Štyri týždne v Piešťanoch (2)

17.4.2017 8:00 Ondrej Krajňák

V nedeľu 26. marca som si opäť urobil celodenný výlet na trojmedzie. Tentoraz na trojmedzie s Poľskom a Českou republikou. Takže hneď po raňajkách som sa najprv odviezol autobusom na piešťanskú stanicu a poobzeral sa, či tam nestretnem niečo zaujímavé.

Na stanici stála mandelinka. Asi išla niekam na trať pracovať. Práve som vyšiel z čakárne, keď preletel nákladný vlak s rušňom 363.100-9 na čele. Nestihol som už zájsť mimo nástupíšť, aby nebola dolná časť vlaku zatienená. Vlakom R 603 s odchodom o 8:54 som cestoval do Žiliny. Tu som prestúpil na osobný vlak 3912 do Čadce. Na jeho čele bol rušeň 163.108-4. V Čadci tento rušeň obehol súpravu a naspäť do Žiliny mal odísť ako vlak 3921. Ja som tu mal hodinu času, tak som fotil vlaky. Najskôr dve dvojičky, potom vchádzajúci R 344 s rušňom 150.210-3 na čele a posledný záber som nasmeroval na žltý vlak RJ 1003 vedený rušňom 162.120-0.

Potom o 12:37 som sa vlakom 3950 presunul do zastávky Čierne pri Čadci zastávka. Po vystúpení z vlaku ma upútal v diaľke diaľničný most Čadečka pri Skalitom. Tak ako som predpokladal, turistický smerovník tu chýbal. Za priecestím je nová, štrkom vysypaná cesta pre stavebné stroje pracujúce na výstavbe diaľnice D 3. Viem, že som sa mal vrátiť okolo trate späť asi 400 metrov a potom údolím potoka stúpať popod viadukt smerom k hranici s Českou republikou, ale ja som začal stúpať do kopca po účelovej ceste. Chcel som vidieť najvyšší most v strednej Európe aj zhora. To údolie, ktorým som mal stúpať, totiž preklenuli mostom Valy.

26.03.2017 - Čierne pri Čadci: Most Valy © Ondrej Krajňák

Ten je vysoký 85 metrov. Po necelom kilometri stúpania som sa dostal k diaľnici i k mostu. Môj zámer, prekročiť v tých miestach diaľnicu vo výstavbe a pokračovať lesom k trojmedziu, ktoré je už blízko, sa mi uskutočniť nepodarilo, nakoľko diaľnica je už oplotená. S tým som nerátal. Ale nič sa nestalo. Videl som viadukt aj zhora, vrátil som sa ani nie pol kilometra a pokračoval ďalšou, novo vytvorenou cestou popod viadukt. Nezišiel som až dole do údolia, bol som asi v strede tej výšky od dna údolia po viadukt. Bolo tu parkovisko stavebných strojov a strážny domček. Strážnika som sa opýtal, či sa dostanem touto cestou tam kam chcem

Strážnik mi to potvrdil, tak som kráčal, už poza diaľnicu. Na vrchole stúpania som vošiel do lesa a tam som našiel modrú turistickú značku. Tá tiež viedla zo zastávky vlaku, ale diaľnicou ju prestrihli. Stretol som tu dvoch miestnych turistov a s nimi som došiel na trojhraničie. Hranicu medzi Českou republikou a Slovenskom tvorí hlboký potok. V strži jeho koryta - hlbokej 8 m a širokej 34 m - sa nachádza bod trojmedzia a je stredom kružnice opísanej vrcholom rovnoramenného trojuholníka. Vrcholy trojuholníka tvoria 240 cm vysoké žulové monolity. Pri ich stavbe boli do podstavcov dňa 22.6.1995 v kovových obaloch vložené pamätné dokumenty.

26.03.2017 - Čierne pri Čadci: Autor a poľský monolit © Ondrej Krajňák

Ide o rôzne listiny, vtedajšie noviny a mince. V rámci spolupráce Združenia obcí Jablunkovska, obce Istebna a obce Čierne bol v roku 2007 poľský a slovenský breh nad bodom trojmedzia spojený dreveným mostom. Ten je v súčasnosti demontovaný a bude osadený nový most. V rovnakej dobe bol na slovenskej strane postavený turistický prístrešok a o dva roky neskôr pribudlo zastrešené posedenie s ohniskom aj na moravskej strane. Prístup pozdĺž česko-poľskej hranice umožňujú peším turistom, cyklistom aj návštevníkom s kočiarikmi vydláždené schody a asfaltový chodník. Ja som sem došiel s tými turistami z poľskej strany.

