Dovolenka v Holandsku

8.11.2011 8:00 Radoslav Macháček

Po zdĺhavom premýšľaní kam sa tento rok vybrať na dovolenku (mimo SK), padla voľba na severo-západ Európy – „Holandsko“. Keďže na cestu cez okolité štáty si treba vybaviť voľný lístok (FIP), podali sme si začiatkom augusta žiadosť. Vybavovacia lehota je 30 dní – pár dní pred odchodom sme ich ešte nemali v rukách, tak na poslednú chvíľu sme ich začali hľadať.

Ľudkina sa našla na personálnom a moja sa zabrzdila niekomu na stole. Vyzdvihol som si ju 14.09. a odchod bol 18.09.2011. (pozn. 15.09. št. sviatok, 16.09. piatok – to si každý zobral dovolenku, aby mal predĺžený víkend).

1. deň - (18.09.) nedeľa

V nedeľu ráno sa vyberáme na Bratislavskú hlavnú stanicu odkiaľ cestujeme vlakom Rex 2507 do stanice Wien Simmering, kde prestupujeme na vlak EC 71 „GUSTAV MAHLER“ do stanice Wien Meidling. Tu sa mi spĺňa životný sen „cestovať vlakom Railjet ÖBB“ s nástupom do vlaku RJ 60 s pravidelným príchodom do Mníchova o 14:30 hod. Rýchlosť vlaku bola „až“ 200 Km/hod. :-)

Po príchode do Mníchova si ukladáme batožinu do úschovných skriniek a vyberáme sa na prehliadku mesta a nesmieme zabudnúť hlavnú udalosť tých dní „Oktoberfest“ . Keďže počasie nám neprialo a celý čas pršalo tak aspoň nachvíľu sme sa schovali do jednej z atrakcii na festivale a povozili sme sa v ruskom kolese, z ktorého som si spravil pár celkom zaujímavých fotografii. Stany s pivom boli povinne miestenkové a neochutnať pivo by bol hriech. V meste nachádzame „grécku“ reštauráciu, ktorá je počas festivalu premenená na piváreň :-) Objednávame si pizzu a veľké krígle čierneho piva. Čašník sa časom spýta odkiaľ sme, odpovedám, že zo Slovenska a položil mi otázku: Jak se máš? Odpoveď: ďakujem, celkom dobre (vyvolala poriadny smiech :-)). Keďže jedlo bolo celkom sýte, tak jedno pivo bolo predsa málo a účet 50 € bol potom zase dosť. Pri odchode mi čašník predstavuje svojho „slovenského“ kolegu. Dali sme sa spolu do reči a zistil som, že je to rodák z Petržalky.

Műnchen „Oktoberfest“, foto z ruského kolesa, 18.09.2011, © Radoslav Macháček

Čas sa pomaly kráti, tak sa vyberáme na večernú prechádzku upršaným mestom, Ľudka chcela vidieť zvonkohru, ktorá nebola práve to, čo očakávala a ja som si ešte niečo pofotil. Odchod vlaku CNL 418 „Pollux“ z Mníchova je o 22:43 hod. a príchod do Amsterdamu je naplánovaný na 08:55 hod. Po takmer 11 hodinovej ceste aj s meškaním, či spánku vystupujeme na pôde hlavného mesta Holandska – Amsterdam . Moje prvé kroky smerujú na koniec nástupišťa, kde som si nemohol odpustiť cca. polhodinový pobyt na fotočkovanie. Potom sa zo stanice premiestňujeme na hotel „Old Quarter“, ktorý je vzdialený od stanice iba 10 minút, aby sme si zložili veci a ubytovali sa.

Ešte by som chcel podotknúť vzdialenosť medzi BA – AMS = 1429 km.

2. deň - (19.09.) pondelok

Po ubytovaní sa vyberáme na prehliadku mesta a fotenie jeho krás. Od stanice do centra je situovaná hlavná ulica Damrak str., ktorá Vás očarí zaujímavou architektúrou domov či miestnych hotelov. Po príchode na hlavné námestie Dam vám do oka padne jedno z najznámejších múzeí v strednej Európe „Madame Tussauds“ a po pravej strane zase „Koninklijk Paleis“ (kde vlastne kráľovná nikdy nebývala). Bočnými uličkami na námestí Spui sa zastavujeme pri ďalšej pamiatke „Engelse Kerk“ Begijnhof. Na Singel str. som našiel jedno nádherné historicky dochované obchodné centrum, nad ktorým sa týčila malá nenápadná kaviarnička Blue, z ktorej je nádherný panoramatický výhľad na mesto. Po malom občerstvení a sa vyberáme ulicou ďalej ku rieke Binnen-Amstel a cestou narážame na ďalšie zaujímavé múzeum: „Torture Museum“.

