S „lídlenkou“ za pamiatkami

15.7.2011 8:00 Peter Salaj

Zhruba pred mesiacom sa tu objavila správa o lídlenke – celodennom cestovnom lístku predávanom v sieti supermarketov LIDL. O to väčšie prekvapenie bolo, že takéto niečo na čo sme na Slovensku dlho a niekedy až márne čakali (v Česku takáto akcia bola už viackrát), zrazu bolo realitou. Predaj lídleniek začal v pondelok 13.6.2011 a o mojom programe na 5.7. bolo tým pádom v predstihu rozhodnuté.

Už v prvý deň spomínanej akcie som si lídlenku kúpil v jednej z trenčianskych predajní Lidl. Potom už len ostalo vyčkať pár týždňov strávených v práci na týždňovú celozávodnú dovolenku, uprostred ktorej prebehla daná akcia Vlak a Lidl a naplánovať si trasu. Pôvodne som rozmýšľal nad návštevou Vysokých Tatier či Horehronia, ale zvolil som si miesta menej frekventované, ale pre mňa o to lákavejšie, keďže som na nich ešte nikdy nebol. Vybral som si teda cestu Zemplínom do Humenného, odtiaľ po trati 193 do Prešova, potom do Košíc a naspäť do Trenčína. Vzhľadom na predpokladanú a nakoniec aj skutočnú vysokú frekvenciu v Tatrách som si vybral veľmi dobre.

Trasa mojej cesty - mapa použitá z www.bueker.net (kliknutím otvor celú!)

Moja cesta v deň D začala o polnoci peším presunom na trenčiansku železničnú stanicu a čakaním na R615 Zemplín. Vlak som si zvolil kvôli maximálnemu využitiu platnosti lístka od polnoci. Tajne som dúfal, že tento vlak bude skoro prázdny, predsa ľudia okrem „bláznov“ posadnutých cestovaním budú ešte spať a vyberú sa neskoršími vlakmi. Ale po nastúpení ma čakal menší šok. Vlak bol plný a ja som musel stráviť cestu na chodbičke v Beerku. Cesta uplynula celkom v pohode, bohužiaľ nedalo sa mi zaspať. To sa mi neskôr vypomstí. Až v Štrbe a Poprade vystúpila väčšia časť cestujúcich a ja som si mohol sadnúť a zdriemnuť si. Zobudil som sa v Margecanoch a mohol tak odsledovať celú cestu do Košíc, keďže sa medzičasom rozvidnelo. V Košiciach výstupil skoro celý vlak a ďalej na východ nás pokračovalo už len málo.

O piatej ráno v Košiciach © Peter Salaj

V Košiciach som pohodlie Beerka vymenil za Béčko kvôli možnosti otvoriť okno a fotiť počas jazdy. Konečne som mohol vidieť trať 190, širokorozchodnú aj nekonečnú rovinu Zemplína, kde som bol vôbec po prvýkrát v živote. Cesta ubiehala rýchlo, počas nej sme nabrali iba 10 minútové meškanie, čo na tak dlhej trase nie je zlý výsledok. V Bánovciach nad Ondavou nás čakal preprah, rušeň radu 363 nahradila dvojica 754riek. Počasie sa medzitým zlepšilo, pomaly sa vyjasnilo a nás ešte čakali Michalovce, Strážske a napokon Humenné, kam sme dorazili 7:10.

Švejk v uniforme c.a k. armády stráži stanicu Humenné © Peter Salaj

Odfotil som si humenskú stanicu a sochu Švejka, naraňajkoval sa a prestúpil do motorového osobného vlaku smer Prešov v zostave 810 plus prívešák. Slušne zaplnený Os9106 sa pohol presne podľa cestovného poriadku o 7:24. Na mňa došla únava z predošlého cestovania a zaspal som. To je už čo povedať keď človek zaspí v 810ke. Zobudil som sa až za Hanušovcami, čiže prespal som jazdu cez viadukt, čo by iste bol krásny výhľad a aj fotka. Ale aj zvyšok trate 193 sa nachádza v krásnom prostredí, ktoré si bez problémov zadá s inými vyhľadávanejšími traťami. Mladá spolucestujúca ma rýchlo zorientovala kde som a že za chvíľku bude Prešov. Do Prešova sme prišli načas. Poobdivoval som miestnu železničnú stanicu (kiežby každá stanica vyzerala takto) a hodinu do odchodu ďalšieho vlaku som využil na návštevu prešovského historického centra.