Kvôli demontovanému mostu som sa na Slovensko mohol dostať tak, že som zostúpil na dno potoka a na druhej strane som opäť vyliezol z malej rokliny hore k slovenskému monolitu. Všetko som zdokumentoval, posedel, občerstvil som sa z vlastných zásob a po moravskej ceste už turistickou trasou som schádzal k hranici a postupne až do dediny Čierne. Tu som mal ešte chvíľu času, tak som sa prešiel po dedine a vlakom 4473 o 16:13 som cestoval do Žiliny. V Žiline som hneď prestúpil do R 610, ktorý ma odviezol do Piešťan, a tak sa môj pekný výlet skončil. Na druhý deň, v pondelok 27. marca, som bol zase na stanici.

27.03.2017 - Piešťany: 362.009-3 na čele R 609 © Ondrej Krajňák

Ale zase tie isté vlaky, len mašinky na čele iné. Najprv 671.009-9/971 009-6 ako REX 1731, potom 362.009-3 s R 609, gorila 350.009-9 na čele R 606, gorila 350.017-0 na čele IC 522 a nakoniec nám už známy manipulák s rušňom 742.125-8 na čele. Zase žiadny pekný nákladný vlak. Dal som si pohov a celý týždeň som už na stanicu nechodil. Na nedeľu som mal naplánovaný výlet do Trenčianskej Teplej. Ešte pred príchodom na liečenie mi napísal riaditeľ TREŽ Dušan Nosáľ, že keď budem v Piešťanoch, aby som sa ozval, že by sme sa mohli stretnúť v Trenčianskej Teplej. Tak som sa ohlásil a vybral som si nedeľu 2. apríla na návštevu TREŽ.

Po raňajkách som odišiel autobusom MHD na stanicu. Vlakom R 603 s odchodom o 8:54 z Piešťan som vycestoval do Trenčianskej Teplej. Dušan Nosáľ ma už čakal v depe. Poukazoval mi čo všetko v hale majú. Jedna električka je na zdvihákoch. Opravovali na nej dvojkolesia a ložiská. Majú tam aj peknú zbierku muzeálnych predmetov týkajúcich sa železnice, staré detské trojkolky a iné dobové predmety, ale aj niekoľko kusov automobilových veteránov. Posedeli sme pri káve a vyše dvoch hodín mi rozprával o minulosti i súčasnosti tejto technickej pamiatky. Sľúbil som, že prídem na niektorú akciu.

02.04.2017 - Trenčianska Teplá: 411.901-2 v hale © Ondrej Krajňák

Obdarený drobnými suvenírmi s motívom TREŽ, som sa s Dušanom Nosáľom o dvanástej hodine rozlúčil a pobral som sa cez stanicu do depa. Na stanici moju pozornosť upútal zvláštny rušňovlak. Dve žehličky (210.041-0 a 210.064-2) a medzi nimi gorila 350.019-6. Neviem, kam ju šikovali. Po príchode do depa som vyhľadal vedúceho pracovníka. Slušne som sa ohlásil a poprosil som ho, či by som si mohol niektoré mašinky vyfotiť. On ma poučil, že si mám dávať pozor a dal mi súhlas. V tomto rušňovom depe je niekoľko rušňov, ktoré vyzerajú, akoby už mali spočítané hodiny svojho života. Zrejme niektoré sú už naozaj odsúdené na autogén.

Tak som si to postupne vyfotil. Objavil som tu aj niektoré skvosty. Napríklad 771.001-5. Snáď nie je určený k likvidácii. Mohli by ho nechať ako muzeálny. Akumulátorový rušeň 199.401-1 stál v bráne rotundy. Ten som fotil už takmer pred dvadsiatimi rokmi 7.10.1998 vo Vrútkach. Prekvapil ma tranzistor 742.001-1, ktorý donedávna pôsobil v depe Humenné a vozil manipulák aj do Sečoviec. Už patrí sem. Aparát cvakal. Kam som sa len pozrel, zaujímavý rušeň. Za nejakým skladom stáli štyri jednosmerné žehličky. Tri z nich mali písané, že sú z depa Žilina, jedna – 110.050-2 - je z depa Spišská Nová Ves. Tú som fotil v Margecanoch 6.1.1995.

