Hydrobertování na Hané

12.2.2016 8:00 Martin Skopal

6. února 2016 se na hanáckých lokálkách objevila kromě běžných osmsetdesítek a Regionov, nasazovaných na pravidelné spoje Českých drah, ještě dvě zajímavá vozidla na vlacích mimořádných a navíc také neveřejných – berta T 478.1001 a hydra M 286.1032. Protože se jedná o mé „domovské“ tratě, nemohl jsem samozřejmě u toho nevšedního dění chybět.

Nejprve tady projela ráno berta T 478.1001 s neveřejným vlakem, který vyjel z Brna a přes Hanou jen projížděl do Jeseníků. Vlak byl vypraven pro anglické fanoušky těchto lokomotiv. Souprava, vytápěná párou, byla tvořena kromě berty čtyřmi osmidveřovými vozy Bai a jedním Bac. Po příjezdu od Brna do Prostějova vlak pokračoval do Kostelce na Hané, odkud vyrazil asi ve třičtvrtě na osm přes vrcholový bod Kaple do Senice na Hané, Litovle, sunutím do Mladče, Červenky a dále do Jeseníků.

Já jsem spolu s třemi kamarády vlak stíhal autem, přičemž role hlavního organizátora a řidiče zbyla na mne. První místo, kde jsme se s vlakem setkali, bylo ve stoupání na Kapli v blízkosti železničního mostu přes silnici Kaple – Smržice. Zvuk netlumeného šestiválce byl slyšet již někde v Prostějově. Po dokumentaci tady sedáme do auta a jedeme k Náměšti na Hané, kde vlak fotím s náměšťským kostelem sv. Kunhuty.

Náměšť na Hané © Martin Skopal

Nedával jsem moc šancí tomu, že před Litovlí vlak stihneme ještě někde vyfotit, jízdní řád byl psán dost ostře. Díky výpravčímu v Senici, kde zřejmě nejsou na takové množství vlaků zvyklí, berta čeká na protijedoucí osobní vlak tvořený vozem 810.444 z Litovle, zpoždění dosahuje skoro půl hodiny a my již netrpělivě čekáme mezi Cholinou a Myslechovicemi.

Osobní vlaky na „Litovelce“ jsou tvořeny výhradně vozy ř. 810. Na obrázku 810.444
v úseku Myslechovice – Cholina © Martin Skopal

Po zdárné dokumentaci i tady se přesouváme na mladečskou lokálku. Tento vlak je jeden z mála, který tu přes zimu projel, osobní doprava je tady totiž provozována pouze o víkendech a svátcích v letní sezóně a nákladní doprava je velmi sporadická. Při jízdě do Mladče, kdy berta sune, fotím mezi zastávkou Mladeč jeskyně a nádražím Mladeč, při jízdě zpět pak v úseku Mladeč jeskyně – Chudobín. Jedeme ještě přes celou Litovel do Červenky, kde se s tímto vlakem loučíme.

Suneme do Mladče © Martin Skopal

Domů však nejedeme, čeká nás ještě dokumentace jednoho zajímavého vozidla – brněnské muzejní hydry M 286.1032, která jezdila celý den mezi Prostějovem, Senicí a Olomoucí. Hydru si objednal jeden můj známý, také železniční fanda a fotograf, ke kulatým narozeninám. Tyto motorové vozy byly v minulých desetiletích pro tuto trať typické, v pravidelném provozu se tady naposled objevoval vůz 851.028 v roli náhrad za turnusové motorové vozy, přičemž naposled tomu tak bylo 22.2.2014 a dnes je již dvacetosmička, poslední olomoucká hydra, minulostí. Tento provoz jsem shrnul v jednom svém předchozím článku.

Ale zpět do současnosti. Poprvé jsme hydru chtěli fotit na Kapli, nicméně po asi čtyřiceti minutách mrznutí a čekání tady jednoho z nás, p. Rašku, napadlo, jestli už náhodou nejeli. Tak jsme si to jeli ověřit a skutečně – motorák již stál v Třebčíně, kam dojel s náskokem. Když by to p. Rašku, našeho „kulturního referenta“, nenapadlo, tak tam asi stojíme ještě teď. Vlak má nyní jet do Prostějova, my se tedy přesouváme do místa 27 promilového stoupání mezi Třebčínem a Kaplí. Jestliže na bertu ráno nesvítilo slunce ani jednou, po zbytek dne se počasí umoudřilo a sluneční paprsky pomohly udělat další fotografie zajímavějšími.

Hydra zdolává 27‰ stoupání z Třebčína do Kaple. Kdysi tady tahaly i dva Balmy
© Martin Skopal

Cestou do Prostějova vlak ještě stíháme fotit kousek za Kostelcem na Hané. Při zpáteční cestě má vlak pokračovat až do Olomouce, my jej fotíme mezi Kostelcem a Čelechovicemi a mezi Slatinicemi a Drahanovicemi. V Drahanovicích má vlak dvouhodinový pobyt, čehož cestující využívají k obědu v blízké restauraci. Na oběd jedeme i my, ale domů. Proč ne, když mé bydliště – Loučany – je z Drahanovic asi 3 km daleko.

Slatinice – Drahanovice © Martin Skopal

Po obědě se vracíme do Drahanovic, kde ještě dělám pár fotografií. Jízdu do Olomouce fotíme mezi Drahanovicemi a Náměští a v Horce nad Moravou. Zpáteční cestu poté mezi Horkou a Skrbení, bohužel slunce nespolupracuje a schovává se pár minut před průjezdem.

Drahanovice © Martin Skopal

V Senici nechávám auto a protože máme tu čest být pozváni k jízdě do Kostelce, sedáme do motoráku. Jízda probíhá v příjemné atmosféře a rychle uteče. V Kostelci a v Senici dělám ještě několik fotografií. Po sedmé hodině se v Senici s cestujícími loučíme, já si vychutnávám zvuk dvanáctiválcového motoru při odjezdu do Třebčína a jedeme domů. Hydru tady zase dlouho neuvidím.

Kostelec na Hané © Martin Skopal

Ještě jednou – děkuji oslavenci Pavlu Kopeckému za uspořádání této jízdy, za pozvání a za poskytnuté fotografie pro tento článek.

Byla to velice úspěšná akce a možná bude z těch letošních nejlepší – hlavně díky tomu, že byla v mém domově – na Hané. Za celý den, i když jsem autem najezdil 160 km, jsem nebyl více jak 20 km od domova.