Elektrizace tratí na území ČR
Zatím jsme tu téma o elektrizaci tratí v Čechách, na Moravě a ve Slezsku neměli. Nicméně začínají se objevovat informace o dalších úsecích, které se ocitnou "po dráty", takže jeho založení je zjevně potřebné.
Navíc se nemusíme omezovat jen na současnost, ale popřípadě nahlédnout i do historie.
Ilustrační snímky (moje vlastní) jsou z prvních elektrizovaných tratí u nás: trať Tábor - Bechyně (Tábor) a pražské spojky (Masarykovo a hlavní nádraží).
Podradené diskusné témy
Zelena:
Salina pre 200 ludi nie je nic neobvykle. Teda aspon vo Viedni...
https://de.wikipedia.org/wiki/Ultra_Low_Floor
Salina pre 200 ludi nie je nic neobvykle. Teda aspon vo Viedni...
https://de.wikipedia.org/wiki/Ultra_Low_Floor
Odkaz na príspevok: https://www.vlaky.net/diskusia/link/855478/
Ještě jsem na webu dpo našel
https://praktickaukazka.dpo.cz/
Kdyby měl někdo vážný zájem řídit tramvaj, tak má možnost si to 22.9. vyzkoušet v areálu vozovny O.Poruba. Ze svinovských mostů u nádraží Ostrava - Svinov je to asi 5 zastávek kteroukoliv linkou mimo linky 4. Kdysi na řízení tramvaje nebyl požadován řidičák, dnes už to ale bohužel chtějí....
https://praktickaukazka.dpo.cz/
Kdyby měl někdo vážný zájem řídit tramvaj, tak má možnost si to 22.9. vyzkoušet v areálu vozovny O.Poruba. Ze svinovských mostů u nádraží Ostrava - Svinov je to asi 5 zastávek kteroukoliv linkou mimo linky 4. Kdysi na řízení tramvaje nebyl požadován řidičák, dnes už to ale bohužel chtějí....
Odkaz na príspevok: https://www.vlaky.net/diskusia/link/854564/
Nevím, kam zařadit tento odkaz. Jedná se o kolejovou, i elektrifikovanou dopravu, ale ne o SŽDC, ale o MHD Ostrava
https://www.dpo.cz/aktuality/3200-2018-09-07-tz-forcity-smart.html
Tramvaj (električku) pro 200 osob, to si neumím představit. To je výrazně více než Regionova, 813, 844, 650 nebo podobné vlaky (jednotky) ČD a ZSSK. Tak mne aspoň těší, že když ČD stále omezují kapacitu, tak aspoň MHD se posilují. I když mám také obavy, aby velkokapacitní tramvaje nebyly důvodem k prodloužení intervalu. Kdysi (70. a počátek 80. let) byl v Ostravě totiž základní interval 6 minut celý týden, po výměně tramvají T2 za K2 nebo 2xT3 byl prodloužen na 10 minut přes týden a 20 minut o víkendu při poměrně odpovídajícímu rozsahu dopravy . Tak doufám, že toto další omezení se tímto už nestane.
https://www.dpo.cz/aktuality/3200-2018-09-07-tz-forcity-smart.html
Tramvaj (električku) pro 200 osob, to si neumím představit. To je výrazně více než Regionova, 813, 844, 650 nebo podobné vlaky (jednotky) ČD a ZSSK. Tak mne aspoň těší, že když ČD stále omezují kapacitu, tak aspoň MHD se posilují. I když mám také obavy, aby velkokapacitní tramvaje nebyly důvodem k prodloužení intervalu. Kdysi (70. a počátek 80. let) byl v Ostravě totiž základní interval 6 minut celý týden, po výměně tramvají T2 za K2 nebo 2xT3 byl prodloužen na 10 minut přes týden a 20 minut o víkendu při poměrně odpovídajícímu rozsahu dopravy . Tak doufám, že toto další omezení se tímto už nestane.
Odkaz na príspevok: https://www.vlaky.net/diskusia/link/854560/
V diskuzi pod článkem mnozí zpochybňují efektivnost zadrátování této trati vzhledem k malé frekvenci cestujících. Nejvíc cestujíccích je tam asi v zimě, když se lyžuje. Proto jim fandím, aby se podařilo prodloužit trať až pod sjezdovky, to bude větší přínos.
