Pálháza

1.9.2011 8:00 Ondrej Krajňák

Vo štvrtok 4. augusta som sa s manželkou a synom vybral na výlet do Pálházy v Maďarsku. Bývame na východe Slovenska v okrese Trebišov. Na hranice s Maďarskom to máme blízko. A Pálháza leží len asi 15 km od hraničného prechodu Slovenské Nové Mesto. Konečne bolo aj pekné počasie. Naším cieľom bolo navštíviť najstaršiu úzkokoľajnú lesnú železnicu v Maďarsku. Informácie som o tejto železnici a o meste Pálháza získal iba z internetu.

Neviem po maďarsky, preto som nemohol informácie získať priamo z maďarských stránok, ani priamo na mieste od zamestnancov železnice.

Najstaršiu lesnú úzkokoľajnú železnicu dal postaviť v pohorí Zemplén gróf István Károlyi v roku 1888. Pôvodný rozchod bol 700 mm. Na terajší rozchod 760 bola prestavaná až po druhej svetovej vojne. Železnica slúžila na dopravu dreva na pílu v Pálháze. Prázdne vozne ťahali dohora kone, naložené vozne drevom boli potom spúšťané samospádom. V roku 1903 bol prekopaný tunel do skaly pod zámkom Kökapu. V roku 1902 už mali aj parný rušeň, ale po opakovaných lesných požiaroch sa vrátili ku konskému pohonu. Parná prevádzka bola opäť obnovená až po druhej svetovej vojne po zoštátnení železnice. Od roku 1964 začali používať dieselové rušne. Osobná preprava bola zavedená v roku 1958. Od roku 1975 má železnica názov Pálházai állami erdei vasút (PÁEV), čo znamená Pálházska štátna lesná železnica.

Stanica v Pálháze

V roku 1980 bola prevádzka na železnici zastavená. V roku 1989 obnovili prevádzku na železnici v úseku Pálháza Ipartelep po stanicu Kökapu. O rok potom predĺžili trať o jeden kilometer,  od hotela Kökapu k turistickej chate Róstaló, kde je dvojkoľajná stanica na obehovanie rušňa. V roku 1996 predĺžili trať o jeden kilometer aj zo stanice Pálháza Ipartelep do stanice Pálháza, ktorá leží v centre mestečka. V stanici Pálháza Ipartelep, v bývalom dome traťmajstra bolo v roku 1991 zriadené múzeum lesníctva, poľovníctva a ochrany prírody. Dva predpoludňajšie vlaky smerujúce dohora tam majú kvôli návšteve tohto múzea 15 minútovú prestávku.  Za týmto domom je malá zbierka historickej techniky. Videli sme tam malý parný rušeň, dva oplenové vozne naložené drevom a nejaký ručný vozík. V tejto stanici je i depo pre rušeň (rušne). Tu sú aj odstavené vozne. Celkom som tam narátal päť otvorených vozňov, tri kryté a jeden otvorený bez strechy. Neviem, koľko majú rušňov, ale na Google Earth som videl umiestnenú fotku, na ktorej stoja dve rovnaké mašinky pred otvorenou bránou depa.

Rušeň sa vracia s dvomi vozňami

Pálháza sa stala mestom v roku 2005. Je to najmenšie mesto v Maďarsku. Má asi 1100 obyvateľov. V roku 1958 začali v okolí Pálházy ťažiť perlit. Na jeho spracovanie je v Pálháze i továreň. Na námestí, blízko stanice je  múzeum perlitu. Táto desaťkilometrová železnica má  päť zastávok. Pálháza, Pálháza Ipartelep, Kishuta, Kemencepatak, Kökapu Űdűlö, Rostalló. V sezóne od 16. apríla do 23. októbra premávajú denne tri páry vlakov. Odchody vlakov z Pálházy sú o 8.30, 11.40 a 15.30. Odchody späť zo stanice Rostalló sú o 9.40, 13.00 a 16.40. Cesta trvá 55 minút i s 15 minútovou prestávkou na prehliadku múzea v stanici Pálháza Ipartelep. Popoludňajší vlak prestávku nemá, takže cesta trvá 42 minút. Cesta späť zo stanice Rostalló do Pálházy trvá asi 41 minút. Cestovné lístky predáva vo vlaku počas jazdy sprievodca. Cestovné pre dospelého je 450 ft (1,64 €), pre dieťa je zľava 20 %, takže je to 350 ft (1,28 €).

