Kterak „katr“ pomáhal vozit vláček „Cyklohráček“

15.11.2015 8:00 Helmut Böhme

31. října je v Sasku svátek – Reformační den. Tak jsem měl po dlouhé době konečně zase jednou v sobotu volno a mohl jsem využít pozvánky Českých drah na oslavu konce letošní sezony Cyklohráčku speciální jízdou do muzea ve Zlonicích, která měla být navíc zvláštní tím, že se při ní měla spojit poněkud nesourodá vozidla – obvyklé soupravě unikátního vlaku měl pomáhat motorový vůz řady 854.

To všechno jsem se dověděl z tiskové zprávy ČD a především z aktuality na spřáteleném webu. Uvedeného dne jsem vyrazil v 5:58 hod. z Drážd'an a po přestupu v Děčíně jsem dorazil do Kralup nad Vltavou v 8:36 hod. Mohl bych sice také pokračovat až na Masarykovo nádraží v Praze, chtěl jsem ale trochu pozorovat provoz v Kralupech a udělat aspoň jedno foto Cyklohráčku zvenčí.

Nezničitelné „žabotlamy“ při víkendovém odpočinku

„Šukafon“ míří ve 9:22 hod. do Slaného a „Regionova“ vzadu pojede v 9:34 hod. do Kladna

Z Kralup nad Vltavou jsem se Regionovou přesunul do Zákolan, kde jsem také sledoval provoz, o čemž svědčí natočené video. A také snímek lokomotivního vlaku, mizejícího směrem na Kralupy:

Zákolany

Poté jsem se přesunul nahoru na zákolanskou zastávku. Příchodová cesta k ní nějak neodpovídá normám EU, ale co na tom záleží, když po trati číslo 121 jedou jen dva páry vlaků od března do konce října.

Na zastávku Zákolany dorazil 854.031 s „Cyklohráčkem“ se sekyrou 20 minut

katru, do něhož jsem nastoupil, skoro nikdo nebyl, a tak jsem mohl v pohodě otevřít okno a filmovat. Na ŽelPage se spekulovalo o tom, že katr by mohl pro cestu nazpět díky kabelu UIC zůstat na konci vlaku, ve Slaném však vůz 854.031 soupravu přece jen objel.

Odvěšování „katru“ ve Slaném

Železniční stanice Slaný

Protože jsme tam stáli až skoro do odjezdu pravidelného vlaku v 11:58 hod. do Kralup, přiřítily se do naší soupravy dvě starší ženy s kufry, které pak v Podlešíně zase vystoupily, a vnutili paní výpravčí rozhovor na téma, co tu jede za podivný vlak. Ale těch spíš veselých chvil jsem zažil povícero, třeba při pohledu na osobitého noutonického výpravčího nebo nápis na tamní kůlně, po vzoru dávných map „varující“ před lvy.

Výpravčí v Noutonicích

Ve Středoklucích dokonce vystoupily dvě „normální cestující“ …

… a trochu nákladního provozu tam taky bylo

Mechaniky v Ruzyni ještě nevymřely

Aby v Praze katr nemusel zase objet soupravu, udělali jsme si výlet po trianglu, a tak se souprava otočila. I když k ní na Masarykově nádraží ještě přivěsili přípojný vůz, byl nápor cestujících tak velký, že někteří lidé museli stát. Odpolední vlak jel až do Zlonic, odkud nás odvezl autobus do tamního železničního muzea.

Železniční muzeum Zlonice je umístěno ve statku

… a je v něm i expozice zabezpečovací a sdělovací techniky

Aby na zpáteční cestě už nikdo stát nemusel, dostala souprava další přípojný vůz

Já jsem se však Cyklohráčkem do Prahy nevracel, odjel jsem spěšňákem v 17:49 hod. do Kralup, odkud jsem pokračoval na Slovensko, ale o tom snad někdy příště.