Jeden pekný slnečný deň pod Tatrami

19.2.2015 8:00 Ondrej Krajňák

Sledujúc počasie na internete, na stránkach SHMÚ, rozhodol som sa, že si urobím výlet do Štrby. Takýto okamih nastal v sobotu 7.2.2015. „Aladin“ na stránkach SHMÚ ukázal, že v tento deň bude pod Tatrami pekne, slnečno. Tak som si zbalil potrebné „nádobíčko“ a v sobotu ráno o siedmej som sa viezol autobusom do Košíc, aby som vlakom R 604 Dargov mohol o 8:14 vycestovať pod naše veľhory.

Slnko svietilo v ten deň azda na celom Slovensku. Vlak uháňal slnkom zaliatou zasneženou krajinou načas, bez problémov. V stanici Štrba zastavil o 9.45 v súlade s cestovným poriadkom. Už cestou vo vlaku som si robil plány, ako strávim dnešný deň.

Prvou zastávkou bola stanica Štrba. Chcel som fotiť vlak R 601, ktorý bude v Štrbe o necelú pol hodinu, o 10.17 hod. Na zastávku Štrba zastávka, kam som mal namierené, by som za pol hodiny peši nedošiel, tak som sa rozhodol, že tú pol hodinu strávim priamo na stanici a počkám si na ten rýchlik tu. Vyšiel som najskôr na nástupište zubačky, lebo o chvíľu, o 9.51 hod. má plánovaný odchod vlak 8010 na Štrbské Pleso. Postavil som sa pred halu a čakal, kedy vláčik vyjde von. Odišiel načas, tak som si jednotku 405 951-5 pri odchode zo stanice Štrba odfotil. Tak vznikol môj prvý úlovok (01).

Zišiel som vonkajším, dosť šmykľavým schodiskom na perón. Ešte že tam umiestnili ceduľku, že schody sa v zime neudržiavajú. Aspoň som si lepšie dával pozor. Práve prichádzal od Žiliny nákladný vlak ťahaný dvojičkou 131 013-5/014-3 (02). Urobil som v rýchlosti záber, aj keď osvetlenie nebolo ideálne. Pobral som sa na popradské zhlavie očakávať rýchlik R 601. Urobil som ešte záber stanice s odstavenou mandelinkou (03) a na konci koľají som prešiel vyšliapaným chodníčkom v snehu cez všetky koľaje až k bráničke ohradeného priestoru meniarne. O chvíľu už očakávaný rýchlik došiel. Prišiel načas. Urobil som pár záberov (04, 05) a počkal kým odíde.

362.012-7 na čele vlaku R 601 „Horalky Sedita“ © Ondrej Krajňák

Po jeho odchode som sa vybral peši po ceste spájajúcej osadu Tatranská Štrba s obcou Štrba. Po necelom kilometri chôdze sa nachádza po ľavej strane malé jazierko. Na tom mieste vedie doprava cez polia tvrdá poľná cesta až k trati (asi 300 m), podjazdom pokračuje ďalej. Teraz však cestu nebolo vidno. V snehu boli vyšliapané stopy. Jedna stopa viedla tam a jedna späť. Zrejme tam už bol jeden chlap, ktorého som videl z vlaku. Asi odfotil nejaký vlak a vrátil sa späť. Po jeho stopách pôjdem. Ale až keď sa vrátim. Rozhodol som sa totiž, že sa najskôr prejdem až k dedine Štrba, kde sa nachádza zastávka Štrba zastávka.

Cesta križuje železničnú trať nadjazdom, tak som si chcel vyskúšať, ako sa bude fotiť z toho nadjazdu. Za krásneho slnečného počasia som pohodlne kráčal po očistenej asfaltke. Za tri štvrte hodinky som bol na nadjazde pred dedinou, presne nad vlakovou zastávkou Štrba zastávka. Ani som nestačil zložiť batoh z chrbta a už ide od Štrby nákladný vlak. Rýchlo som zaujal bojové postavenie, namieril, zaostril a cvak. A sú z toho zábery číslo 06 a 07. Nákladný vlak na čele s dvojičkou 131 019-2/020-0. Prešli možno štyri minúty a už sa blíži ďalší nákladný vlak a zase s dvojičkou na čele. Tento raz to bola 131 009-3/010-1 (08, 09).

