Trójmiasto - Gdańsk, Gdynia, Sopot a poloostrov Hel

22.5.2011 8:00 Lukáš Holeš

Ako narodeninový darček som si v prvej polovici mája tohto roku doprial výlet k Baltickému moru. Navštívil som Gdańsk, Sopot, Gdyniu a vybehol aj na poloostrov Hel. Prinášam vám niekoľko fotografií z tejto veľmi peknej oblasti. Príprava výletu prebiehala za pomoci diskutujúcich na vlaky.net a k-report.net.

Cesta tam bola plánovaná na 07.05.2011 (autom do Bielsko Biala a vlakom Bielsko Biala Glówna – Gdańsk Oliwa). Cesta späť na 10.05.2011 (Gdańsk Oliwa – Warszawa Zachodnia) a 11.05.2011 (Warszawa Zachodnia – Dolný Kubín). Výsledkom bolo kúpenie trojdňového InterRail One Country Pass - Poland Pass za 49€ (pre cestujúceho do 26 rokov, nad 26 rokov je to už vyššia suma), troch miestenok po 3€ a lístku Zebrzydowice – Dolný Kubín za 29€. Miestenka na EIC vlak stojí až 3€. Drobnou kompenzáciou tejto ceny je denná tlač a nápoj (aj v druhej triede) v podobe kávy, čaju, minerálky, alebo džúsu. Na vyhľadanie spojov som použil rozklad-pkp.pl – a to čo našiel, to aj platilo.

InterRail One Country Pass - Poland Pass © Lukáš Holeš

07.05.2011 ma brat vezie do Bielsko Bialej autom, kde o 6:48 ráno odchádzam priamym vlakom EIC 4500 Klimczok do Gdańsk Oliwa s príchodom o 16:30. Cestou si dávam v reštauračnom vozni žurek, robia ho veľmi dobrý. Okrem oblasti okolo mesta Katowice, kde sme meškali okolo 5 minút, vlak prichádzal vždy s náskokom. Načas vystupujem v stanici Gdańsk Oliwa a poberám sa do neďalekého penziónu.

08.05.2011 – Gdańsk Oliwa : klokany v miestnej Zoo © Lukáš Holeš

Na druhý deň ráno o 8:00 pešo smerujem do miestnej Zoo a vďaka nesprávnemu odbočeniu tam prichádzam okolo 9:15. Až do dvanástej chodím hore-dole po Zoo. Jednak je dosť veľká a šaškujúce opice Vám nedovolia odísť. Na ne sa dá pozerať aj celý deň. Vstupné je 15 zlotých. Zo Zoo prechádzam pešo cez celú Gdańsk Oliwu až k pláži. Tu sa rozhodujem prejsť do Sopotu a obzrieť miestne mólo. Po celý čas pobytu som bol prekvapený čistotou pláži a okolia.

08.05.2011 – Sopot : pláž medzi mestami Sopot a Gdańsk © Lukáš Holeš

Všade odpadkové koše, pravidelne som videl ľudí v reflexných vestách ako čistili okolie. Počas cesty som si všimol stánok so zemiakovými plackami. Pýtal som si zemiakové placky a nechtiac som priplietol slovenské zámeno do mojej objednávky : Proszę tú placku ziemniaczanu. Tetuška v stánku rýchlo pochopila „tú“ ako anglické „two“ a tak som mal dvojitú porciu. Aj keď, placky s priemerom 10cm považujem za chuťovku na jeden hlt.

08.05.2011 – Sopot : loďky na pláži © Lukáš Holeš

Počasie bolo trochu veterné, ale teploty boli okolo 14°C a pomedzi mraky sa začalo predierať slnko. Keďže bol začiatok mája – sezóny, pláže boli takmer prázdne. Po nejakej hodinke prichádzam na mólo v Sopote. Je to najdlhšie drevené mólo v Európe, má vyše 500m. Vstupné na mólo je 5.5 zlotých. Cez sezónu (mimo sezóny iba cez víkend) odtiaľto odchádzajú lode do Helu, alebo okolitých miest.