02.04.2017 - Trenčianska Teplá: Zrušený rušeň 110.050-2 © Ondrej Krajňák

To mala ešte pôvodné číslo E 458.0050. Takto v spomienkach a natešený z toľkých mašiniek som chodil sem a tam a fotil. Pod akousi strieškou sú odstavené služobné vozne. Odfotil som to ako skupinu. To bol asi môj posledný záber a pobral som sa do stanice. Vedel som, že krátko po trinástej hodine má prechádzať nedeľný vlak IC 514. Počkal som si ho a odfotil. O chvíľu za ním prešiel nákladný vlak naložený autami. Ťahal ho rušeň 363.089-4. Odfotil som aj R 607. Mal som cestovný lístok na vlak R 606, ktorým som sa hodlal dopraviť naspäť do Piešťan.

Na stanici, čakajúc na vlak, som pri listovaní v cestovnom poriadku zistil, že o chvíľu pôjde vlak AEX 1041 spoločnosti Arriva z Prahy do Trenčína. V pokladni mi pani povedala, že na tento vlak lístky nepredávajú, ale že si ho môžem kúpiť priamo vo vlaku. Tak som prešiel na druhé nástupište a počkal si na motorovú jednotku 845.101-5/945 101-4, ktorá tvorila tento medzištátny expres. U sprievodcu som si kúpil cestovný lístok. Uznávajú ŤZP preukazy, tak ma úsek z Trenčianskej Teplej do Trenčína stál 0,10 €. Vlak sa vracia hneď o 14:18 z Trenčína do Prahy ako AEX 1042. V Trenčíne som mal ešte asi trištvrte hodiny času kým dôjde môj R 606.

02.04.2017 - Trenčín: 945.101-4/845.101-5 ako AEX 1041 © Ondrej Krajňák

Sedel som a sledoval dianie. O chvíľu došiel zaujímavý stroj - trakčný vlak PS-00.M č. 43 firmy ELTRA. Sú to akoby spojené dva motorové vozne. Vygúglil som si, že jeden z nich je motorový a má hnacie obe nápravy, v druhom je riadiaca kabína. Za sebou mali plošinový vozeň. Ten odvesili, obehli ho a pripojili si ho na opačnú stranu. Potom z toho stroja vystúpili dvaja muži, zamkli to a padla. O 14:26 došiel zo Žiliny osobný vlak 3318 tvorený jednotkou 971.006-2/671.006-5. Pokračovať do Nového Mesta nad Váhom bude až o 14:46 po prechode môjho rýchlika R 606. Ten došiel o 14:35 len s necelými dvomi minútami meškania.

Potešil ma na čele pekný Hugo 350.004-8. Prvý vozeň za rušňom bola prvá trieda, druhý bol reštauračný, tak som si nastúpil do tretieho vozňa. Pred Piešťanmi som sa pomaly presunul cez reštauračný vozeň až do predného nástupného priestoru prvého vozňa. V Piešťanoch hneď po zastavení vlaku som tak získal čas na vyfotenie vlaku s týmto pekným retro rušňom. Bola nedeľa, pekné počasie, do kúpeľov som sa neponáhľal. Pobudol som na stanici ešte hodinu. Stále som v kútiku duše dúfal, že raz stretnem na IC vlaku Vectrona. Tak som sa rozhodol počať na IC 522. Čakajúc naň som si odfotil v šturci odstavenú muvku a dva nákladné vlaky.

02.04.2017 - Piešťany: 363.095-1 s nákladným vlakom © Ondrej Krajňák

O 15:42 preletel cez stanicu IC 522. Ale neťahal ho Vectron. „Iba“ gorila 350.007-1. Posedel som na stanici ešte pol hodiny. Počkal som na vlak RR 714. Na čele vlaku bol stroj 362.016-8 a za ním nečinný stroj 361.106-8. Tým sa pre mňa pekný šotoušský deň skončil. Vlastne nie celkom. Odišiel som do kúpeľov, na izbe sadol k počítaču a začal pozerať a upravovať fotky. Keď som došiel k záberu 062, na ktorom je berta 751.132-2, až vtedy som si uvedomil, že za ňou stojí ešte jedna berta a za nimi zelená rosnička. Skoro som odpadol. Ako som mohol byť taký nevšímavý, že som toto nepostrehol a tieto dva rušne neodfotil.

