Slovinsko v létě 2016

24.11.2016 8:00 Václav Vyskočil

Každý rok se snažím si alespoň pár dní vyhradit na cestování za mašinkami. Letošním cílem se nakonec stalo příhraničí Slovinska a Itálie. Hlavními cílyi byl Koper, Terst a Bohinjska pruga. Pro cestu byl zvolen konec srpna a jako dopravní prostředek samozřejmě vlak. Trasa byla: Hronov – Choceň – Česká Třebová – Wien – Salzburg – Ljubljana – Koper.

Trasu Česká  Třebová – Wien – Salzburg jsme absolvovali railjetetem, Salzburg – Ljubljana EuroNightem a zbytek cesty rychlíkem. V Koperu jsme strávili cca šest hodin, a to jak návštěvou krásného historického centra, tak koupáním na malé městské pláži. Do Koperu moc osobních vlaků nejezdí, cesta autobusem po dálnici z Ljubljani je totiž mnohem rychlejší než vlak. Na trati do Koperu je však velice silná nákladní doprava do místního přístavu. Jezdí sem například kontejnery z Dunajské Stredy. Bohužel z Koperu jsme se vlakem již nesvezli, byl totiž nahrazen autobusem.

18.08.2016 - Koper, autobus NAD za IC 504 © Václav Vyskočil

Jely dva, jeden přímý do Ljubljaně a druhý zastávkový, kterým jsme jeli my, a to jen kousek do stanice Hrpelje-Kozina. Dalším naším cílem byla pohraniční přechodová stanice Buzet jež se nachází již na území Chorvatska. V této stanici jsme zdokumentovali všechna (dvě) zde se nacházející vozidla. Na této přechodové trati jezdí pouze dva páry osobních vlaků. A nákladní doprava zde zřejmě není žádná. Po krátkém pobytu v této stanici se vracíme zpět do Slovinska do stanice Divača. Motorovému vozu Fiat se při zpáteční cestě nechtělo jet, potýkal se s nějakým technickým problémem, zpáteční cesta se proto protáhla o více než hodinu.

18.08.2016 - Buzet, 711.007 SŽ MO 7704, 7122.014 HŽ © Václav Vyskočil

Večer jsme strávili ve stanici Divača, kde jsme až do setmění dokumentovali provoz. Ve stanici odstupují a nastupují přípřeže a postrky na vlaky směrem Koper. Provoz zde byl silný celou noc. Následující den vyrážíme hned ráno do Itálie, naším cílem je Terst. Z Divače se přesunujeme vlakem do stanice Villa Opicina. Naše kroky vedou na velice zajímavou tramvajovou trať Villa Opicina – Terst. Bohužel v den naší návštěvy tramvaje nejezdily. Přeprava byla zajištěna náhradní autobusovou dopravou. Trať je provozována denně od 7:00 do 20:00. Až doma jsem na internetu zjistil, že se nejezdí z důvodu nehody ze dne 16. srpna 2016.

19.08.2016 - Villa Opicina, 312.002 SŽ, Os 1746 © Václav Vyskočil

Tramvaje č. 404 a 405 staly účastníkem dopravní nehody ve výhybně Conconello na horním úseku tratě. Oba vozy byly těžce poškozeny, také osm cestujících a oba řidiči byli zraněni. S pouhými třemi provozními vozy se doprava nedá zajistit, proto je provoz tramvají přerušen a nahrazen autobusovou dopravou. Očekává se, že tramvaje se znovu rozjedou na počátku roku 2017. Trať je zajímavá hned z několika důvodů: V horním a spodním úseku se jedná o normální tramvaj, v prostředním nejstrmějším úseku mezi zastávkami Piazza Scorcola a Vetta Scorcola, jsou vozy dopravovány (sunuty do kopce a zajištěny z kopce) párem lanovkových vozů.

