Návrat do dětství - 4. díl : Staré Město pod Sněžníkem a Hanušovice

14.8.2007 9:29 Radek Hořínek

Na úvod bych si dovolil pár poznámek, jak to vlastně s tím mým cestováním v sobotu 28. 7. 2007 bylo. Již pár dní předem jsem se domlouval se Zbyňkem na setkání. Jednou z možností bylo setkání v Hanušovicích nebo ve Starém Městě pod Sněžníkem, kde v danou sobotu měla probíhat Anenská pouť.

Vidina historického vlaku, který se nekonal, a setkání s kamarádem začala brát za své v pátek odpoledne a večer. Naše Radka, jako by mi nechtěla dopřát už hodně předem plánovaný výlet. Zbyňkovi jsem byl nucen poslat mail, že naše setkání se neuskuteční.Nakonec se povedlo malou uklidnit, leč já nebyl v plně funkčním stavu, když ráno zazvonil budík. Vypnul jsem ho a řekl si, že pokud pojedu, tak R909 vyměním za R907 Praděd, který jede o hodinu později a mohu ještě chvíli spát. Nakonec se ta chvíle stala hodně dlouhou. Radka naštěstí po páteční ne zrovna dobré náladě, byla hodná, tak padlo poslední rozhodnutí k odjezdu a možnému setkání se Zbyňkem.

Takže pojeďme. Sp1705 je přistaven na 4. nástupišti, 8. koleji hlavního nádraží v Olomouci. Plní se mi první přání a tím byla klasická souprava tažená Barčou. Na nástupišti čeká na odjezd tří vozová klasika a 749.121. Lokomotivu si vyfotím a hledám místo k sezení. Venku je celkem slušně, takže si hlavně nesedám na stranu, kde svítí slunce. Z Olomouce vyjíždíme s pěti minutovým zpožděním, neboť čekám ještě na přípojné vlaky. Cesta ubíhá v pohodě. 749.121 si spokojeně přede a my uháníme do hor. Očekávané komplikace a případné další zpoždění se nekoná. Na kolejišti v Července se pracuje. Vyloučena je sudá skupina kolejí a taky 2. TK v úseku Červenka – odbočka Benkov. Další místo, kde se staví, jsou Lukavice na Moravě a opět je to sudá skupina kolejí. Je vidět, že příští rok by měl posledním pro modernizaci úseku Olomouc- Zábřeh na Moravě. Do Zábřehu na Moravě přijíždíme s pěti minutovým zpožděním. Nástupiště je plné, ale k výměně cestujících dochází rychle a my pokračujeme dál. U nástupiště, ze kterého odjíždějí vlaky na Šumperk, stála Regionova 814.031+914.031 patřící DKV Česká Třebová, která najíždí své první kilometry. Po krátkém zastavení v Rudě nad Moravou a křižování s vlakem od Hanušovic pokračujeme dál.

Hurá jsem tady. Sotva vysedám z vlaku, tak vidím přijíždět od Dolní Lipky Katr a zároveň i Zbyňka. Kolem jeho manželky Heleny jsem proběhl jako uragán, abych si stihnul potřást pravicí s ním a vyfotit přijíždějící Katr 854.013, kterého jsem nakonec fotil celkem třikrát. Krátce se Zbyňkem i Helou poklábosím a loučím se s nimi. Po jejich odjezdu přemýšlím, jak to celé bude dál. Rozhodnutí je velmi rychlé. Kupuji si zpáteční jízdenku z Hanušovic do Starého Města pod Sněžníkem a jedu na 11 minut něco vyfotit do místa, které by mohlo být vstupní branou do Rychlebských hor a hlavně k pramenu Moravy na Kralický Sněžník.

Osobák má díky pouti trochu jiné složení než je obvyklé v běžném provozu (810.055+010+810.036). Klasický rozjezd 810 a jedeme. Stoupáme malebnou krajinou z Hanušovic a já si vybavuji chvíle, kdy jsem po této lokálce jel na dovolenou na Paprsek nebo na borůvky na chatu Na Návrší. Moc mne mrzí, že málo času mi nedovoluje delší pobyt ve Starém Městě. Na nádraží si fotím osobáček, který mne se přivezl a zároveň mne i odveze zpět, nádražní budovu, turistický ukazovatel a manipulák zde stojící. Vlak se obstojně naplní těmi, kteří se vracejí z pouti a jede se zpět. Ještě jednou se do Starého Města možná vrátím v srpnu při turistickém výšlapu na Kralický Sněžník a hlavně k pramenu řeky Moravy. Návštěvu Staroměstska doporučuji v létě i v zimě.

Po návratu do Hanušovic jsem si šel počkat na opětovný příjezd 854.013 z Dolní Lipky a doufal, že R906 Praděd bude mít pět minut zpoždění, abych se stihnul přesunout z jedné trati na druhou. Měl ho a já si vyfotil 749.248 těsně před vjezdem do nádraží. Opět jsem se vrátil zpět do míst, kde jsem fotil Katr a čekal, co se bude dít dál. Za chvíli se rozezněl přejezd a 854.013 se už se dvěma vozy vydala zpět domů jako Sp Sněžník. Vyfotil jsem si sněžný pluh a hlavně místo, kde ještě nedávno stálo depo s propadlou střechou. Byl čas si jít vyfotit nádražní budovu v Hanušovicích. Podíval jsem na časy příjezdů vlaků a vydal se na trať od Jeseníku čekat na Sp1704. Toho jsem si vyfotil při jízdě po mostě přes řeku Moravu. Kromě něj, jsem si vyfotil dva spěšné vlaky z Olomouce do Jeseníku u vjezdového návěstidla do Hanušovic. V obou případech šlo o loko řady 843.

Všechno podstatné pro provoz v Hanušovicích jsem si vyfotil. Jediné, co mi jako obvykle chybí je náklad tažený 751. Nic se nedá dělat. Příště snad budu mít víc štěstí. Teď už jenom čekám na R908, který mne odveze do Olomouce. Ten přijíždí do Hanušovic tažený nejvýkonnější 749.265. Vzniká poslední foto. Uvelebuji se v posledním vágoně, jak je mým zvykem a vychutnávám si cestu domů. Dvakrát se křižujeme, než dojede do Zábřehu na Moravě. Nejprve v Bohdíkově s osobákem a potom v Rudě nad Moravou s R903. V Zábřehu na Moravě nám mění lokomotivu. Barču z PJ Šumperk střída brněnské Eso363.160. Cesta do Olomouce už není tak plynulá jako cesta do Hanušovic. Před Lukavicemi na Moravě čekáme na průjezd dvou vlaků, abychom mohli pokračovat dále. Do Olomouce přijíždíme se zpožděním, leč to mi ani moc nevadí. Počkám si na autobus domů a hurá za holkama.

Takový moc rychlý byl můj snad předposlední návrat do dětství. Kdy ale bude ten poslední, je zatím ve hvězdách.

Upozornění: Všechny fotky v galerii jsou bez úprav a mají hlavně informativní charakter pro ty, kteří by se někdy do těchto míst měli zájem vypravit.