Oslavy 150. výročí Turnovsko-kralupské dráhy mým pohledem

11.10.2015 8:00 Martin Skopal

V srpnu tohoto roku se na tomto místě objevila pozvánka na oslavy 150 let Turnovsko-kralupské dráhy. Já jsem již dříve o těchto oslavách věděl, ale nějak jsem nepřemýšlel nad tím, že bych se zúčastnil. Přece jen, z Hané to je trochu z ruky. Nakonec jsem se i díky této pozvánce rozhodl, že pojedu. Může za to také počet zúčastněných parních lokomotiv i fakt, že bych nejel sám.

Oslavy 150 let Turnovsko-kralupské dráhy se konaly od pátku 4. do neděle 6. 9. 2015. Celkem se jich zúčastnilo pět parních lokomotiv – 213.902, 310.0134, 434.2186, 464.008 a 475.111. V původní variantě místo posledních dvou jmenovaných měly být nasazeny 464.102 a 354.195, ta byla později nahrazená 475.179, za kterou nakonec zaskočila výše jmenovaná ušatá 464.008. Parní lokomotivy byly doplněny motorovými vozy M131.1081, M240.056 a lokomotivou T435.0111. Tyto stroje se vystřídaly v čele vedení vlaků hlavně na jubilující trati, ale i po tratích přilehlých. Takový počet strojů a vlaků na oslavách jedné trati se už dnes vidí málokdy. To vše doplňovalo množství doprovodných akcí na jednotlivých nádražích nebo expozice v turnovském depu. K oslavám byl vydán i přehledný průvodce.

Naše skupina se oslav zúčastnila jen v sobotu. Naplánoval jsem to tak, abychom toho stihli za jeden den co nejvíce. Z Hané nás odjelo celkem pět. Olomouc jsme opustili v 5.14 vlakem IC 542 Moravan, do Prahy na hlavní nádraží jsme přijeli před osmou hodinou. Jdeme si do obchodu pro svačinu, fotíme bertu 749.264. Po osmé přijíždí z Vršovic čtyřkolák 434.2186 se soupravou rybáků. My zaujímáme taková místa, abychom tento vlak zdokumentovali na jeho odjezdu.

Parní vlak do Kralup nad Vltavou odjíždí z pražského hlavního nádraží © Martin Skopal

Po té nastupujeme do pražské hydry, kterou jedeme do Prahy-Čakovic. Čtyřkoláka předjíždíme ve Vysočanech. V Čakovicích jdeme na vysočanské zhlaví, kde parní vlak dokumentujeme na příjezdu. Poté se urychleně přesouváme do stanice, po vyfocení spěchám již sám asi 1,5 km za stanici směrem na Neratovice, kde vlak fotím. Poté spěchám zpátky na další vlak. Podařilo se mi tak zdokumentovat čtyřkoláka čtyřikrát po sobě na jednom vlaku.

Ten samý vlak mezi Čakovicemi a Hovorčovicemi © Martin Skopal

V 10.14 odjíždíme z Čakovic směrem na Neratovice, kde vidíme vedle hromady lidí dvě parní lokomotivy, dosud námi sledovaného čtyřkoláka 434.2186 a ušatou, kterou budeme sledovat dále. My ovšem jen projíždíme a pokračujeme přes Všetaty do Kropáčovy Vrutice. Tam se přesouváme asi kilometr za nádraží směrem na Košátky na jedno profláklé, ale zajímavé fotomísto. Cestou potkáváme tři divoká selata ležící v kolejišti, které tu srazil vlak. Na onom fotomístě je již dost těsno, nakonec se procpu dopředu a sedám si před všechny fotografy a stojící stativy.

