Jen tak do Hradce Králové a zase zpátky

26.11.2008 8:00 Radek Hořínek a PhDr. Zbyněk Zlinský

Návštěvy Zbyňka v Olomouci o Velikonocích se staly tradicí a na mně bylo mu konečně oplatit olomoucké výlety už delší dobu z různých příčin odkládanou návštěvou v jeho sídelním městě. Jelikož jsem si v práci naplánoval dovolenou, tak slovo dalo slovo a já se jedno mrazivé listopadové ráno vydal směr Hradec Králové.

Ono to ráno bylo opravdu mrazivé. Teploměr ukazoval nějakých sedm stupňů pod nulou. Moc se mi nechtělo v takové zimě opouštět vyhřáté peřiny. Nakonec jsem se na autobus, který mne dopraví na hlavní nádraží v Olomouci, vypravil. Úděs v mých očích byl k vidění v okamžiku, kdy jsem vstoupil do vestibulu. U každé otevřené pokladny byla fronta pořádně dlouhá. Po prodlouženém víkendu se spousta lidiček rozhodla cestovat za prací nebo vzděláním. Naštěstí je ještě jedno místo, kde je možné si jízdenku opatřiti. Tak jsem tam rychle vyrazil a udělal jsem dobře.

18.11.2008 - Hradec Králové hl.n.: signál o problémech v dopravě © PhDr. Zbyněk Zlinský
Signál o problémech v dopravě na hradeckém nádraží © PhDr. Zbyněk Zlinský

Bylo tam pár jedinců, kteří dostali ten spásný nápad vyhnout se frontě jako já. Jen tak letmo jsem pohlédl na odjezdovou tabuli a viděl jenom jeden zajímavý údaj o zpoždění. Ten mne nechal ledově klidným, neboť šlo o vlak směřujícím směrem opačným, než vedla cesta má. IC 580 „Ostravan“ dojel s cca pěti minutami zpoždění, tažený lokomotivou 151.004, ke druhému nástupišti. Během chvilky se řádně zaplnil. Ani jsem nehledal místečko k sezení a raději si postál. Při přejezdu pomyslné hranice mezi Moravou a Čechami jsem dostal strach, neboť se objevila mlha, která by se dala krájet a možná ještě víc. V České Třebové už po ní nebylo ani památky a modrá obloha a svítící slunce přinesly rozhodně lepší pohled na krajinu, která ubíhala za okny vlaku.

18.11.2008 - Hradec Králové hl.n.: 750.162-0 odstupuje z R 1952/956 Letohrad - Praha-Vršovice, který v Hradci hodinu postojí © PhDr. Zbyněk Zlinský
 © PhDr. Zbyněk Zlinský

Při přestupu v Pardubicích na rychlík do Liberce jsem si všimnul, že vlaky od Prahy mají podezřele velké zpoždění. Moc jsem tomu opět nevěnoval pozornost. Raději jsem se pohodlně usadil do 843.018 a pokračoval dál do města na soutoku Labe a Orlice, kam jsem dorazil s nepatrným zpožděním. Po vystoupení z vlaku jsem ani nehledal svého přítele, leč mne zajímal bývalý ostravský Brejlovec 754.078. Zbyněk mne našel sám.

18.11.2008 - Hradec Králové hl.n.: 843.018-3 přiváží R 984 Pardubice hl.n. - Liberec a v něm Radka Hořínka © PhDr. Zbyněk Zlinský
843.018-3 přiváží R 984 Pardubice hl.n. - Liberec a v něm Radka "kmotra" Hořínka
 © PhDr. Zbyněk Zlinský

I jemu se pořád něco nezdálo, neboť rychlíky od Prahy směřující buď do Hradce Králové nebo Trutnova přijížděly s pořádným zpožděním. Nějaké dění mimo místo, kde jsme řádili a fotili jako o život všechno, co jenom mihlo před objektivy našich fotoaparátů, zůstalo někde daleko od nás. Při tom jsme si pokecali a několika jedincům se muselo škytat snad celou dobu mého pobytu v Hradci Králové.