Mrzela ma hlavne tá zelená rosnička. Ktovie, aké má číslo. Veľmi ma to štvalo. Až tak, že som sa na druhý deň rozhodol po obede znova kvôli nej vycestovať do Trenčianskej Teplej. Procedúry som mal v pondelok len doobeda, takže som v pohode stihol vlak R 607 s odchodom z Piešťan o 12:54. Keď som v Piešťanoch na stanici vošiel do čakárne kúpiť si lístok, videl som na dvoch informačných tabuliach peknú perličku. Na jednej tabuli sú príchody vlakov do Piešťan, na druhej sú odchody. Pri vlaku R 604 je na pravej tabuli poznámka, že príde zmeškaný o 10 minút. Ten istý vlak, však o dve minúty odíde z Piešťan s meškaním už iba päť minút.

03.04.2017 - Piešťany: Dezinformačné tabule © Ondrej Krajňák

I tak še da, povie východniar. Môj R 607 dotiahol rušeň 362.002-8. V Trenčianskej Teplej som prešiel na druhé nástupište a na jeho konci som pohodlne prešiel do depa. Opäť som zamieril do kancelárie vedúceho a poprosil som pána, ktorý tam slúžil, o možnosť vyfotiť si tie chýbajúce mašinky. Po krátkom poučení mi bolo dovolené. Najskôr som podišiel k tým rušňom, na ktoré som včera zabudol. Tak tá druhá berta je 751.207-2 a zelená rosnička je 710.016-7. Tak takúto krásnu mašinku, s tak nízkym číslom, by som nemal v zbierke. Ostatné sa tam oproti predošlému dňu nezmenilo. Iba ten žltý akumulátorový rušeň stál vonku.

Bola tam bageta a malý kostitras. Aj tie som si zvečnil. Potom som prešiel k tej zastrešenej hale a odfotil som v nej odstavené služobné vozne aj jednotlivo. Reku, čo ak nejakého zberateľa budú zaujímať. Na začiatku bol veľký štvorosový vozeň, ktorý slúžil nejakej železničnej zložke ako ubytovací vozeň. Zaraditeľ RD Spišská Nová Ves. Fotenie som zvládol za štvrť hodinky a pobral som sa do stanice. Chcel som sa vrátiť do Piešťan vlakom R 606 s odchodom o 14:27. Lenže v stanici som sa dozvedel, že bude 20 minút meškať. Tak som sa zbytočne ponáhľal. O 14:17 som fotil Os 3318 zo Žiliny do Nového Mesta nad Váhom.

03.04.2017 - Trenčianska Teplá: 671.002-4/971.002-1 ako Os 3318 © Ondrej Krajňák

Tvorila ho jednotka 671.002-4/971.002-1. Potom prišiel z Bratislavy RR 709 s rušňom 361.107-6 na čele. Potom som fotil ešte jeden osobný vlak 3323 do Žiliny, ktorý tvorila jednotka 971.004-7/671.004-0 a konečne došiel i môj zmeškaný R 606. V Piešťanoch som vystúpil a hneď išiel na autobus MHD do kúpeľov a tým som skončil ďalší šotoušský deň. V hlave mi stále vŕtali tie IC vlaky. Na jednom páre má pendlovať ten požičaný Vectron a tu sa mi ho nepodarilo stretnúť. Preto som aj na ďalší deň, v utorok 4. apríla zašiel ešte raz na stanicu. Počkal som si IC 523 z Bratislavy, ale ani na tom nebol Vectron, ale gorila 350.007-1.

Ešte chvíľu som posedel na stanici. Odfotil som R 607 a z opačnej strany R 604 a pobral som sa do mesta na prechádzku. Tým sa moje fotenie vlakov na liečení skončilo. V piatok došla autom manželka so synom. Strávili tu so mnou pekný víkend i s procedúrami a kúpaním a v nedeľu 9. apríla sme spolu odcestovali, už nie na železných kolesách, domov. Ja som sa vracal spokojný, nakoľko sa mi podarilo výhodne spojiť objektívne danú liečbu môjho tela so subjektívnymi potrebami môjho ducha, a to za prevažne výletom priaznivo nakloneného počasia. Snáď výsledky tejto symbiózy potešia aj čitateľov tejto končiacej reportáže.

Úvodná snímka: 26.03.2017 - Čierne pri Čadci: 163.108-4 na čele Os 4473 Zwardoń - Žilina © Ondrej Krajňák