19.08.2016 - Villa Opicina, tramvaje ev. č. 402, 406 a 407 © Václav Vyskočil

Trať byla otevřena v roce 1902 jako nejkratší spojnice stanice Villa Opicina a Terstu. Střední, nejstrmější část byla postavena jako zubačka s elektrickým provozem, kdy tramvajové vozy byly v tomto úseku přepravovány ozubnicovými lokomotivami. V roce 1928 byla ozubnicová trať nahrazena lanovkou. Trať prošla mnoha rekonstrukcemi, naposled v letech 2005 – 2006 a 2012 – 2014. Trať je využívána jak místními obyvateli, tak velkým množstvím turistů a s jejím provozem se počítá i do budoucna.

19.08.2016 - Villa Opicina, interiér tramvaje ev. č. 407 © Václav Vyskočil

Terst je krásné historické město a jeho historie je spojena i s naším státem (resp. s Rakousko-Uherskem). Ve městě se nachází i železniční muzeum, které je však otevřeno pouze o sobotách. Bohužel v den naší bylo zavřené. O důvod více se sem vrátit. Krásné počasí jsme opět využili ke koupání na městské pláži. V odpoledních hodinách se přesunujeme zpět na nádraží Villa Opicina a míříme zpět do Slovinska. Našim dalším cílem je nádherná horská trať Sežana – Nova Gorica – Jesenice. Tato trať v letošním roce slaví 110. narozeniny a má poměrně pohnutou historii související s oběma světovými válkami.

19.08.2016 - Podbrdo, 814.036 SŽ, Os 4214 © Václav Vyskočil

Popis historických souvislostí by bohužel hodně přesahoval moje představy o délce článku, proto těm, kteří se chtějí dozvědět více o historii této dráhy, doporučuji časopis Dráha 11/2006 nebo Wikipedii. Současný provoz mezi Jesenicí, Novou Goricí a Sežanou obstarávají motorové jednotky SŽ. Nákladní doprava je zajišťována mezi Jesenicí a Novou Goricí jedním párem nákladních vlaků. Další pár vlaků jezdí mezi Novou Goricí a Ajhovem, které obsluhují místní cementárnu. Nákladní dopravu zajišťují mohutné šestinápravové lokomotivy řady 664 vyráběné závodem Đuro Đaković v americké licenci.

20.08.2016 - Podbrdo, 664.103 SŽ © Václav Vyskočil

Zajímavostí na této trati jsou autovlaky provozované celoročně mezi stanicemi Bohinjska Bistrica, Podbrdo a Most na Soči. Ve vlaku je řazen i osobní vůz pro cestující a přepravu kol. My jsme v Sežaně doplnili zásoby a poté jsme se přesunuli vlakem v podobě jednotky Fiat do stanici Podbrdo. Do této stanice ústí nejdelší tunel na této trati a to nás zahímalo. Strávili jsme zde necelých 24 hodin. Naším cílem byla především dokumentace autovlaku vedeného lokomotivou řady 664. V den naší návštěvy byl zaveden i parní vlak vedený lokomotivou ř. 533 SŽ, nám dobře známou Němkou.

20.08.2016 - Celje, 310.006 SŽ S2 19 a 25-026 SŽ © Václav Vyskočil

V poledních hodinách následujícího dne jsme se přesunuli autovlakem do Bohnijské Bistrice. A po výborném obědě pokračovali osobním vlakem do Jesenice. Tento vlak byl zaplněn do posledního místa, a to i stojícími cestujícími. Větší část jich vystoupila v již následující stanici Bled. Před cestou domů se ještě rozhodujeme navštívit Maribor. V Jesenici nastupujeme do EC, kterým se přesunujeme do stanice Zidani Most a poté osobním vlakem do Mariboru. Z Mariboru nás již čekala jen cesta k Chorvatské hranici a poté již jen EN do Rakouska.

20.08.2016 - Dobova, 541.103 SŽ, EN 498 © Václav Vyskočil

V Rakousku se ještě rozhodujeme projet trať Kleinreifling – Heiflau – Selzthal, kde je jen víkendová doprava. Ze Selzthalu pokračujeme již přes Graz domů. Návštěvu Slovinska rozhodně doporučuji a chystám se tam opět vrátit. Snoubí se zde rakouská krajina s italskou pohostiností. Všem návštěvu této země rozhodně doporučuji.

Úvodní snímek: 19.08.2016 - Villa Opicina, 312.103 SŽ, Os 1749 © Václav Vyskočil