Slovensko v září 2005

17.5.2020 8:00 Václav Vyskočil

V dalším pokračování mého nepravidelného seriálu se podíváme na Slovensko začátkem září 2005. Opět bude text jen malým doplněním fotografií, které jsou pro mé články prvotní. Cestování tentokrát začneme v Břeclavi, a to malým výletem do Lednice, kde již v té době fungovala jen víkendová doprava s „hurvínkem“. Zaznamenali jsme i „kvatro“ 842.001 a v té době již vcelku raritní přípojný vůz Balm s poštovním oddílem na osobním vlaku do Znojma.

V Břeclavi jsme také vyfotili Rakouskou lokomotivu Sisi (řada 1014) v netypickém nátěru. Po výletu do Lednice již přejíždíme řeku Moravu a jsme na Slovensku. Po krátkém pobytu v Bratislavě si jedeme projet kolečko Leopoldov – Nitra – Nové Zámky, abychom se večer objevili zpět v Bratislavě. Po cestě dokumentujeme rychlík do Prievidze v Leopoldově, křižování v Nitře a v Komjaticích a na konci dne navštěvujeme depo v Nových Zámkách.

03.09.2005 - N. Zámky RD, 750.056 © Václav Vyskočil

Přes noc jsme se přesunuli do Ružomberku nočním Zemplínem. Naším cílem jsou však Vrútky a Kraľovany. Ve Vrútkách fotíme odstavená vozidla a pak se přesunujeme do Kraľovan. Tam fotíme odstavená vozidla u depa, několik bert, odstavenou 830, hektora a kocoura. Pak se přesunujeme do Tater, a to legendárním Excelsiorem. Vystupujeme na Štrbě a zubačkou vyjedeme na Štrbské Pleso, po krátké procházce pokračujeme do Starého Smokovce. K našemu překvapení tam stojí Tatra EMU 89. Toho okamžitě využíváme a jdeme se svést do Tatranské Lomnice a zpět. Jednalo se o jednotky inventárních čísel 959 a 962.

04.09.2005 - Tatranská Lomnica, 420.959 + 962, Os 8210/8213 © Václav Vyskočil

Samozřejmě jsme si zdokumentovali interiér i exteriér jednotek. V té době nikdo netušil, že s tou první se budeme moci svést i v daleké budoucnosti, už jako s muzejní. Z Tatranské Lomnice se přemísťujeme přes Poprad a Kysak do Prešova. Z Prešova si projíždíme Šarišanem spojku mimo Kysak do Margecan a poté trať Spišské Vlachy – Spišské Podhradie. Ze Spišských Vlachů se přesouváme přes Margecany do Červené Skaly, kde jsme strávili noc.

05.09.2005 - Brezno RD, 753.109, 721.080, 851.032 © Václav Vyskočil

Ráno se přemísťujeme do Brezna, kde navštěvujeme místní depo a dokumentujeme tamní trojkové brejlovce. Ranním vlakem jsme se přesunuli do Banské Bystrice, kde jsme zdokumentovali tamní lokomotivy a šli se podívat do města. Centrum Banské Bystrice se mně vždy velmi líbilo. Odpoledne jedeme přes Zvolen do Banské Štiavnice. Po návratu zpět do Zvolena fotíme na nádraží a večer se přesouváme do Vrútek, kde jsme měli ubytování hned u nádraží v bývalé drážní ubytovně.

06.09.2005 - Vrútky, MVTV 02.25 © Václav Vyskočil

Další ráno jedeme do Turčianských Teplic, kde jsme celé dopoledne fotili. Odpoledne se vracíme zpět do Zvolena, kde jsme šli opět navštívit depo. Odpoledním rychlík jsme se přesunuli do Košic na večeři do Panoramy a přes noc Poľanou jsme odcestovali do Bratislavy. Následující den ráno jsme jeli po „Cikánské“ do Komárna s krátkou zastávkou v Dunajské Stredě. V Komárně jsme si projeli železniční přechod do Komáromu. Další naše cesta vedla po maďarském území do Esztergomu a zpátky pěšky do Štúrova.

07.09.2005 - Dunajská Streda, 721.551 © Václav Vyskočil

Po návratu do Bratislavy se večer opět přesouváme na východ, tentokrát Zemplínem až do Trebišova. Z Trebišova jedeme na otočku do Čierné nad Tisou a pak zpět do Slovenského Nového Mesta. Další naše cesta vedla přes Maďarsko, po trase Miskolc – Ózd – Banréve – Lenartovce a do přespání do Prešova. Pokračování cesty další den nás zavedlo do Polska. Tentokrát po trase Prešov – Humennné – Medzilaborce – Lupków, přes Polsko do Muszyny a zpět do Prešova.

08.09.2005 - Lenartovce, Bzmot 247, Os 5423 © Václav Vyskočil

Na noc se opět přesouváme Poľanou, a to do Zvolena. Toho dne se tam konala Grand Prix, proto jsme se po ránu opět objevili v depu, kde jsme nafotili jak parní stroje, tak i odstavené místní lokomotivy. Na vlastní závody jsme však nečekali a jeli jsme se ještě podívat na provoz v Lučenci. V podvečer nás čekala již jen cesta domů.

Úvodní snímek: 04.09.2005 - Starý Smokovec: 425.961 jako Os 8114 a 420.959 + 962 na Os 8210/8213