08.05.2011 – Sopot : pohľad z konca móla na pobrežie © Lukáš Holeš

Boli asi 2 hodiny poobede, nachodil som už 13km a tak som si na posilnenie doprial Gofry. Ak budete v Poľsku, nezabudnite to ochutnať. Odtiaľto som už pokračoval späť do Gdańsk Oliwa. Celá pláž medzi mestami Sopot a Gdańsk je lemovaná chodníkmi pre peších aj cyklistov. Sú posiate rôznymi stánkami a reštauráciami, kde sa okrem fast-foodu dajú kúpiť aj tradičné poľské jedlá.

08.05.2011 – Gdańsk : 200-ka objektív a lode v pozadí © Lukáš Holeš

Celú cestu som absolvoval striedavo po pláži, chodníku, neustále prehadzoval objektívy 18-55 a 55-200. Až som cez 200-ku zbadal, že aj v meste Gdańsk je nejaké mólo. Tak som plán upravil a prešiel sa kúsok ďalej.

08.05.2011 – Gdańsk : pohľad na miestne drevené mólo © Lukáš Holeš

Vietor už dávno ustal, slnko vyšlo a prišli aj tričkové teploty. Ešte chvíľu sa flákam na pláži a rozmýšľam, ako sa dostanem do obchodu. Chcel som si kúpiť nejaké jedlo a vodu. Za ten deň som nabehal vyše 25km pešo.

08.05.2011 – Gdańsk : miestna pláž © Lukáš Holeš

Druhý deň plánujem Gdyniu a poloostrov Hel. Medzi mestami Gdańsk, Sopot a Gdynia (a ešte kus ďalej na obe strany) vedú väčšinou aspoň 4 koľaje. Dve slúžia pre SKM - Szybka Kolej Miejska a zvyšok pre ostatné vlaky (napríklad vlaky skupiny PKP, LOTOS, ...).

Vlaky SKM zabezpečujú rýchlu dopravu medzi mestami. Lístok si môžete kúpiť rôznymi spôsobmi, na nástupišti v Gdańsk Oliwe bola aj automat. Naťukáte kde chcete ísť, automat Vám ukáže cenu. Nahádžete mince (vie vydávať) a následne Vám vytlačí lístok. Treba však dávať pozor na jednu vec – lístok je platný len na najbližší vlak! Ak si chcete kúpiť lístky dopredu, tak to musíte ináč (Možno sa to dá naklikať, neviem). Napríklad na stanici, u tety za okienkom.

Rôzne lístky SKM © Lukáš Holeš

Nápis v spodnej časti lístku – hovorí o jeho platnosti na najbližší vlak. SKM využíva jednotky typu EN57. Všetky boli v pôvodnom stave, videl som len jednu rekonštruovanú. Jediným problémom boli meškania SKM, ktoré dosahovali okolo 15 minút a vyššie. Na to, že mal ísť vlak každých 6 minút, je to dosť. Po vystúpení v Gdynia Glówna prechádzam cez celé mesto a končím v prístave. Pre informáciu – celý deň bolo pekne, teploty sa šplhali k 19°C, bezvetrie.

09.05.2011 – Gdynia : loď Dar Pomorza © Lukáš Holeš

V prístave sa nachádzajú dve lode, na ktorých sú múzeá. Ďalej je tu akvárium, odchádzajú tu lode na poloostrov Hel a rôzne vyhliadkové jazdy. V okolí sa nachádzajú aj rôzne múzeá, ale tie snáď nabudúce. Keďže vlak do Helu som si naplánoval až na 12:33, idem navštíviť Akwarium Gdyńskie, nachádzajúce sa pár metrov odtiaľto. Vstupné je 24 zlotých.