Odstavené kryté vozne

Poľovnícky zámoček Kökapu dal postaviť  gróf Károlyi koncom 19. storočia. V roku 1991 bol zámoček upravený na rekreačné účely. Jazierko pred zámkom vzniklo v roku 1968 výstavbou údolnej priehrady, ktorú postavilo Zemplínske lesné hospodárstvo.

Muzeálny parný rušeň

Do Pálházy sme dorazili autom krátko pred deviatou. Prvý vlak sme nestihli. Rozhodli sme sa autom ísť na konečnú do stanice Rostralló, kde by sme mohli stihnúť vlak s odchodom smerom dole o 9.40. Lenže ja som urobil jednu menšiu chybu. V dedine Kishuta som neodbočil doprava cez priecestie smerom k Hotelu Kökapu, ale som pokračoval priamo. Došli sme do dediny Nagyhuta a až na konci tejto dedinky pri dopravnej značke slepá ulica som si uvedomil chybu. Ďalej sa ísť nedalo. Museli sme sa vrátiť. Touto zachádzkou sme stratili nejaký čas a tak sme už vlak nezastihli. Ale nám to veľmi nevadilo. Pofotili sme rekreačné stredisko, či zotavovňu Kökapu. Na tomto zámočku je síce nápis hotel Kökapu, ale v cestovnom poriadku je pri názve stanice Kökapu ešte slovo üdülö, čo znamená zotavovňa.  Okolie je tam pekné. Sú tam bufety, je tam možnosť občerstvenia. Posedeli sme pri jazierku. A asi po hodine sme sa autom vybrali späť do Pálházy. Zastavili sme sa v stanici Pálháza Ipartelep, kde práve parkoval rušeň. Pozreli sme si staničku, niečo sme nafotili a pokračovali do centra Pálházy na stanicu. Ja som so synom chcel vycestovať vláčikom o 11.40 do stanice Rostalló. Bolo krátko pred pol jedenástou, keď  do stanice došiel rušeň a pripojil sa k dvom pristaveným otvoreným vozňom. Keď posádka vlaku, rušňovodič a sprievodca videli, že sa na stanici začali zhromažďovať davy cestujúcich, odpojili rušeň a odišli do stanice Pálháza Ipartelep pre ďalšie dva vozne. Odchod vlaku bol týmto zmeškaný asi o päť minút. Ale toto meškanie sa vyrovnalo v stanici Pálháza Ipartelep, pretože cestujúci si prehliadku múzea stihli urobiť tak rýchlo, že sme o 12.00 podľa cestovného poriadku vyrazili na cestu k hotelu Kökapu. Na zastávke v Kishute nezastavovali, asi nebolo treba, zastavili iba na zastávke Kemencepatak. Na trati bola aj jedna výhybňa s nakladacou rampou.

Vjazd do tunela

V stanici Kökapu vystúpili takmer všetci cestujúci, len niekoľkí ostali, aby sa previezli ešte o jeden kilometer na konečnú. Aj my sme sa išli pozrieť na obehovanie rušňa. Vlak ostal po obehnutí rušňa stáť v stanici Rostalló. Cestujúci sa pomaly pešo vrátili k hotelu Kökapu. My sme pofotili a nakrútili krátke video z obehu rušňa. Tým sa náš výlet skončil. Keďže bolo ešte len pol jednej, vybrali sme sa autom ešte do Sarospataku na termálne kúpalisko.

Video (75 MB)

Milovníkom bicyklov môžem odporučiť prísť na túto trasu bicyklom. Už takmer od hraničného prechodu pre autá v Slovenskom Novom Meste vedie až do Pálházy vedľa cesty kvalitný cyklistický chodník. A z Pálházy do Rostalló vedie lesná asfaltka. My sme ju absolvovali autom, ale na bicyklovanie je ideálna. Autá tam premávajú pomaly. Je tam stanovená rýchlosť jazdy 30 km/hod. Aby ju vodiči áut neprekračovali, sú takmer každých 300 metrov na ceste umiestnené retardéry. Stúpanie je mierne, na bicykli sa dá zvládnuť hravo. Určite si tento výlet zopakujeme aj my na bicykloch.

Vlak v stanici Rostalló po obehnutí rušňa

Očakávam, že ma opravia, alebo doplnia tí, ktorí túto železničku a jej históriu poznajú lepšie ako ja.