Historické centrum Prešova © Peter Salaj

Historické centrum mesta sa nachádza asi 15 – 20 minút chôdze od stanice. Kebyže sa niekedy ocitnete v Prešove a máte čas, určite sa choďte pozrieť na Katedrálu svätého Mikuláša a jedno z najväčších a najkrajších slovenských námestí. Určite budú túto reportáž čítať aj Prešovčania či väčší znalci kultúrnych pamiatok, poprosil by som touto cestou o doplnenie informácii k fotkám. Urobil som niekoľko fotiek a keďže sa čas odchodu vlaku do Košíc blížil, rýchlo som sa vrátil. Os8769 do Košíc s odchodom o 9.47 je tvorený pantografom 460. Nasadol som a po tvrštvrtehodine som sa ocitol na košickej stanici. Krátka návšteva Lidlu strategicky umiestnaného v budove stanice za účelom kúpy obeda a moje kroky sa uberajú do historického centra mesta.

Centrum Košíc, Hlavná ulica © Peter Salaj

Mojím cieľom bolo si odfotiť si najväčší slovenský kostol Dóm svätej Alžbety, budovu Štátnej opery či iné historické pamiatky rozmiestnené na Hlavnej ulici. Nie som sám, už od stanice sa do centra mesta valia davy turistov. Očividne, lídlenky majú úspech. Možno prínos z cestovného ruchu bohato vynahradí nižšie tržby vďaka akciovým cenám cestovania v tento deň. Po troch hodinách v košických uliciach ma čaká návrat na stanicu a moja posledná cesta na lídlenku. Na stanici už čaká pristavený trinásťvozňový R610. V tento deň sa určite zaplní.

Dvojica rušňov na vlakoch z Košíc do Bratislavy - 363.133 na R 610 a 350.006 na IC 504
 © Peter Salaj

Z Košíc odchádzame včas, v 14:07. V Kysaku ku mne pristúpi vlakyneťák Noro, ktorý tiež absolvuje svoju cestu na lídlenku do Popradu a do Plavča. Týmto ho pozdravujem. Opäť na mňa prichádza únava a najkrajšiu časť trate s Ružínskym viaduktom a Bujanovským tunelom predriemem. Cesta prebieha normálne, vlak je poloprázdny, v Spišskej Novej Vsi dostávame ako postrk neidentifikovanú rakaňu. Podľa predpokladov najväčší nával nastáva v Poprade, ale nejak hrozná tlačenica sa nekoná ani za Štrbou. Cestoval som aj v preplnenejších vlakoch v neakciových dňoch. Ľudí postupne pribúda, ale nikoho to nehnevá. Ako to okomentovala spolucestujúca rádová sestra, dobrých ľudí sa všade veľa zmestí. Len sprievodcovia majú niekedy problém vypraviť vlak a zmestiť sa medzi cestujúcich. Očividne počet cestujúcich prekonal očakávania. Možno svoje urobilo aj pekné počasie.

Výmena cestujúcich v stanici Humenné © Peter Salaj

Na záver by som zhodnotil akciu Vlak a Lidl. Určite to bol dobrý nápad ponúknuť cestovanie za veľmi výhodnú cenu. Ako tu bola v jednej aktualite výzva aby Slováci ukázali že vedia zaplniť vlaky, tak vlaky zaplnili. Viem niekde boli kapacitné problémy, ale ja som sa im vyhol voľbou menej frekventovaných miest. Keď mám hodnotiť za seba, bol som veľmi spokojný. Táto akcia by sa mala celkom určite zopakovať a frekventované vlaky ešte viac posilniť či viesť následy.

Titulná snímka: R 615 Zemplín sa blíži k Trebišovu © Peter Salaj

Ďakujeme autorovi príspevku a v zmysle našej výzvy odmeňujeme autora pozornosťou s logom VLAKY.NET :-)