Návštěva Parowozownie ve Wolsztyně

17.2.2010 8:00 Jiří Slavíček

V lednu 2010 jsme se vydali k našim severním sousedům. Cílem bylo město Wolsztyn. Nachází se poblíž Poznaně. Sjíždí se sem fandové parních lokomotiv z celé Evropy, neboť se zde nachází poslední výtopna s pravidelným parním provozem na normálním rozchodu.

Z Pardubic jedeme EC 143 Kysuca do Bohumína. Zde čeká kamarád, který sem přijel z Brna. Po půlhodinovém pobytu odjíždíme poloprázdným osobním vlakem do Opole v podobě jednotky EN 57. Z Opole pokračujeme vlakem TLK do Leszna. Zde máme dost času, tak se jdeme podívat do města Na náměstí vidíme pěknou vánoční výzdobu, i když už je tři týdny po vánocích. Poblíž nádraží večeříme.V půl šesté odjíždíme osobákem do Wolsztyna. Je na něm nasazena dvojdílná motorová jednotka řady SA 108, které zde jezdí z Leszna přes Wolsztyn do Zbaszynku.

Wolsztyn - nástupiště a v pozadí vozy v historickém nátěru © Jiří Slavíček

Po příjezdu do Wolsztyna jdeme do parního depa. Zde máme přes internet zajištěné ubytování na dvě noci (35 zl/ os./ noc). Prohlížíme si výtopnu. Jsou zde zatopeny dvě parní lokomotivy. Zdejší výtopna vystavuje parní lokomotivy na dva páry pravidelných vlaků do Poznaně a na příležitostné jízdy. V plánu je muzejní provoz na trati do Nowe Soli, kde je zastaven provoz.

Wolsztyn - zhlaví stanice směrem k výtopně © Jiří Slavíček

Ráno odjíždíme vlakem do Zbyszynku. Opět jednotka SA 108, které na této trati nejspíš jezdí na všech vlacích. Na tratích okolo Wolsztyna je na polské poměry celkem čilý provoz. Ve Zbyszynu se napojujeme na hlavní tah Berlín – Poznaň – Warszawa a po chvíli jsme na konečné. Za půl hodiny jedeme zpět. Ale až do Leszna, ať máme za světla projetou celou trať. Z Leszna se vracíme do Wolsztyna. Zde jdeme zpět do depa. U vedoucího platíme ubytování. Poté si prohlížíme muzeum a okolí výtopny.

Wolsztyn - muzeum v depu © Jiří Slavíček

Kromě provozuschopných parních lokomotiv se v depu a okolí náchází značné množství neprovozních. Odpoledne jedeme parním vlakem do Poznaně. V čele je lokomotiva Ol 49.7, za ní dva vozy v nátěru z osmdesátých let. V Poznani jdeme na kratší prohlídku města. Poté v jednom bistru poblíž nádraží večeříme. Večerním parním vlakem se vracíme do Wolsztyna.

Poznaň - Ol49.7 po příjezdu z Wolsztyna © Jiří Slavíček

Poslední den ráno odcházíme na nádraží. Zde ale zjišťujeme, že vlak do Leszna, kterým jsme chtěli odjíždět, je dnes odřeknut. Další naštěstí jede asi za hodinu, což by nám návrat domů nemělo zkomplikovat, neboť máme v plánu prohlídku Opole, na kterou máme asi dvě hodiny. Otázkou je, zda něco pojede z Leszna... V Leszně máme štěstí, protože zde stojí opožděný TLK směr Wroclaw, Opole, Katowice, náš původní vlak.

Nysa - SA 134-011 po příjezdu z Opole © Jiří Slavíček

Po příjezdu do Opole jdeme na oběd a nakupujeme proviant na další cestu. Prohlídku města odkládáme na jindy. Za hodinu odjíždíme osobním vlakem do Nysy, tvořeném motorovou jednotkou SA 134. V Nyse přestupujeme do spěšného vlaku do Jeseníku. Souprava je řazena z Lokomotivy SU 42 a dvou vozů ČD – BDs a B. Vlak je poloprázdný. Z Jeseníku jedeme brněnským rychlíkem do Zábřehu. Odtud do Pardubic a do svých domovů.