Dvoudenní výlet do Moravskoslezského a Ústeckého kraje

5.6.2015 8:00 Helmut Böhme

12. května 2015 jsem jel prvním vlakem z Drážďan do Schöny, kde jsem musel zabít 37 minut času, než mi jel přípoj do Děčína. Není divu, že jsem byl jediným cestujícím. Provozovateli přívozu Schöna – Hřensko asi ani nenapadne, že by odtud někdo mohl mít zájem tak brzo ráno použít vlak do Děčína, neboť první plavba je až v 8:33 hod.

Tak jsem se v železniční stanici Schöna nějak zabavil svým obvyklým způsobem a pak pokračoval v cestě do hlavního města České republiky.

Vlak s auty v Schöně

Abych ještě spotřeboval kredit u LEO Expressu, z Prahy jsem použil jeho málo vytížený spoj s odjezdem v 8:47 hod., který mne odklonem přes Lysou nad Labem dopravil až do Studénky, kde jsem si dělal přestávku na oběd.

LEO Express na hlavním nádraží v Praze

Trochu je mi záhadou, proč vlak do Veřovic někdy odjíždí od lokálkového nástupiště a někdy od prvního na hlavní trati, když druhá varianta je pro cestujících pohodlnější.

Studénka, vlak do Veřovic

Protože hlásili, že vlak do Mošnova má 15 minut zpoždění, změnil jsem svůj plán. Původně jsem chtěl v Mošnově přestoupit na autobus do Ostravy, ten bych ale nestihl a v té pustině čekat až na další odjezd ve 14:39 hod. se mi nechtělo. Tak jsem jel brněnským rychlíkem do Bohumína a odtud městským slonem do Dětmarovic.

Za námi zastavil i další LEO Express

Po průjezdu vlaku kategorie EC jsme se dali modrým orchestrionem na cestu do Petrovic u Karviné.

STK se nudí, zatímco AWT a ČD Cargo mají co dělat

To je významná přechodová stanice do Polska, v jejíž blízkosti stále přijíždějí anebo odjíždějí nákladní vlaky přes státní hranici.

„Čmelák“ ODOS a motoráček

Vlaky čekající na odjezd do Polska a „kocour“ se soupravou z vnitrozemí, kam se po
odstoupení vrátí

„Bobina“ ZOS Zvolen má zapnuté ventilátory, asi aby strojvedoucímu nebylo příliš horko,
až převezme vlak

V 16:55 hod. jsem se vrátil do Dětmarovic a odtud jsem jel do Mošnova. Tam z vlaku vystoupili jen tři cestující a jedna paní utíkala na autobus do Nového Jičína. Dobře, že vlak neslouží jenom cestujícím letadel, ale při tak mizivém využití se zase nabízí otázka, zda bylo smysluplně trať postavit. Pravě startoval Rayanair do Londýna a dokonce cestující z toho letadla mířil do vlaku. V odbavovací hale se nudily dvě ženy v informacích, možnosti stravování byli zavřené, akorát u velkého počtu automatů bylo možno dát si kávu. Nedaleké bistro asi slouží jenom dělníkům z průmyslové zóny a má otevřeno jenom od 8:00 do 15:00 hod.

Tak jsem se vrátil do Ostravy-Svinova na večeři. Je s podivem, že ta „restaurace“ mezi nádražím a dopravním terminálem na mostě se stále drží. I když tam není právě přívětivý interiér, rád tam zavítám kvůli rychlé obsluze a příznivým cenám. Potom jsem jel do Krnova-Cvilína, kde mne překvapilo, že stanice je obsazená a proto dobře udržovaná.

Interiér výpravní budovy stanice Krnov-Cvilín

Potom jsem se vrátil do Bohumína a čekal na EN Slovakia, u něhož pak vozmistr rozhodl vyměnit velkoprostorový vůz kvůli poruše v elektrice. Divné je, že to jeho slovenský kolega asi viděl jinak. V Ostravě hl.n. nastoupila do vlaku velká skupina ruských hokejových fandů a začala s průvodčím debatovat o jejich místenkách. Bohužel ani mně ani jemu nenapadla příslušná ruská slova, abychom jim vysvětlili, že vůz byl v Bohumíně vyměněn a za původní velkoprostorový vůz jsme dostali oddílový. Kvůli té výměně jsme měli až do Prahy zpoždění a byli ještě odkloněn přes Malešice, takže mi vlak z hlavního nádraží do Děčína ujel.

Aspoň jsem měl čas nakoupit v nádražní prodejně Billa a z jediného automatu vymámit kávu. Asi si někdo myslí, že takový automat na hlavní nádraží hlavního města nepatří a že je lepší cestujícím v prodejnách vytáhnout víc peněz z kapsy. Kromě toho automat přemístili a ukryli za pilířem v středním příchodu k nástupištím. Pak jsem pokračoval 7:30 hod. chebským rychlíkem do Ústí nad Labem a svezl se lanovkou na Větruši, odkud jsem několik hodin fotil z ptačí perspektivy.

Dva noční vlaky z Německa najednou v Ústí nad Labem hl.n.

Vlaky Phoenix a Canopus se objevily na stanici zároveň. Přitom u jednoho z nich se očividně pokazila lokomotiva, protože měla přípřež. Zajímavé bylo, že potom díky banalizaci odjel EN po levé a rychlík Krušnohor z Chebu po pravé koleji. Vedle mne seděl německý důchodce a ptal se mne, zda mluvím německy. Když jsem mu sdělil, že jsem z Drážďan, chtěl vědět, proč je železniční most zahalený. Mohl jsem mu vysvětlit, že odstranili rošt na jeho železné konstrukci.

Metrans má dlouhý kontejnerový vlak na háku

„Kocour“ LTE má co dělat s vlakem plným uhlí do teplárny ve Střekově

Pod vlakem na železničním mostě proplouvá ještě jiný dopravní prostředek

Ve městě jsou všude vystaveny fotky připomínající bombardování města v roce 1945, a tak je na Větruši i pohled na západní nádraží.

Pohled na západní nádraží z roku 1946

Po obědě jsem jel libereckým rychlíkem do Děčína, při čem nás kontroloval učeň za asistence průvodčího, který chtěl pro jistotu vědět, kam s tím svým jízdním dokladem Labe-Elbe pojedu. V Děčíně jsem potom měl trochu času fotit, než jsem v 14:40 hod. pokračoval v cestě do Německa.

„Lucka“ přiváží EC z Německa; vlevo jsou odstavené lokomotivy Lokotrans a AWT

Více obrázků najdete v mých internetových galeriích Mošnov - Album - TinyPic (výlet do Moravskoslezského kraje) a Větruše - Album - TinyPic (vlaková doprava v uzlu Ústí nad Labem).