Vlakom do Bombaja. A späť.

18.9.2023 8:00 František Smatana

Dobrý deň všetkým priaznivcom železničnej dopravy. Už pred pár dňami som nahodil udičku s fotkami z môjho vôbec prvého cestovania vlakom v Indii. A pokračovať budem týmto krátkym príspevkom. Lebo krátka cesta, krátky popis. Mohol by som ho rozšíriť opisom Bombaja, alebo rozprávkami o jeho vlakovej doprave, ale po a) nie som rozprávkar a po b) sa mi nechce. Takže zostaneme len pri ceste tam a späť. Upresnenie pre tých, ktorí v škole chýbali alebo nedávali pozor: Bombaj je to isté ako Mumbai.

Úvod

Najprv prečo to bola moja prvá jazda vlakom v Indii. Jednoducho preto, lebo som predtým vlak používať nemusel. A tiež preto, lebo som sa obával bordelu a špiny. Po zlých skúsenostiach z mesta Meerut. Teraz sme si ale chceli s kolegom z Nového Zélandu pozrieť Bombaj, a vlak je jednoducho rýchlejší ako auto. A navyše bordel vo vlakoch nie je, ako som zistil.

K tej rýchlosti: cestovali sme 262 km (údaj z cestovného lístka). Vlakom to smerom tam teoreticky trvá 3h 35min, naspäť 3h. Autom to všetci odhadujú na pekných 5hod. Neviem, na akú rýchlosť je stavaná daná trať (skúsim to niekde nájsť), ale frčali sme pekne.

Lístky: nákup pomocou pomocníka pomocníka. Teda sme požiadali blížnu svoju (kolegyňu) o kúpu, a tá požiadala blížneho svojho  (agenta). A lístky nám poslal emailom. Na kúpu potrebujete pas. Najlepšie vlastný. Výber vlaku sme nechali na ňu, len sme chceli ísť ráno tam a podvečer späť. A tak aj bolo. Neviem, do ktorej kategórie zaradiť náš vlak. Aj to si musím vyhľadať na webe. Inak indické weby sú strašne neprehľadné (v drvivej väčšine). Uvidíte hneď pri registrácii pre vybavenie víz.

Cena: tam celková 2600,75 rupií. A podrobnosti - 2500 lístky, 35,40 poplatok, 40 pre agenta, 25,35 PG (čosi). Naspäť 3075,45 - 2970 lístky, 35,40 poplatok, 40 agent, 30,05 PG. Dnes je stredový kurz 92 rupií za 1 Euro. Teda lístok tam bol 14,13 €, a späť 16,71 €.

Pre porovnanie, u nás by to bola cesta z Bratislavy do Ružomberku. Rýchlikom za cca 3 hod a stála by vás 11,60 €. Plus nezabudnite, že cenová i platová úroveň je v Indii iná. Preto majú X tried, aby mohli cestovať aj tí najslabší. Ešte sa niekto sťažuje na vysoké cestovné u nás doma?

V cene lístkov bolo aj jedlo. Cestou tam dokonca jedlá dve. Keďže sme cestovali “ráno”, dostali sme raňajky a za 1,5h neskôr aj obed. A pred „pristátím“ aj zmrzlinu. Zobral som si len zmrzlinu. Trúfol by som si zjesť aj jedlo, ale mal som predtým dobré raňajky. Cestou naspäť to bolo podobné, len ja som bol po obede. Takže vám nepoviem, ako to chutilo. Musíte skúsiť sami. Typ jedla (vegetariánske, nevegetariánske) si môžete vybrať vopred, pri kúpe lístku. Plus veľkú fľašu balenej vody.

Toto sme dostali na raňajky; 07.2023 © F. Smatana

Cesta TAM

Išli sme vlakom #82902 nazvaným Tejas Express, odjazd zo stanice Surat (ST) o 9:30, plánovaný príjazd do stanice Mumbai Central (MMCT) o 13:05. Na lístku je trieda označená ako “chair car (CC)”. Zbytočné prekladať, realitu si pozrite na fotke. Sedenie 3+2, teda na šírku nie je veľa miesta (a nie preto, lebo si myslíte, že všetci Indovia sú tenkí ako prútik). Operadlo si môžete sklopiť. Riešenie “vysúvacieho” stolíku vymysleli asi pred 50 rokmi… Ale keďže sa osvedčilo, tak ho používajú doteraz (hrozné riešenie). A ešte to vylepšili dorábaným držiakom na vodu. Jeho výrobu zadali kamarátovi kamaráta, ktorý to zvára doma na ulici.