Odkaz na príspevok: https://www.vlaky.net/diskusia/link/780467/
Už měsíc je v provozu trať Šumperk - Kouty nad Desnou, která má za sebou elektrifikaci. Jenže lidé na ní dál nasedají do motoráků. Svézt se moderními RegioPantery bez přestupu, což mělo být vedle ekologičtější a rychlejší přepravy největším přínosem obří investice, nebude možné ještě nejméně půl roku.
Zdroj: http://olomouc.idnes.cz/elektrifikace-zeleznice-desna-kouty-nad-desnou-regiopanter-pqq-/olomouc-zpravy.aspx?c=A151219_2213710_olomouc-zpravy_stk
22. prosince 2015 5:52
Zdroj: http://olomouc.idnes.cz/elektrifikace-zeleznice-desna-kouty-nad-desnou-regiopanter-pqq-/olomouc-zpravy.aspx?c=A151219_2213710_olomouc-zpravy_stk
22. prosince 2015 5:52
Odkaz na príspevok: https://www.vlaky.net/diskusia/link/780437/
V 60 r. min. st. som sa počas mojich stredoškolských štúdií vozil do školy, domov a na prázdniny s parnými vlakmi. Po ukončení , som v r. 1961 nastúpil na jedinej elektrifikovanej trati do prvého zamestnania. Po ZVS som sa už vrátil domov, začínali Nohaby, Sergeje, dízle. Prišla dunajská povodeň 1965, s jej škodami, finančnými stratami a národohospodárskými škodami. 2 roky po akcii Dunaj, kedy celá republika pomáhala s obnovou Podunajskej nížiny sa začala elektrifikácia trate 130 a 135, už striedavým napätím. Vystaval AB, nová budova v NZ, rekonštrukcia GA, eletrifikácia Šurian, atď. U nás sa 1. laminátka objavila v r. 1969, v NZ ešte skôr.
Ja to tak čierno nevidím, dúfam, že to bude skôr
.
Ja to tak čierno nevidím, dúfam, že to bude skôr
.
Odkaz na príspevok: https://www.vlaky.net/diskusia/link/764898/
Ministerstvo dopravy plánuje přechod elektrifikovaných železničních tratí na střídavý proud. Přestavět by se tak muselo 1 738 kilometrů tratí. Proměna má včetně pořízení nových vozidel přijít na desítky miliard korun.
Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/sjednoceni-proudu-na-zeleznici-dms-/eko-doprava.aspx?c=A150611_171830_eko-doprava_rny#utm_source=sph.idnes&utm_medium=richtext&utm_content=top6
14. června 2015 4:00
Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/sjednoceni-proudu-na-zeleznici-dms-/eko-doprava.aspx?c=A150611_171830_eko-doprava_rny#utm_source=sph.idnes&utm_medium=richtext&utm_content=top6
14. června 2015 4:00
Odkaz na príspevok: https://www.vlaky.net/diskusia/link/764893/
Sběrač lokomotivy soukromého dopravce RegioJET naráží do příčného nosníku trolejového vedení - závada na trakčním vedení
https://www.youtube.com/watch?v=kKxZ0Ny4Owg
https://www.youtube.com/watch?v=kKxZ0Ny4Owg
Odkaz na príspevok: https://www.vlaky.net/diskusia/link/732114/
Nedávno bola diskusia o beznapäťovom úseku medzi žst.Vrútky a Varín. V pc som našiel moje staršie video s podobnou tematikou.Styk dvoch el.sústav na nemecko-českej hranici. http://youtu.be/-oxa3KUVliM
Odkaz na príspevok: https://www.vlaky.net/diskusia/link/680277/
Tak, tak, za vlastné by to neurobili, ale z cudzieho krv netečie...
Odkaz na príspevok: https://www.vlaky.net/diskusia/link/679459/
Jo, ešte priame rýchliky:
Toto je asi jediný argument, ktorým budú môcť celý tento nápad obhajovať. Z mojej jedinej návštevy v tých končinách nemôžem súdiť aký je tam potenciál cestujúcich na tie rýchliky, ale dosť pochybujem, že by zaplnili dva vagóny. A to je +/-160 miest. Regionova trio má 135 miest na sedenie, 840 ZSSK 110.