09.05.2011 – Gdynia : Akwarium Gdyńskie © Lukáš Holeš

Pár minút po dvanástej som už na stanici aj s kúpeným lístkom na trasu Gdynia Glówny – Hel. Vyšiel na 15.6 zlotých v jednom smere, dopravca je Przewozy Regionalne. Lístky sa dajú kúpiť v pokladni spoločnosti PKP Intercity. Na tejto linke chodia nové jednotky z NEWAG-u.

09.05.2011 – Gdynia : Pohyb v stanici Gdynia Glówna © Lukáš Holeš

76km trasu zvládajú tieto jednotky za 1 hodinu a 41 minút. Konečná stanica Hel sa nachádza 10 min chôdze od pláže. Ja som mal po príchod o 14:14 a odchod naplánovaný na 15:45. To bolo dostatok času, aby som obzrel prístav, pláž a veci okolo. Za 2 zloté si môžete pozrieť aj fokárium, čo je chovná stanica tuleňov.

09.05.2011 – Hel : Príchod lode do prístavu © Lukáš Holeš

Bol začiatok turistickej sezóny a tak bolo málo ľudí, žiadne rady, tlačenice. Napriek tomu už fungovali stánky a aj niektoré reštaurácie. Pri plánovaní výletu do tejto oblasti je dobré skontrolovať otváracie doby, jazdy vlakov a lodí, pretože sú iné v sezóne a iné mimo nej. A každá atrakcia si sezónu definuje po svojom.

09.05.2011 – Hel : Stánky na pobreží, vľavo je pláž © Lukáš Holeš

Z Helu som sa vrátil vlakom do Gdynia, odtiaľ vlakom do Gdańsk Wrzeszcz na nákup a späť do Oliwy. Tentoraz som kúpil lístok na vlak SKM u pani za okienkom. Tento lístok platí však až po jeho označení. Automaty na označenie sa väčšinou nachádzajú v podchodoch.

Ešte k vlakom. Pred cestou som niekoľko týždňov plánoval a zisťoval informácie o spojoch. Podľa internetových diskusií to vyzeralo, že sa mám pripraviť na problémy. Opak bol však pravdou. Nástupištia staníc boli označené, rozhlasy hlásili, ktorý vlak kde príde. Na všetkých nástupištiach som vždy našiel aj odchody a príchody všetkých vlakov, tak som si mohol skontrolovať spoj. Lístky nebol problém kúpiť, dalo sa jednoducho rozlíšiť a pochopiť, ktorý vlak kde ide. Až na meškajúce vlaky SKM, bolo všetko v poriadku. Pravdepodobne tu platí nepriama úmernosť – čím menší dopravca, tým väčšie problémy. Celkovo som vlakmi prešiel vyše 1750km.

Cestu späť som naplánoval so zástavkou vo Warszawe. 10.05.2011 som išiel vlakom EIC 5302 trasu Gdańsk Oliwa – Warszawa Zachodnia (A opäť som v reštauračnom vozni a dávam si žurek). Personál stanice Warszawa Zachodnia by mohol byť príkladom aj pre nás. Pomedzi koľaje chodili páni v reflexných vestách a zbierali odpadky. Čiže nielen na nástupišti, ale aj v koľajisku. Síce sú všetky budovy zanedbané, s poriadnou patinou, ale je tam čisto. Tu som sa poflákal a na druhý deň s EC110 do Bohumína. Odtiaľ rôznymi vlakmi cez Čadcu a Žilinu domov.

Na záver len dodám, že ja som pozrel len veľmi malú časť oblasti Trójmiasta. Táto oblasť ponúka obrovské množstvo atrakcií, pamiatok, parkov a múzeí. V okolí sú aj rozhľadne. Ak si spravíte výlet do tejto oblasti, určite sa nudiť nebudete. Ak máte otázky, alebo pripomienky, využite diskusiu. Viac fotografií nájdete na mojom blogu.