Vlak na odjazde meškal asi 10 min, na príchode asi 15 min. Takže pohoda. Náš vagón bol plný počas celej jazdy. Čo na zastávkach vystúpilo, to aj nastúpilo. Zastávka bola jedna - Vapi, a v širšom Bombaji ešte dve - Borivali a Bandra.

Interiér nášho vozňa; 07.2023 © F. Smatana

Cesta SPÄŤ

Vracali sme sa vlakom #12953 nazvaným Tejas Kranti Rajdhani Express, odjazd zo stanice Mumbai Central (MMCT) o 17:10, plánovaný príjazd do stanice Surat (ST) o 20:10. Na lístku je trieda označená ako “second AC (2A)”. Odhadujem 2.trieda klimatizovaná. Čo ale znamená to Tejas?

Vidíte sami, že sú to dva rôzne vlaky. Už aj podľa ceny. Lebo tento bol spací. Po našom by som povedal ležadlový. Usporiadanie 4 + 2. Teda štyri ležadlá naprieč na jednej strane, a za uličkou ďalšie dve pozdĺž.

Zastávky boli mierne iné, v Bombaji jedna - Borivali, a mimo dve - Vapi a Valsad. Priznám sa, že som zaregistroval len Vapi. Vyrazili sme presne, dorazili o 6 min neskôr. Spokojnosť. Tento spoj premáva až do Delhi. Čo predstavuje 1377km a 16.5h. Uff!

Nakladajú veci do nášho spoja; 07.2023 © F. Smatana

Zaujímavosti

Strašne dlhé súpravy. Po príchode na stanicu som videl vlak. A nedovidel jeho koniec. Predstavte si, tie ich rýchliky majú okolo 20 vozňov! Niektorým som narátal aj 21.

Úroveň nástupište - vlak. Neviem, ako to majú projektované, asi nijako, lebo výškový rozdiel na nástupištiach je aj takých 40 cm. Bez schodíkov. Ohromné.

Úplne naj-naj bola budova starej stanice Mumbai. Teraz ju však musíte hladať pod menom Chhatrapati Shivaji Maharaj Terminus. A keď si ho náhodou nezapamätáte, musíte použiť skratku Mumbai CST. Alebo CSMT. Keď by ste tu boli ešte za vlády Angličanov, tak sa volala Victoria Terminus. Budova je fakt úžasná. Skvost. Keď pre nič iné, tak navštívte Mumbai, aby ste videli práve ju!

Mačky na uliciach. Lebo ináč sú všade inde len psi. Tu asi ľudia radšej jedia psov 😉 (berte to ako pokus o vtip, lebo ja sám som už psa jedol, mačku ešte nie, tak tipujem).

Bombay - Mumbai. Prečítal som si, že predošlé meno Bombay bolo zmenené „už-až“ v r. 1995 na Mumbai. Zaujímavé, prečo sa u nás stále používa Bombaj.

Vlaková trieda. Oficiálny web indických železníc vám ich pri výbere spojenia ponúkne 15. Napr. aj takú ‘Executive Anubhuti’. Je tretia od vrchu, tak to bude asi niečo extra. Podľa názvu určite.

Exkluzívne vlaky. Hard-core fanúšikovia cestovania vlakom si môžu vybrať aj špeciálne výletné vlaky. Verím, že budú extra. Verím, že ceny sú slušné tiež.

Ja, pred začiatkom oficiálnej oslavy; 07.2023 © F. Smatana

Záver

A na záver prekvapenie. S kolegom sme sa zúčastnili slávnostnej inaugurácie nových súprav pre spoj #12921/12922 s menom Flying Ranee Express, ktoré budú premávať medzi mestami Mumbai a Surat. Na poslednej fotke ma vidíte pred vlastnou akciou, ktorá sa konala na stanici Mumbai Central. Vyhradili tam priestor v hale na sedenie a príhovory. A ako špeciálni zahraniční hostia sme dostali voľný ročný lístok na cestovanie touto súpravou. Ak mi teda veríte…

Cestovaniu zdar, a vlakom zvlášť.