Česká Lípa v zajetí zimy

26.1.2006 19:00 Karel Furiš

V nejmrazivější den v roce jsem se pustil za dobrodružstvím. Plán mé cesty do České Lípy. Venkovní teplota –24°C. Už večer na internetu jsem věděl že vlaky ze Slovenska jedou asi s 80 min. zp. - Cassovia a Excelsior. Já měl v plánu cestovat R 200 Silesia. V 1:26 hod.odjíždím vyhřátou tramvají č. 9 která jede na čas. Deset minut před odjezdem vlaku jsem na nádraží Ostrava Svinov.

Vlak Laborec 80 min. zp. Silesia taky 80 min. Jdu si koupit kafé, automat nefunguje nevadí mám své požádám hajzelbabku at mi uvaří vodu v rychlovarné konvici . Tak si popíjím to kafé a je to tady zpoždění roste Laborec 140 a Silesia 150 tak si říkám to už dříve pojede SC Pendolíno (náhradní souprava) . Taky jedna z variant ale v Pardubicích jen 4 min. na přestup. Nevzdávám to a nasedám do SC 500.

Přesně na čas odjíždíme pár pomalých jízd a v Hranicích na Moravě zjišťuji že máme asi 8 min. zp. Konečně jde průvodčí po vlaku ptám se jestli ví že máme zpoždění, nevěděl říkal že to zjistí až budeme v Olomouci. Slabší stránka na SC. Rozhlas ve vlaku mlčí. Další nedostatek. Díky ale rezervě, která je na cestě z Olomouce do Pardubic vše dobře dopadne a přestupuji na Sp 1904 do Kolína. Uvědomuji si že tady jedu poprvé spěšným vlakem po této trase. V Kolíně opět 4 min na přestup, hup do prvního vozu R 810 a ejhle netopí. Přecházím do druhého vozu kde je příjemně teplo. Cestou do České Lípy udělám pár foto. Zklamání, nejezdí tady Brejlovci ale Zamračené. Přesně na čas jsem v ČL. Vyfotím vše co je na kolejích a dávám se do řeči s výpravčím kde mají nějaký starý vůz Pancéřák. Ze stanice o tom nikdo nic nevěděl. Tak jdu do bývalého depa dnes PJ – Č. Lípa. Jdu za panem přednostou a hned mě vřele přivítal a ochotně mě doprovodil tento vůz vyfotografovat. Patří mu velké dík. Při pobytu ve stanici žádné větší zpoždění vše tak do 8 min. Kolem 11 hod. se provádí posun s vozy 010 z jednoho se pěkně kouří než jsem zareagoval byl kouř už slabší.

V 11:47 hod. se Os 6109 vlakem přesouvám do Liberce. Na pár místech se křižujeme, tak jsem hned venku a fotím. Ve st. Rynoltice si vzpomenu na M@ja a hned fotím kočičky kterých tu ve staničce bylo kolem sedmi. Cestou si prohlížím fotomísto u st. NOVINA, je tam nádherný viadukt. Uvažuji že někdy navštívím tohle místo. Příjezd do Liberce opět na čas. Velké zklamání mne zde čekalo, spousta Brejlovců zrušených a určených k likvidaci. V Liberci se opět pouštím do fotografování. Díky nízkému sluníčku fotky takové jak jsem si představoval. No s tím v zimních měsících nic nenaděláme. Prostě stínu je až až. Podařilo se vyfotit i motorové vozy ze sousedního Německa, které tu zajíždí. Ve 13:59 hod. se chystám odjet R 789 do Pardubic. Sedíme si tak v 854.218 a něco tam střílí pod vozem. Kompresor v poruše. Všichni ven a výměna. Jenže za 750.338. Složení R 789 je 750.338 a jedem vůz 054. Všichni se vlezli a s 30 min. zp. odjíždím do Pardubic. V Malé Skále fotím při křižování R 784 do Liberce v čele s 854.223.

Do Pardubic přijíždíme s 17 minutovým zpožděním. Teprve v Pardubicích zažívám to správné vzrušo. Téměř všechny vlaky na hlavním tahu od 50 do 180 min. zpoždění. Tak si říkám v 18:23 jede IC 587 Jan Perner a zpoždění zatím nemá. OK. Někdo v Praze nahlásil bombu a je to tady můj Perner 50 min. zp. Nevadí už se mi tu v PA nechce čekat tak jedu R 803 který jede na čas aspoň do Olomouce. V Zábřehu na Moravě čekáme asi 15 min. na zpožděný vlak z Jeseníku. Můj přestup v Olomouci není ohrožen. V Olomouci zjišťuji J. Perner 40 min. zp. a 5 min. za ním jede SC Pendolíno (náhr.souprava) tak jedu nakonec SC 511 v těsném závěsu za Pernerem. V Ostravě 5 min. zp. Na tu hrůzu jaká byla v nejmrazivějším dni v roce (teda myslím) se až neuvěřitelně dařilo. Díky Českým drahám za snahu v tom nečase. Ještě dodám že můj původní spoj R 200 Silesia měl nakonec 360 min. zpoždění.