Na Rodinný den firmy Mattoni přes překážky

30.9.2014 8:00 Helmut Böhme

Z diskuse na ne u všech oblíbeném K-reportu jsem se dozvěděl, že dne 6.9.2014 na vlečku z Vojkovic do Kyselky vyjede parní vlak. Ráno toho dne jsem jel na hlavní nádraží v Drážďanech, i když jsem věděl, že se od 6:00 do 9:00 hod. se vlakem do Čech nedostanu, protože slavní železniční odboráři ze svazu GDL na tu dobu avizovali výstražnou stávku.

Občas přece jen nějaký vlak s posádkou, která nebyla členem GDL, vyjel, jako například pravidelný do Berlína anebo zvláštní do Mladé Boleslavi, zachycený na následujícím snímku. Jinak se u informací tvořila obrovská fronta, většinou to byli cizinci, kteří se předtím o stávce neinformovali anebo informovat nemohli. Protože stávkovali jenom drážďanští strojvůdci, dva železničáři ve výstražných vestách kamsi volali mobilem a když se dozvěděli, že nějaký vlak vyjede, například do Lipska, Elsterwerdy a Hoyerswerdy, informovali cestující.

Zvláštní vlak se stávkokazy na mašinách se chystá odjet z Dresden Hbf © Helmut Böhme

Já jsem vyrazil autobusem v 7:44 hod. do Teplic. Řidič mě potěšil tím, že na tamní nádraží přijel o 10 minut dřív, takže jsem si mohl ještě koupit jízdenku Labe-Elbe a pokračovat zpožděným rychlíkem do Ostrova nad Ohři. Ten měl asi problém s brzdou ve vagóně, neboť když jsme se rozjeli, strašně to smrdělo. Teoreticky by bylo možné po příjezdu v 10:33 hod. se o pět minut později vrátit do Vojkovic, jenomže RegioShark nám přijel naproti právě tehdy, když jsme do nádraží v Ostrově vjeli, takže zastižení plánovaného programu bylo ohroženo.

Plakát akce (po kliknutí do náhledu se otevře celý ve formátu JPG)

Kvůli tomu se pak rozčilili dva čeští fandové u paní výpravčí, což nám ale nepomohlo, a tak jsme se těch 6 km do Vojkovic vrátili reptajíc pěšky. Akorát několik minut před odjezdem parního vlaku jsem tam dorazil a do vlaku nastoupil. Vlak byl úplně přeplněný – není divu, protože jel zadarmo. Jenom jsem nějak nepochopil, proč někteří rodiče museli jet s miminky v kočárku, kterým bylo horko a proto celou čas řvala.

Parní lokomotiva při objíždění soupravy © Helmut Böhme

Po příjezdu lokomotiva objížděla soupravu, fandové fotili a rodiny se šly se občerstvit, děti si mohli nechat namalovat tváře či skákat na trampolíně a na stánku firmy Mattoni si mohl každý zadarmo vyfasovat firemní výrobky, kolik jen chtěl. Mne však zajímaly spíš věci železniční.

Do takových vagonů se nakládají nápoje, které pak jedou do skladu v Mostkovicích
na Prostějovsku © Helmut Böhme

Původně byly koleje i na mostě, dnes se nápoje přes Ohři vozí kamiony © Helmut Böhme

Součástí akce byla i výstava o historii vlečky © Helmut Böhme

Některé objekty někdejších lázní jsou už obnoveny … © Helmut Böhme

… zatímco většinu to teprve čeká; vpravo je památník pana Mattoniho, zakladatele
podniku i lázní © Helmut Böhme

Poslední vlak do Vojkovic bohužel jel už v 15:00 hod., zatímco přípoj z Vojkovic směr Klášterec nad Ohři jel až v 17:10 hod.

Odjezd parního vlaku © Helmut Böhme

Tak jsem trochu filmoval posun ve stanici a potom jsem šel do hostince u přejezdu a dal jsem si tam guláš s knedlíky a pivo.

„Hybridní“ vlak ve Vojkovicích © Helmut Böhme

Poté jsem cestoval RegioSharkem do Klášterce nad Ohří a odtud pokračoval rychlíkem k domovu.

„RegioShark“ ukončil jízdu v Klášterci nad Ohři © Helmut Böhme

A protože se na cestě domů nic zajímavého nestalo, končí moje vyprávění tady. Další snímky z onoho Rodinného dne s překážkami najdete v mé internetové fotogalerii. Kdyby někoho zajímalo, jak jsem v květnu roku 2013 dokumentoval jízdu nákladního vlaku firmy Hanzalik z Kyselky do Vojkovic, ať se podívá na dobovou reportáž.