Ako sme parným vlakom cestovali zo starého roku do nového alebo Na Silvestra plnou parou so spolkom „Era Parowozów”

25.1.2009 8:00 Jan Guzik

Ako sme parným vlakom cestovali zo starého roku do nového alebo  Na Silvestra plnou parou so spolkom „Era Parowozów”

Prvé silvestrovské plány sme si urobili s manželkou ešte v októbri. Mal to byť niekoľkodňový výlet do Prahy, organizovaný naším podnikom PKP Cargo. Rozlúčku so starým rokom sme mali prežiť na lodi.

Bohužiaľ, v novembri sme sa dozvedeli, že kvôli veľkej reorganizácii v podniku musíme zostať k dispozícii zamestnávateľovi a pracovať, až sa nám bude z kečiek pariť.

Čo už; človek mieni a zamestnávateľ mení. ...a tak sme zmenil plány a rozhodli sa, že Nový rok oslávime doma, v Krakowe. Ale ani tu nezostalo pri pôvodných úmysloch. Zavolal mi predseda spolku „Era Parowozów” Mirek Szymański, že aj tento rok organizujú silvestrovské šialenstvo s parným vlakom z Chabóvky do Zakopaného a späť’: „Srdečne Ťa pozývam na našu akciu!”, znela lákavá ponuka. Krátka porada s manželkou a deťmi priniesla rozhodnutie: Ideme!

Nie je to napokon ďaleko, nemuseli sme vyrážať zavčasu a aj späť do Krakova sme sa mohli vrátiť relatívne skoro. Okrem toho, mal som ešte jeden dôvod navyše: mohol som skontrolovať, ako bude reprezentovať naša parná lokomotíva železničného skanzenu v Chabóvke, odkiaľ bola lokomotíva prenajatá. Riaditeľka múzea aj s Mackiem Panasiewiczom odcestovali do Prahy miesto mňa, a tak som musel, resp. chcel na celú vec dozrieť.

01.01.2009 - V Chabówke © Jan Guzik

Nadišiel posledný deň roka. Domov som sa vrátil relatívne zavčasu, po 16. hodine, aby sme o hodinu vyrazili v ústrety parnému šialenstvu a netradičnému dobrodružstvu. Na ceste do Chabówky sa však stala dopravná nehoda, cestu uzavreli, a tak sme hľadali nejakú obchádzku. Do cieľa sme napokon dorazili za tmy, krátko po siedmej. Konečne! Zvítavame sa s hostiteľom Mirkom, aby krátko na to, snáď len nie na našu počesť, zapálili zbojnícku vatru. Chutilo aj občerstvenie, páčilo sa predvádzanie zbojníckych tancov... Ešte niečo vypiť a poďho na vlak.

Súpravu tvorili nablýskaná nemka Ty2-953, vyumývané dva štvornápravové vozne Bhixt so sedadlami a jeden Bhixt bez sedadiel, nakoľko slúžil ako tanečný vozeň. vel’ká pošta 040 314 Gmhx zasa výborne poslúžila ako bufet, a 014 160 BCi, ako šatňa. Nemku v tento sviatočný večer viedli: rušňovodič Jan Bogaczyk a kurič Janusz Trzópek. Pomáhal im aj priateľ Chabówky Krzysztof Napletal. Je to železničný nadšenec, ktorý každú voľnú chvíľu trávi v skanzene, a okrem kúrenia pomáha pri údržbe exponátov.

31.12.2008 - Catering v barovom vozni © Jan Guzik

V atmosfére tanečnej zábavy sa pohýname do Noweho Targu, kde berieme vodu zo žeriava. Ale pozor, ťažkosti – voda je zamrznutá. Po desiatich minútach prehovárania sa žeriav napokon rozhodol napojiť tender našej mašinky. Môžme pokračovať v ceste, a tak vyrážame do Zakopaného. Po príchode na stanicu vítame Nový rok na hlavnej ulici, známej ako Krupówki. Všade plno ľudí, svetlice, ohňostroj a petardy... Hluk o čosi vylepšíme polnočným odpálením šampanského aj my, a tak si s manželkou miesto na lodi pripíjame pod Tatrami v Zakopanom. Všetko dobré v Novom roku!

Nočná prechádzka Krupówkami či Gubałówkou je vskutku netradičná a nezabudnuteľná... Vraciame sa. Za tónov hudby opúšťame železničnú stanicu a v rovnako bujarej nálade opäť zastavujeme v Novom Targu, aby sme dozbrojili vodu. Do skanzenu prichádzame nad ránom. Čaká nás vyhriata izba a vytúžená posteľ. Ráno sa ešte s fotoaparátom poprechádzam medzi exponátmi a popoludní sa vraciame späť do Krakowa.

01.01.2009 - Všetko dobré v Novom roku! © Jan Guzik

Hoci sme neboli v Prahe, zažili sme neopakovateľný a originálny Silvester. 140 ľudí vytvorilo vynikajúcu atmosféru. Trochu by sa mohol zlepšiť catering, ale to je naozaj drobná chybička krásy na celom podujatí, ktoré zorganizoval predseda spolku „Era Parowozów” Mirek Szymańsky. Vďaka aj jeho kolegovi Robertowi Dylewskiemu za milú starostlivosť o nás. Bezchybná bola aj celá súprava vlaku z Chabówky a zimná jazda nocou zostane nezmazateľne zapísaná v mojej pamäti. Takto som vlastne precestoval zo starého roku do nového a podobný zážitok z celého srdca prajem zažiť aj vám.

Titulná snímka: Smerová tabuľa silvestrovského vlaku © Jan Guzik

(Preložil Ľubomír Lehotský, upravil -zz-)