Nákladný vlak s dvojičkou 131.009-3/010-1 na čele © Ondrej Krajňák

Po prejdení vlaku som zhodnotil úroveň tohto fotostanovišťa ako nevhodné. Mne osobne vadil ten diaľničný viadukt a veľká vzdialenosť vlaku od končiarov hôr. Rozhodol som sa vrátiť späť smerom k Tatranskej Štrbe a zájsť na lepší fotoflek. Je to lúka vedľa trate pod lesíkom, na ktorú sa ide od jazierka, ležiaceho necelý kilometer od Tatranskej Štrby na ceste k obci Štrba. Z hradskej treba prejsť cez pole asi 300 m po poľnej ceste a podjazdom popod trať prísť na lúčku na miernom svahu. Ale to som už opísal vyššie. Odtiaľ sa hory zdajú byť bližšie, lebo v popredí je lesík, ktorý zakrýva vzdialenosť trate od štítov. Opticky to lepšie vyzerá.

Nuž tak som si zbalil „fidlátka“ a vykročil naspäť po hradskej k Tatranskej Štrbe. Neprešiel som ani 50 metrov a prišiel od Žiliny ďalší nákladný vlak na čele s dvojičkami. Teda tri vlaky za sebou, možno na odhlášku, tak to bola paráda. Ten tretí som však nesfotil. Ten asi kilometer pešej chôdze som prešiel za nejakých 20 minút a už som na mieste, kde treba opustiť hradskú a cez pole prejsť k trati. Poľnú cestu zakrýva asi 25 cm hrubá vrstva snehu. V snehu sú stopy. Ako som už vyššie spomínal, niekto išiel tam a potom aj späť. Vybral som sa v tých šľapajách. Išlo sa dosť ťažko, ale pomaly som sa dostal až k podjazdu.

Autor príspevku © Ondrej Krajňák

Vyšiel som na lúčku, vyhliadol som si miesto na slniečku. Len tak nohou som odhrnul sneh na ploche asi meter krát meter, vybral som si z batoha skladaciu rybársku stoličku, ruksak som položil na zem na kus igelitu, ktorý som si na ten účel priniesol. Obliekol som si pod vetrovku ešte jeden sveter a pohodlne som sa usadil. Slniečko hrialo do chrbta. Celkom príjemne sa sedelo. O chvíľu došiel ešte jeden chlap. Len sme si pozdravili, on sa postavil obďaleč. Ako som si tak pripravoval pohodlie, vyrútil sa spoza zárezu rýchlik R 606 (jeho názov sa mi bridí napísať) na čele s gorilou, idúci z Košíc do Bratislavy.

Vlaky idúce od Košíc sa z tohto miesta fotiť nedajú. Vidíte to na fotke č. 10. V opačnom smere je oblúk v záreze a aj protisvetlo. Pol hodiny sa nič nedialo. Sedel som si na slniečku a čítal noviny. Konzumoval som si donesenú suchú stravu a zapíjal horúcim voňavým čajíkom z termosky. Zimná idylka. Nikdy by som si nepomyslel, že i v zime sa dá takto krásne relaxovať v prírode. O 12.22 sa objavil prvý úlovok na tomto stanovišti, R 603 Čingov. Mal v čele gorilu 350 006-3 (11). Za týmto vlakom má prísť zlatý klinec dnešného programu, Pendolino.

350.006-3 na čele rýchlika R 603 „Čingov“ © Ondrej Krajňák

Zrejme kvôli tomuto vlaku prichádzajú ďalší šotouši. Najprv prišli traja cez pole tak ako ja (12), po nich ďalší odkiaľsi zozadu cez polia. Jeden chlap prišiel po trati od Štrby. Bolo nás tam už celkom sedem zvedavcov. Asi päť minút pred príchodom Pendolina prefrčal od Košíc na Štrbu žltý had - IC 402 RegioJet (13). O 12.45 sa nám skutočne ukázal náš očakávaný vlak, Pendolino 681 006-3, ako vlak SC 241 z Prahy do Košíc (14). Nasledovala opäť asi pol hodinová prestávka. Pokračoval som vo svojej hostine, čítajúc pritom dennú tlač.