Na Singel str. sa nachádza aj jeden z najväčších kvetinových trhov v Amsterdame, vlastne bol to pôvodný plán cesty, kvetinky, ktoré pôjdu s nami domov. Po príchode k rieke nachádzame aj zdvíhací most „Magare Brug“, kde sme si dali malú prestávku a počkali si na prejazd lode spojený s jeho otvorením. Na druhej strane rieky na Amstel str. sa nachádza mestská obrazáreň „Hermitage Amsterdam“. Cestou späť do hotela podľa mapy a vyobrazených kultúrnych pamiatok nachádzam „Joods Historisch Museum“ a vedľa neho aj „Synagoge Portugese Israëlitische Gemeente“. Obchádzame Waterloo plain s najväčším "blšákom" v meste a smerujeme do hotela pri ktorom máme jeden z najstarších kostolov v Amsterdame „De Oude Kerk“. Poobedňajší spánok nám dodal sily na večerné túlanie mestom, cestou sme objavili námorné múzeum s galeónou, veterný mlyn a nestihli sme botanickú záhradu ani ZOO. Cesta z mesta na hotel viedla cez Red Light District, kde sa jeden z nás pokochal krásou diev a žien vo výkladoch a druhá rozmýšľala koľko zato asi berú...

Magare Brug, Amsterdam, 19.09.2011, © Radoslav Macháček

3.deň (20.09.) utorok

Po vynikajúcich a sýtych „anglických“ raňajkách sa vyberáme uličkami na stanicu, odkiaľ vlakom IC 3027 cestujeme do stanice Utrecht Centraal. Odtiaľto sa prvým vláčikom (09:45) vezieme pozrieť dopravné múzeum, ktoré je situované v zrušenej stanici Utrecht Maliebaan. Dopravné múzeum má aj vlastnú web stránku (pozn. reportáž bude zvlášť.)

Malá uputávka na samostatnú reportáž: ''Utrecht Maliebaan - železničné múzeum'', 20.09.2011, © LuKo

4.deň (21.09.) streda

V stredu ráno nás vlak IR 2633 vezie na výlet do vzdialenejšieho mesta Den Haag, kam cesta trvá asi 50 min. Na prvý pohľad nás zaujme fascinujúca budova železničnej stanice a tie stavby okolo nej – nádhera !! :-) Po zorientovaní sa na miestnej mape (kde nás oslovil miestny informátor, ktorého som sa zľakol) sa pešo vydávame na túru do miniatúrneho mestečka Madurodam, ktoré predstavuje všetko, čo sa v Holandsku oplatí navštíviť, v mierke 1:25 na ploche 18 000 m2.

Ďalej na severe mesta sa nachádza moderné prímorské letovisko „Scheveningen“ s dlhou piesočnatou plážou. Keďže sa nám už nechcelo absolvovať cestu na stanicu pešo, zvolili sme si alternatívu použiť verejný dopravný prostriedok – električku. V novinovom stánku sa predávajú len spiatočné CL (2,60 €) a u vodiča jednosmerný CL stojí (2,50 €)!! Výlet pokračuje a vlakom IC 1951 sa vezieme na západ krajiny do mesta Rotterdam. Podotýkam, že stanica sa modernizuje aj tu, tak ako skoro v celom Holandsku! Po návšteve turistických informácií a získaní mapy za 1 €, sa vyberáme na okružnú prehliadku mesta, fascinujúca architektúra je korunovaná stavbou Erasmus brug, na móle je umiestnené múzeum vlajok a v meste sme našli aj modelársku predajňu, v ktorej sa jeden z nás cítil ako v modelovom nebi.

Najväčší kontajnerový prístav na svete, Rotterdam, Madurodam Den Haag, 21.09.2011, © LuKo

5.deň (22.09.) štvrtok

Ako každé ráno tak aj toto bolo rovnaké: zamračená obloha a na stole nachystané „anglické“ raňajky a káva. Tento krát vedie cesta na stanicu iným smerom, chceme vidieť hotel od vody. Po príchode vlaku RR 4018 sa poschodová súprava veľmi rýchlo zaplnila aj napriek tomu, že medzi vlakmi je „iba“ 14 minútový interval !! Naším dnešným cieľom je malebné mestečko Koog-Zaandijk, v ktorom sa nachádza múzeum kakaa a jeden z najvyhľadávanejších skanzenov veterných mlynov „Zaanse Schans“. Po absolvovaní prehliadky skanzenu, výrobne mlieka a syrov či známych holandských drevákov sa vraciame späť na stanicu. Keďže je čas obeda, do večera ešte ďaleko a vlaky tu chodia ako MHD, tak si volíme cestu na sever krajiny do mesta Den Helder. Krátku prehliadku mesta zakončujeme na hrádzi severného mora, prechádzku nám kazí nepríjemný protivietor, tak schádzame dolu späť do mesta, cestou míňame pamätník námorníkov a vraciame sa na stanicu, lebo nás čaká opäť Amsterdam, teda nákupný maratón na kvetinovom trhu, syrová ochutnávka a cesta domov vlakom EN 457 cez Dresden a Prahu zo zástavkou v Lužnej u Rakovníka na stretnutí rušňov T 478.3 „Okuliarnikov“ a v Dečíne na Dni železnice. Ale o týchto akciách ste už na týchto stránkach čítali.

Skanzen veterných mlynov „Zaanse Schans", Koog-Zaandijk, 22.09.2011, © LuKo

Holandsko je krajina, ktorú si zamilujete alebo ju budete nenávidieť... Aj keď tu prší, vám to nevadí, doprava jazdí v takte (čoho sa u nás dožijú možno naše deti), tak iba stačí prísť na stanicu, nájsť správny smer a vydať sa za poznaním... :-)

Verní členovia a cestovatelia VLAKY.NET
Ludka & Designer

Foto v titulke: Skanzen veterných mlynov „Zaanse Schans", Koog-Zaandijk, 22.09.2011, © LuKo