Nucená dovolená na dobrovolném místě

7.1.2009 8:00 Jiří Řechka

Když jsem zjistil, že si musím vybrat zbytek roční dovolené, okamžitě jsem věděl, kam chci jet. Poprad! Jednak je tam hezky a také proto, že u příležitosti 100 let TATRANSKÝCH ELEKTRICKÝCH ŽELEZNIC má jet „KOMÉTA“. A bylo rozhodnuto. Zajistil jsem si přes jednu CK v Bratislavě ubytování v Popradu. Samozřejmě bylo nutné vybrat spojení, které bude nejvhodnější.

U řady vlaků byl problém ve velmi časném ranním příjezdu do Popradu-Tater. Vybral jsem si Ex 141 Beskyd. Ten odjíždí z Prahy hl. n. ve 4:08 a do Žiliny přijíždí v 10:13. Byl výhodný, protože budu moci využít čas v Žilině a podívat se do prostor depa, než budu pokračovat dál. V neděli 14.12. večer končím v práci a jedu domů pro zavazadla. Posledním metrem odjíždím na Hlavní nádraží. Netuším, že jsem si zadělal na velký problém. Po odjezdu posledního vlaku se objevila skupina Policie ČR, Městské policie a pracovníků ČD, kteří nám oznámili, že se hala zavírá a všichni musí ven. Znamenalo to, že budu muset být od jedné hodiny do čtvrt na čtyři venku v pověstném parčíku před halou.

15.12.2008 - Praha hl.n:nově otevřený podchod ve 02 hod.ráno © Jiří Řechka

Vzrušeně diskutuji s vedoucí od ČD, která mě nakonec, ne zvlášť nadšeně, nechává spolu s dalšími dvěma cestujícími v hale. Děkuji a jsem rád, že nemusím ven. Ve 4:08 odjíždím do Žiliny. V kupé jsem sám. Vlak není moc plný, nejvíc cestujících je mezi Pardubicemi a Ostravou. Po příjezdu do Žiliny zjišťuji, kde si mohu nechat zavazadla. Povedlo se a já vyrážím směrem k depu. Fotím si vše, co mohu. Stojí zde poškozená 363 135-5, nablýskaná Renátka 754 055-2 ze Zvolena, můžu si konečně dobře nafotit bobinu 140 001-9 a další lokomotivy. Přišel čas návratu na nádraží. Odjíždím do Popradu-Tater, kam přijíždím již za tmy. Nacházím hotel a jdu se ubytovat. Mám za sebou první den mé dovolené.

15.12.2008 - ŽOS Vrútky: 702 609-9 © Jiří Řechka

V úterý 16.12. ráno odjíždím do Spišské Nové Vsi. Po příjezdu jdu do depa zkusit získat povolení k focení. Jsem vyslechnut, ale nemám štěstí. Tak si jdu vyfotit pomníkovou E 499 005. Na kraji depa posunuje 710 075-3. Prostě fotím vše, co je v dosahu mých skel. Vracím se na nádraží a rozhoduji se pro návrat do Popradu-Tater a tam se uvidí, co s načatým dnem. Po příjezdu přijíždí na druhé nástupiště motorová jednotka 840 005-3, která bude odjíždět do Plavče. Chci se svézt touto soupravou. Dávám se do řeči s průvodčím a najednou mám před sebou další jízdu. Jedu do Studeného Potoka, kde přestoupím na čekající 812 036-2 a pokračuji do Tatranské Lomnice.

16.12.2008 - Tatranská Lomnice: 425.965-1 © Jiří Řechka

V Tatranské Lomnici si kupuji lístek na Štrbské Pleso. Odjíždím Barónkou a se svolením strojvedoucího si dělám přes otevřené dveře kabiny pár snímků trati. Ve Starém Smokovci mám další přestup směr Štrbské Pleso. Podle JŘ vím, že za pár minut po našem příjezdu přijíždí zubačka ze Štrby. Po příjezdu na Štrbské Pleso si hledám místo, kde si ji nafotím těsně před stanicí.Taky je zde konečně nějaký sníh. Není nijak extra počasí, je neustále zataženo, ale zatím neprší. Zubačku se mi v rámci daných možností povedlo nafotit. Jdu se podívat na Štrbské pleso, poté se vracím na stanici TEŽky a odjíždím do Popradu.

16.12.2008 - Štrbské pleso © Jiří Řechka

Ve středu 17.12. odjíždím do Vrútek. Po příjezdu si dělám pár snímků ve stanici a pak jdu k vrútecké nákladní stanici. Projíždí okolo mne rychlík z Bratislavy a jsem překvapen. Je veden druhou reklamní lokomotivou 362.002-8. Rychle ji fotím. V RD Vrútky objevuji na plošinovém voze U 36.003 Katka, vrak modrého šípu a motorový vůz 830.128-5. Je zde prohlížecí vůz ř. 894 ex M 263.0. Odcházím zpět na nádraží Vrútky. Když procházím okolo muzea Výhrevňa Vrútky, mám štěstí v podobě členů muzea, kteří zrovna odcházejí. Umožní mi nafotit za plotem stojící stroje. Na nádraží se rozhoduji, že se vrátím do Popradu-Tater dříve. Fotím si ještě několik projíždějících vlaků, po domluvě se strojvedoucím interiér motorové soupravy 813 010-6 Kubko/ 913 010-5 Maťko. Přijíždí můj vlak a já se vracím zpět do Popradu-Tater. Dnes poprvé zapršelo.