Asi o 13.20 prefrčal IC 503 Gerlachgorilou 350 007-1 na čele. Po prechode tohto vlaku dvaja chlapci odišli preč. Zrejme ich zaujímali len tieto vlaky. Ostali tam teda okrem mňa už len dvaja chlapi. Oni postávali trochu ďalej odo mňa. Asi sa aj poznali. Komunikovali spolu. Po prejdení týchto vlakov osobnej prepravy sa pohla aj nákladná doprava. Ako prvý sa ukázal nákladný vlak s dvojičkou 131 073-9/074-7 na čele (17, 18). O pár minút za ním išiel ďalší nákladný vlak ťahaný dvojičkou 131 070-5/ 069-7 (19). V opačnom smere prefrčal R 608 Spišan do Bratislavy (20). Fotil som jeho zadnú časť.

R 608 „Spišan“ s lôžkovým vozňom UŽ © Ondrej Krajňák

Zaujal ma lôžkový vozeň na konci vlaku. Predpokladám, že z Ukrajiny. Ale v cestovnom poriadku v medzištátnych vlakových spojoch je uvedený vlak R 604 Dargov, že ťahá z Kyjeva vozeň. Je možné, že z Kyjeva meškal, tak ho zavesili v Košiciach až na R 608. Pre Ukrajincov je meškanie dva dni asi toľko ako u nás dve hodiny. Nákladná doprava pokračovala asi po pätnásť minútovej prestávke. Počas tejto prestávky som poprosil jedného „kolegu“, ktorý sa špacíroval okolo mňa, aby ma vyfotil (21). Asi mu už bola zima. Brodil sa v snehu sem a tam. Ja som naobliekaný dosť, mne zatiaľ zima nie je. Slniečko stále hreje chrbát.

Hore na Štrbu sa šplhá rakaňa s ťažkým wapkovým vlakom. Jej číslo som nezaregistroval (22). Ale zato som zachytil jej kolegyňu na postrku. Zozadu pomáhala 183 006-6 (23). Sedem minút za wapkovým vlakom išiel ďalší nákladný vlak s dvojičkou 131 030-9/029-1 na čele (24). Zozadu jej pomáhala rakaňa 183 037-1 (25). Spestrenie programu priniesol rýchlik R 605 Dargovperšingom 362 003-6 na čele (26). Dohora na Štrbu sa ťahá opäť nákladný vlak. Číslo stroja na čele som nezachytil (27). Na postrku mu pomáhala mašina 183 005-8 (28).

Postrkový rušeň 183.005-8 © Ondrej Krajňák

Opäť krátka prestávka medzi vlakmi. Očami blúdim po zasnežených končiaroch našich malých veľhôr. Zaujal ma veľmi známy končiar Kriváň (29). Je krátko pred pol treťou. O 14.29 by mal zo Štrby odísť IC 1003 RegioJet z Prahy do Košíc. Čakám s napätím, kedy sa žltý vlak objaví v zákrute, ale ani po pätnástich minútach ho nevidieť. Namiesto súkromného IC vlaku sa na obzore objavili dve spojené rakane 183 037-1 a 183 005-8, vracajúce sa po skončení postrku zo Štrby do Spišskej Novej Vsi, aby si svoje úlohy mohli zopakovať (30). Toto sa udialo o 14.43. Keď som toto zaznamenal do svojho aparátu, hneď som začal pomýšľať na odchod.

Pretože ak pustili rušňovlak, je jasné, že rýchlik je ďaleko. Odrazu vidím, že šotouši, ktorí boli na tej lúke so mnou, odchádzajú preč. Zrejme mali na rozdiel odo mňa v telefóne internet, pomocou ktorého si zistili meškanie súkromného IC z Prahy a pobrali sa po trati do stanice. Zbalil som sa aj ja. Jednak už slnko bolo nízko a na lúku vrhalo tieň, a tiež aj preto, že už aj mne začínalo byť zima. S úlovkom som bol spokojný, tak čo tu budem postávať, či posedávať. Aj tak som geroj, lebo som tu vydržal vyše troch hodín. Pri mojej netrpezlivej povahe to považujem za svoj osobný rekord. Pobral som sa teda brodiac sa v snehu, na cestu.