Toto je asi jediný argument, ktorým budú môcť celý tento nápad obhajovať. Z mojej jedinej návštevy v tých končinách nemôžem súdiť aký je tam potenciál cestujúcich na tie rýchliky, ale dosť pochybujem, že by zaplnili dva vagóny. A to je +/-160 miest. Regionova trio má 135 miest na sedenie, 840 ZSSK 110.
Odkaz na príspevok: https://www.vlaky.net/diskusia/link/679444/
Nejde o to, či to niekto tvrdí. Ja si proste nedokážem predstaviť, ako môže byť ekonomicky efektívna mega investícia do takejto, už existujúcej lokálky.
Treba si uvedomiť, že dnes máme Euro V, Euro IV, AdBlue, aktívne filtre,... Tiež pomer výkon - spotreba - emisie je dnes niekde inde. Áno, beriem, že na nejakej lokálnej dráhe s naozaj hustou dopravou ako je napr. tá TEŽ má elektrická trakcia význam, plus keď sa tam uváži prostredie kde to jazdí. 100 rokov dozadu určite také Trenčianske Teplice nechceli, aby im tam čadili pary, motorová alternatíva prakticky neexistovala, resp. bola v plienkach.
Dnešné projekty, to je zase kus niečo iného. Ak nad čistým papierom a na zelenej lúke niekto hiodnoverne spočíta pre a proti, tak beriem že el. trakcia môže výjsť po uvážení jej čistoty za lepšiu voľbu. Ale opakujem, elektrifikovať dnes lokálku typu Koty n/D. nedokážem považovať za zmyselné.
Poopravím teda tú svoju vetu:
Dodatočná elektrifikácia má zmysel tam, kde je hustá doprava a/alebo tam jazdia ťažké vlaky, príp. tam, kde sú na to iné, odôvodnené aspekty.
Treba si uvedomiť, že dnes máme Euro V, Euro IV, AdBlue, aktívne filtre,... Tiež pomer výkon - spotreba - emisie je dnes niekde inde. Áno, beriem, že na nejakej lokálnej dráhe s naozaj hustou dopravou ako je napr. tá TEŽ má elektrická trakcia význam, plus keď sa tam uváži prostredie kde to jazdí. 100 rokov dozadu určite také Trenčianske Teplice nechceli, aby im tam čadili pary, motorová alternatíva prakticky neexistovala, resp. bola v plienkach.
Dnešné projekty, to je zase kus niečo iného. Ak nad čistým papierom a na zelenej lúke niekto hiodnoverne spočíta pre a proti, tak beriem že el. trakcia môže výjsť po uvážení jej čistoty za lepšiu voľbu. Ale opakujem, elektrifikovať dnes lokálku typu Koty n/D. nedokážem považovať za zmyselné.
Poopravím teda tú svoju vetu:
Dodatočná elektrifikácia má zmysel tam, kde je hustá doprava a/alebo tam jazdia ťažké vlaky, príp. tam, kde sú na to iné, odôvodnené aspekty.
Odkaz na príspevok: https://www.vlaky.net/diskusia/link/679441/
... zda naše rozmanité názory na věci něco změní a je-li nám vůbec něco po tom.
Obvyklou odpověď, že daňovým poplatníkům by na vynakládání státních peněz záležet mělo, jaksi neberu - napadají mne (stejně jako asi každého) desítky mnohem dražších věcí, s nimiž nesouhlasím, a stejně s tím nic nenadělám.
Obvyklou odpověď, že daňovým poplatníkům by na vynakládání státních peněz záležet mělo, jaksi neberu - napadají mne (stejně jako asi každého) desítky mnohem dražších věcí, s nimiž nesouhlasím, a stejně s tím nic nenadělám.
Odkaz na príspevok: https://www.vlaky.net/diskusia/link/679440/
Zbyněk: otázka stojí tak, či by to majiteľ trate robil aj za svoje vlastné peniaze. Ďalšia je, či zvážil aj náklady na prevádzku a údržbu zariadení ET. O ekologickom hľadisku sa tu popísali celé strany a nemyslím si, že by bola elektrifikácia jednej lokálky za pol miliardy efektívna, za tie peniaze sa dajú urobiť podstatne účinnejšie ekologické opatrenia.
Odkaz na príspevok: https://www.vlaky.net/diskusia/link/679434/
Combino 350 osob
CAF. 348 osob
PESA. 208 osob