17.12.2008 - depo Kraľovany: 751 191-8 © Jiří Řechka

Čtvrtek 18.12. Tak co dnes? Pohled z okna hotelového pokoje nevěští nic dobrého. Zataženo, mlha. Jdu na nádraží a kupuji si lístek do Štrby. Uvidíme, jak to dnes dopadne. Na nádraží přijíždí rychlík do Bratislavy, jsem velice překvapen, v čele je reklamní 362.002-8. Tak si ji konečně dobře nafotím. Po výstupu ve Štrbě ještě dělám pár záběrů této lokomotivy při odjezdu. Rozhoduji se, že si vyfotím nějaký ten vlak na trati pod Štrbou. Nacházím místo a čekám. Začíná pršet, takže to po hodině, kdy okolo mne projely pouze dva vlaky, vzdávám. Vracím se zpět na stanici. Koupím si lístek na zubačku. Ještě jsem s ní nejel a nezbývá než počkat na odjezd. Na stanici zubačky si nafotím zde stojící soupravu, fotím si další vracející se soupravu ze Štrbského plesa. Přišel čas odjezdu. Počasí je stále špatné, docela silná mlha. Po příjezdu na Štrbské pleso není skoro vidět na konec soupravy. Nezbývá mi než koupit lístek zpět do Popradu-Tater a počkat na odjezd. Dnešek nic moc.

18.12.2008 - Štrbské pleso: 405 953-1/905 953-6 © Jiří Řechka

Pátek 19.12. Brzy ráno odjíždím R 614 do Vrútek, kde čekám na spoj do Banské Bystrice. Tam ještě jednou přestupuji na vlak do Zvolena. Zde na mě čeká Miky1. Stává se pro dnešní den mým průvodcem po depu Zvolen. Neustále prší, ale to mi až tak nevadí. Fotím si lokomotivy, které se nacházejí v depu. I ty, které již ze své koleje neodjedou. Máme štěstí, spolu s Miky1 si zvěčňujeme první metry na kolejích poslední vyrobené, právě z bran ŽOSky vyjeté lokomotivy 736 024-1. Chtěl jsem také novou 756 001, ale jak mi řekl Miky1, ta již byla zpět v ŽOSce. Nemám šanci. Čas mého průvodce se nachýlil, loučíme se. Ještě jednou díky, Miky1. Tak končí má první návštěva ve Zvolenu. Až na počasí to byl velmi dobrý den. V Popradu je po návratu sníh.

19.12.2008 - depo Zvolen: 210 034-5 © Jiří Řechka

Sobota 20.12., předposlední den mé dovolené, je ve znamení Kométy. Po snídani jdu do depa. Na vrátnici zjišťuji, jestli je možné si nafotit venku stojící soupravy. Mohu. Po focení se pokouším zjistit, kdy pojede Kométa. Po chvilce zjišťuji, že Kométa je již nějakou dobu ve Starém Smokovci, kde probíhají oficiální oslavy a křest knihy „Kronika tatranskej električky a pozemnej lanovky“. Neměl jsem přesné informace, tak jsem do depa přišel pozdě. Rychle na nádraží a zjistit, kdy jede vlak do Starého Smokovce. Po příjezdu mi zbývá pár minut k vyfocení Kométy, která se vrací z první jízdy do Tatranské Lomnice. Tento den se tam podívá ještě jednou. Jdu podél trati a fotím Kométu při příjezdu do Starého Smokovce. Jdu dál a zůstávám na jednom místě v Horním Smokovci. Čekám, až pojede druhou jízdu.

20.12.2008 - Starý Smokovec: "Kométa" č.22 ex EMU 26.001 © Jiří Řechka

Po vyfocení se vracím do Starého Smokovce. Další focení při příjezdu. Čekám na odjezd Kométy do Popradu-Tater, domlouvám si možnost jízdy až do depa a ještě jedno focení v depu, zejména v remíze. Odjíždíme do Popradu-Tater i s pozvanými hosty. Ve Velkém Slavkově stojíme, čekáme na protijedoucí Barónku. Dělám si pár snímků. Po příjezdu do Popradu-Tater na stanici TEŽ odjíždíme do depa. Zde si dělám poslední snímky, zejména lokomotivy ř. 706.9 které mají nasazené sněhové pluhy, a akumulátorovou lokomotivu ř. 199.4. Z depa odcházím za tmy s vědomím, že mi skončila dovolená a že jsem potkal další bezva lidi. Mám nafoceno, co jsem chtěl, kromě nové ř. 756, ale člověk nemůže chtít všechno. Byla to bezva dovolená.

20.12.2008 - depo Poprad: 706 952-9 ex Tu 46 002 © Jiří Řechka

Neděle 21.12. je den odjezdu. V Popradu poletuje sníh, Tatry jsou jako celý týden zahalené do mraků. Dělám si poslední snímky, přijíždí můj „Košičan“ a já nastupuji do vagonu na svoje místo. Protože je to vagon Bpeer, nemůžu během jízdy fotit. Tak až někdy jindy. Při zastavení v Povážské Bystrici stojí vedle našeho vlaku MVTV 02-29. Rychle vystupuji a dělám skutečně poslední fotku mé dovolené.

Titulní snímek: "Kométa" č. 22 dne 20.12.2008 ve Starém Smokovci © Jiří Řechka

(Jazykově a stylisticky upravil spolupracovník redakce Jakub Gregor)