Zmeškaný IC 1003 „RegioJet“ z Prahy © Ondrej Krajňák

Po ceste to bol na stanicu už len kúsok. Len čo som došiel na stanicu, všimol som si na odchodovom návestidle smer Svit, že svieti zelená. Prešiel som cez koľaje až k plotu meniarne a o chvíľu došiel zmeškaný IC 1003 RegioJet (31). Vlak odišiel, ale ja som ostal na mieste čakať ďalej. Mal som hodinu času do odchodu môjho vlaku a vedel som, že asi o šesť minút má cez Štrbu prechádzať ďalší RegioJet, IC 403 z Bratislavy. Tak aj bolo. Zrejme načas prefrčal cez Štrbu tento žltý vlak (32). O chvíľu sa do stanice doplazil ťažký nákladný vlak s dvojičkou 131 087-9/088-7 na čele (33). Vlak v stanici zastavil, aby sa mohol odvesiť postrkový rušeň .

Potešilo ma, že postrk tomuto dlhému vlaku robila dvojička 131 001-0/002-8. Počkal som, až kým rušňovodič odvesí mašinu. Po odvesení poodišiel s rušňom od súpravy pár metrov dozadu k odchodovému návestidlu. Práve na to som čakal, aby som ho mohol fotiť z oboch strán (34,35). Ten vlak bol skutočne dlhý. Ak predpokladám, že rušňovodič vlakového rušňa zastavil vpredu až pred návestidlom, tak vzadu za postrkovou dvojičkou ostalo miesto tak na štyri vozne. Fotím si túto akože prvú vyrobenú dvojičku tohto radu, keď sa od Košíc prihrnul rýchlik R 610 Považan s rušňom OKAY 362 012-7 na čele.

362.012-7 na čele vlaku R 610 „Považan“ © Ondrej Krajňák

Tento rušeň, a zrejme aj celú súpravu som fotil ráno ako prvý vlak v stanici, vtedy išiel do Košíc ako vlak R 601 (04, 05). Postrková dvojička 131 001-0/002-8 stále stojí pred návestidlom. Nedostala voľno na návrat, nakoľko dostal prednosť nákladný vlak smer Košice s ďalšou dvojičkou na čele. V rýchlosti som si ho vyfotil, pri už klesajúcom slnku. Na čele je rušeň 131 007-7/008-5 (37). Dnes som si dvojičiek užil. Už mi veľa nechýba, aby som mal všetkých päťdesiat vo svojom albume. Na postrku mu pomáhala rakaňa 183 006-6 (38).

Po prechode tohto vlaku som sa pobral do čakárne. Dal som si kapučína z kávomatu. Pozrel som do cestovného poriadku a zistil som, že o 16.09 prichádza zubačka zo štrbského Plesa. V pohode som dopil kávu, dojedol posledné zvyšky mojej celodennej stravy a vyšiel som po schodoch k zubačke. Vyšiel som pred halu a počkal na príchod vlaku Os 1023. Odfotil som znova elektrickú jednotku 405 951-5, tak ako ráno, ibaže tento krát bez slnka. Tiež zaujímavý pohľad (39). Potom som už zišiel na nástupište očakávať svoj vlak do Košíc. Perón bol zaplnený cestujúcimi. Veľa ľudí sa bolo dnes lyžovať.

405.951-5 ako vlak 1023 vchádza do stanice © Ondrej Krajňák

Bolo krásne počasie, ideálne na lyžovačku. Staničný rozhlas ohlásil, že môj vlak R 607 s pravidelným odchodom zo Štrby o 16.17 hod, bude z prevádzkových dôvodov meškať asi desať minút. Ohlásená doba meškania sa môže zmeniť. A že sa mi za to meškanie ospravedlňujú. Tak im ďakujem. Už som sa chystal odložiť aparát do tašky, veď svetla už aj tak bolo málo, keď sa od Košíc tichučko prihrnulo Pendolino, vracajúce sa z Košíc do Prahy ako vlak SC 240. V rýchlosti som si urobil pár záberov. Svetlo už bolo slabé, ale ako dokumentačné foto mi to stačí (40, 41).

Desať minút ubehlo, môj vlak došiel. Zaujal som miesto pri okne a po opustení stanice som ešte urobil len tak cez sklo záber na zapadajúcim slnkom osvetlené končiare hôr (42). Posledný záber som urobil na zastávku Štrba zastávka (43). Odložil som aparát a spokojný s pekným výletom a peknými úlovkami som sa nechal unášať k domovu. Na záver chcem podotknúť, že v popisoch pri fotkách uvádzam miesto fotenia Štrba aj pri fotkách fotených na lúke mimo stanice. Tá lúka leží asi 500 metrov po trati od stanice, leží v katastri obce Štrba, tak som si dovolil to nazvať ako že sú fotené v Štrbe.