoaparát, stativ a autem to jedu zdokumentovat. Po této lokálce se tak ještě občas vozí to, kvůli čemu byla v roce 1883 postavena.

Nakládka řepy v Příkazích se strojem 742.292 © Martin Skopal

Akce to byla pěkná, škoda jen, že se nejezdí aspoň jeden obrat až do Senice.

Den druhý – sobota 5. 12. 2015

Další den, v sobotu, si jedu vyfotit do Olomouce mikulášskou tramvaj. Na tyto tradiční jízdy bývá nasazována olomoucká historická tramvaj č. 223 z roku 1930 spolu s vlečným vozem č. 99. Já jsem tuto tramvaj fotil na několika místech mezi náměstím Hrdinů a náměstím Republiky, kde trať prochází historickým jádrem Olomouce. Bohužel, focení tramvají je ztíženo značným množstvím rušivých prvků, lidí, automobilů, moderních reklam a podobně. Bylo to poprvé, co jsem se vydal cíleně fotit tramvaj, nicméně, co se focení týče, zlaté vlaky. Ve městě jsem byl jen krátce přes poledne, odpoledne mě totiž ještě čekala jedna neželezniční akce.

Mikulášská tramvaj projíždí kolem kostela sv. Panny Marie Sněžné © Martin Skopal

Den třetí – neděle 6.12.2015

Nyní se dostáváme pryč z hanácké metropole. Již tradičně každý lichý rok pořádá Chornický železniční klub Mikulášskou jízdu. V posledních letech se trasa ustálila v podobě Česká Třebová – Svitavy – Skalice n. S. – Chornice – Česká Třebová, tak tomu bylo i letos. Souprava byla tvořena strojem 423.009, pěti rybáky a bufetovým BDlm.

Já jsem ještě se dvěma kolegy na tuto jízdu vyrazil autem, přičemž vlak jsme stíhali pouze v úseku Skalice nad Svitavou – Chornice.

Parní vlak ve stoupání do Boskovic © Martin Skopal

Nejzajímavější to bylo hned na prvním místě, ve stoupání ze Skalice n. S. do Boskovic, potom se přesouváme na boskovické nádraží, kde je vlak obklopen lidmi. Já si stoupnu kousek za nádraží, kde chci fotit odjezd. Nicméně parní lokomotiva byla zahalena párou a nešla skoro vidět.

Odjezd z Boskovic © Martin Skopal

Po odjezdu jedeme do Šebetova, kde má vlak hodinový pobyt. Já si dávám gulášovou polévku. Postupně se ale zhoršuje počasí, a tak je při odjezdu o půl čtvrté hustá mlha a s tím související problémy s focením. Na fotce tak jdou vidět jen světla lokomotivy a obrysy. Vlak ještě dokumentujeme ve Velkých Opatovicích a v Chornicích a poté jedeme domů.

Odjezd z Velkých Opatovic © Martin Skopal

S fotkami jsem částečně spokojen, i když jsem čekal více. Asi nejvíce se mi líbí momentky z Velkých Opatovic, s výpravčím dávajícím odjezd, s postupně plněnými válci a s efekty související s focením s delším expozičním časem. I když to fotograficky nebylo nejlepší, cílová skupina této akce – rodiče a hlavně děti – byli jistě spokojeni.