18.11.2008 - Hradec Králové hl.n.: Radek fotí 754.061-1 v čele R 790 Letohrad - Praha-Vršovice © PhDr. Zbyněk Zlinský

Všechno má ale konec svůj. Tak i naše setkání dospělo k závěru. Já nasedl do osobáku a jel jsem vstříc možnému dobrodružství při cestě domů. To se nekonalo. Sice jsem mohl už z Pardubic do Olomouce pokračovat R 703, ale dal jsem přednost zpožděnému EC 109 „Comenius“. Bylo to hlavně kvůli komfortu, který jeho souprava měla poskytnout. Bohužel ani v jeho případě jsem si neužil cestování rychlostí 160 km/h. Z Pardubic jsme vyjeli asi s 80 minutami zpoždění. Do Olomouce jsme deset minut ubrali. Chvíli po nás zastavil u druhého nástupiště hlavního nádraží Olomouc i Ex 129 „Hradčany“, kterým jsem měl v plánu cestovat původně. Z nádraží jsem nicméně právě stihnul i autobus domů, z čehož jsem měl radost.

kmotr

18.11.2008 - Hradec Králové hl.n.: 163.030-0 v čele Os 5635 Jaroměř - Pardubice hl.n., v němž se Radek vydává na cestu domů © PhDr. Zbyněk Zlinský
 © PhDr. Zbyněk Zlinský

Doplnění editora (a hostitele)

No, s tou hostitelskou rolí bych se chlubit neměl, protože Radek mi v této oblasti nedal šanci – takže jsem byl jen průvodcem po hradeckém nádraží a přilehlých dopravně zajímavých lokalitách. Nicméně nechci narušovat sevřenost jeho reportáže nějakými svými postřehy, jen si dovolím zde vyjevit rozuzlení příčin onoho zpoždění na hlavním tahu a zmatku v žst. Hradec Králové hl.n., jež autor naznačil a které jsme dešifrovali až posléze.

18.11.2008 - Hradec Králové hl.n.: 754.078-4 v čele náhradní soupravy R 1954/960 Letohrad - Praha-Vršovice (skončila v Hradci) © PhDr. Zbyněk Zlinský
 © PhDr. Zbyněk Zlinský

Díky prudkému poklesu teploty a shody náhod došlo na našich kolejích nad ránem 18.11.2008 k řadě nepříjemností. Pro provoz na hlavním tahu byl rozhodující fakt, že v 6:50 v žst. Praha-Vršovice strhl „banán“ 151.020-5 v čele R 200 trakční vedení a následně (aspoň podle vyjádření pro média) došlo k výpadku napájení na pražském hlavním nádraží. To se pochopitelně dotklo i rychlíků jezdících v hodinovém taktu mezi Hradcem Králové a Prahou-Vršovicemi, jenže do jejich oběhu zasáhla událost daleko zásadnější, která nastala dříve. Už půl hodiny po půlnoci byl objeven lom kolejnice v úseku Nymburk - Kostomlaty nad Labem a poté se přidaly další závady v úseku mezi Nymburkem a Lysou nad Labem i dále.

18.11.2008 - Hradec Králové hl.n.: 810.362-4 odjíždí jako náhradní souprava do Chlumce n.C. za R 1952/956 Letohrad - Praha-Vršovice, v pozadí Radek © PhDr. Zbyněk Zlinský
810.362-4 odjíždí jako náhradní souprava do Chlumce n.C. za R 1952/956
Letohrad - Praha-Vršovice, v pozadí Radek © PhDr. Zbyněk Zlinský

V důsledku toho všeho jezdily hradecké rychlíky do Prahy a zpět odklonem po trase Nymburk – Poříčany a tam se zamíchaly do zmatku na hlavním tahu. Díky těmto mimořádnostem jsme s Radkem mohli v Hradci sledovat lecjaké neuvěřitelnosti: rychlíky mezi Prahou a Letohradem/Trutnovem zde končily nebo třeba hodinu čekaly, jejich pokračující náhradní soupravy měly prapodivné složení (třeba i v podobě sólo vozu řady 810) a dokonce se daly vyfotografovat vedle sebe dva rychlíky s pravidelným odjezdem hodinu po sobě. Takovou třešničkou na dortu pak byla ranní porucha 714.207-8 na Os 5590, která zasáhla do složení souprav vlaků na trati 041.

18.11.2008 - Hradec Králové hl.n.: 754.051-1 na hodinu zpožděném R 957/1955 Praha-Vršovice - Letohrad a 754.078-4 na náhradní soupravě R 655 Praha-Vršovice - Trutnov hl.n. © PhDr. Zbyněk Zlinský
754.051-1 na hodinu zpožděném R 957/1955 Praha-Vršovice - Letohrad a 754.078-4

A když už jsem si „vzal slovo“, dovolil jsem ilustrovat text svými snímky z této vlakyneťácké miniakce a také jich pár přihodit do galerie.