Z profláklého fotomísta u Kropáčovy Vrutice focený parní vlak do Turnova v čele se 464.008
© Martin Skopal

Po projetí ušaté se třemi osmidveřovými vozy Bai a vozem doprovodným se vracíme do stanice, kde pára doplňuje vodu a stíháme zdokumentovat její odjezd. Poté máme asi hodinu čas, u nádraží je doprovodný program, výstava traktorů, prodává se zde občerstvení a je tady také velice ukecaný komentátor, na kterého při popisu parní lokomotivy 310.0134, tedy že byla vyrobena pro místní dráhu Litovel – Senice, reaguje jeden člen naší výpravy, p. Pytlíček ze Senice na Hané. Komentátor si to samozřejmě nenechá pro sebe, a tak všichni ví, že v Kropáčově Vrutici je výprava z Hané.

310.0134 přijíždí do Kropáčovy Vrutice © Martin Skopal

Asi v 12.45 přijíždí lokomotiva 310.0134 s protokolárním vlakem od Turnova. My Kropáčovu Vrutici opouštíme v 13.00, kdy nastupujeme do osobního vlaku tvořeného retro hydrou 854.021 a pokračujeme dále do Mladé Boleslavi. Tam je odstavený M131.1081, který zde musel z důvodu technických problémů předčasně ukončit jízdu, my ho dokumentujeme a v 13.47 pokračujeme Regionovou do Turnova. Cestou se v Bakově nad Jizerou křižujeme s parním vlakem v čele s pětasedmou 475.111.

Mladá Boleslav © Martin Skopal

V Turnově jsme asi o půl třetí, po příjezdu se vozem M152.0608 v původním nátěru přesouváme do depa, kde probíhá výstava lokomotiv, mj. T334.0866, T435.0111, T478.1010, T478.3308 (750.308) nebo T499.0002. Byla tady i ušatá 464.008, dále neprovozní parní 433.014, CS400 nebo opravovaná 310.901.

Vystavený „kyklop“ v turnovském depu © Martin Skopal

Zájemce vozí několik desítek metrů dlouhá úzkorozchodná drážka o rozchodu 600 mm. Dále tady je vystaveno několik historických vozů a automobilů nebo modelové kolejiště. Vhod přišel stánek s občerstvením a polní kuchyně, kde jsem si dal polévku. Z vystavených vozidel mě zaujal zejména kyklop T499.0002, kterého jsem ještě od jeho znovuzprovoznění neviděl.

Neprovozní lokomotivy v turnovském depu © Martin Skopal

Před šestou se přesouváme opět vozem M152.0608 na nádraží. Ta chceme zdokumentovat příjezd parní 213.902 od Mladé Boleslavi a odjezd 464.008 tím samým směrem. V 18.11 plánujme odjet domů rychlíkem přes Starou Paku do Pardubic a dále domů, ovšem po zjištění, že mezi Libercem a Starou Pakou je výluka, rychle měním plán. Autobusem se mi takovou dálku jet nechce. Nakonec se svezeme vlakem s ušatou do Mladé Boleslavi, cestou se křižujeme se zpožděným vlakem v čele se strojem 213.902. Z Mladé Boleslavi odjíždíme již pravidelným rychlíkem do Kolína, odkud v 21.00 Moravanem do Olomouce a domů.

Mladá Boleslav večer po příjezdu „ušaté“ od Turnova © Martin Skopal

Byla to nejrozsáhlejší jednodenní železniční akce, kterou jsem naplánoval a které jsem se zúčastnil. Jsem rád, že vše pěkně vyšlo, navazovalo na sebe. Mám celkem dost fotek parních vlaků a to i přesto, že jsem tu nebyl autem. Nemám ale zdokumentované vše – vůbec jsem nebyl v Kralupech nad Vltavou a stroje 213.902 a 475.111 jsem viděl jen při křižování ve stanici z vlaku. To bych tu musel být i v neděli. Počasí bylo celý den tak akorát, nepršelo, ani nebyla vedra panující ještě o nějakých 14 dní dříve. Ovšem je smutné, že takové pěkné akce nejdou uspořádat dál od Prahy, třeba dráha Olomoucko-pražská má letos 170 let a oslavy nebyly v podstatě žádné. A to je jistě významnější než dráha Turnovsko-kralupská.