Odklony na Slovensku v máji 2014

10.6.2014 8:00 Helmut Böhme

V našom internetovom magazíne (na jeho hlavnej stránke aj v diskusii o nákladnej doprave) som sa dočítal, že dočasne ožili hraničné železničné prechody Łupków, Lenartovce a Slovenské Nové Mesto kvôli výlukám na poľskej a maďarskej strane. Tak som sa rozhodol stráviť jarnú dovolenku práve dokumentovaním týchto odklonov.

Najprv som sa ale 17. mája zúčastnil zvláštnej jazdy spriateleného portálu ŽelPage do Vrdov-Bučíc, Třemošnice a na letisko Čáslav. Bolo to celkom zaujímavé, len počasie neprialo, nepríjemne pršalo. Preto možno lepšie ako fotografie vyznie video z akcie.

Zvláštny vlak firmy Junior market s.r.o. vo Vrdoch © Helmut Böhme

Pretože som po akcii nechcel čakať na nočné vlaky, kúpil som si na internete cestovný lístok na autobus z Pardubíc do Popradu, kam sme dorazili o 3:30 hod. Išiel som vedľa trati smerom na Gánovce a po úsvitu som zdokumentoval niekoľko vlakov v pohybe.

„Somár“ v Poprade odťahuje autovozne z EN „Slovakia“ © Helmut Böhme

Vlastne som chcel pokračovať Šíravou, tá ale mala kvôli poruche rušňa 50 minút meškania. Tak som použil osobný vlak a vystúpil na margecianskej zastávke, lebo už niekoľko raz som si predsavzal, že podniknem prieskum trate zaniknutej pri stavbe priehrady Ružín, o čom tu už v roku 2008 bola zmienka v zaujímavej reportáži. Najskôr som filmoval prevádzku pred tunelom u Margecian a potom sa vybral na prieskum.

Jednokoľajný starý tunel u Margecian © Helmut Böhme

Potom som putoval pozdĺž priehrady, kde som zbadal aj takýto artefakt:

Kilometrovník Košicko-bohuminskej dráhy © Helmut Böhme

19. mája som išiel v 7:04 hod. ráno vlakom do Slovenského Nového Mesta, kde som mohol hneď dokumentovať odklony z Maďarska. Toho dňa ale nebola zaťaž zo Slovenska (aspoň keď som tam bol ja), a preto sa maďarský sergej vrátil strojovo do Satoráljaújhely a doviezol ďalšie vlaky. Ja som tak zachytil na video najmä posun v stanici.

Slovenské Nové Mesto © Helmut Böhme

Potom so sa presunul do susednej maďarskej stanice, kde som dačo zdokumentoval, aj vo forme videa.

Satoráljaújhely © Helmut Böhme

Neskôr som preskúmal bývalú dvojkoľajnú spojku smer Čierna nad Tisou, ktorá je ale veľmi zarastená vegetáciou. Koľaje sú poriadne vidieť akurát na moste.

Bývalá spojka smer Čierna nad Tisou © Helmut Böhme

Keď som sa vrátil na stanicu do Slovenského Nového Mesta, posunovala tam bardotka.

„Bardotka“ posunuje v Slovenskom Novom Meste © Helmut Böhme

Vzadu boli odstavené rušne firmy Prvá Slovenská Železničná a.s. (PSŽ).

Odstavené rušne PSŽ © Helmut Böhme

Pretože mi v reštaurácii pri stanici oznámili, že už nevaria, presunul som sa do Michalian, kde našťastie kuchyňa fungovala. Pritom som mohol aj dokumentovať prejazd sergeja smer Slovenské Nové Mesto.

„Sergej“ prechádza cez Michaľany © Helmut Böhme

20. mája som išiel v 6:50 hod. dlhým rýchlikom z Košíc do Humenného, kde som prestúpil do vlaku smer Medzilaborce mesto. Cestou som zachytil križovanie v Koškovciach, kde vzadu už číhala druhá časť vlaku do Łupkówa.

Križovanie v stanici Koškovce © Helmut Böhme

V stanici Medzilaborce mesto som musel bohužiaľ z vlaku vystúpiť, lebo vlaky do Poľska už nepremávajú.

Veľa cestujúcich vystupuje v stanici Medzilaborce mesto © Helmut Böhme

Tak som pokračoval na horskom bicykli pozdĺž trate a ešte pred tunelom ma dohnal nákladný vlak, ktorý som zachytil na video. Zo svahu ma pozdravili traja fotografi. Najprv som si myslel, že to sú vlakyneťáci, potom ma ale oslovili po poľsky a ja som im bohužiaľ nerozumel. U tunelu som si potom dokumentoval návrat slovenského vlaku a následne som pokračoval do Łupkówa.

ST43.218 pred stanicou Łupków © Helmut Böhme

Za chvíľku tam prišla strojovo ST43.218 a na to aj druhý nákladný vlak zo Slovenska.

Stanica Łupków © Helmut Böhme

Po výmene rušňov sa pegasy vydali v 14:35 hod. naspäť do vlasti a náklad do Poľska odišiel presne v 15:00 hod.

21. mája som sa v 5:23 hod. vydal na cestu do Lenartoviec, ibaže kvôli vynikajúcej slovenskej dopravnej politike tam zastavuje len jediný vlak okolo 17. hodiny. Takže mojou cieľovou stanicou boli Číž kúpele. V hmle som registroval krátky nákladný vlak s dvomi rušňami radu 736. Po príchode vlaku v 7:05 hod. by som musel utekať cvalom hore na rázcestie, aby som stihol autobus v 7:09 hod. Pôvodne som uvažoval o prehliadke obce, potom som si to ale rozmyslel a išiel som do Lenartoviec pešo.

Tam sa nič nerobilo a aj stanica v Banrévé bola pustá a prázdna. Aspoň svietilo slnko, a tak som odpočíval a filmoval som vlaky, čo práve prechádzali. Okolo 11. hodiny sa aspoň objavil manipulák z Tornaľe s 751.125, ktorá posunovala a potom zostavila vlak smer Košice.

Manipulačný vlak v Lenartovciach © Helmut Böhme

Z obce prišla žena na bicykli s veľkou nádobou, asi doniesla železničiarom obed. Výpravca vôbec nebol ochotný dačo oznámiť, a tak som z neho len s veľkou námahou dostal informáciu, že dačo do Maďarska ide až večer. A pretože mi aj milloss (ešte raz mu ďakujem) na diaľku potvrdil, že náklad do Maďarska ešte stojí vo Veľkej Ide a že to môže trvať ešte niekoľko hodín, kým dorazí do Lenartoviec, vzdal som to a išiel som do Číž kúpeľov na obed. Bryndzové pirohy chutnali a v 13:25 hod. som odišiel autobusom do Rimavskej Soboty.

Ten išiel cez dediny, kde zväčša nastupovali príslušníci „vylúčenej komunity“. Jeden postarší z nich si zobliekol tričko a zabalil do neho fľašu, vodič mu ale povedal, že ho polonahého do autobusu nepustí. Tak sa zasa obliekol, ukryl fľašu pod trikom a cestou z nej popíjal. Na fľaši síce bolo napísane „Cola“, ale dotyčný občan časom začal bľabotať a pri vystupovaní sa už potácal.

Cez Bratislavu som sa potom vybral Metropolom domov. Bola to celkom dobrá dovolenka, aj keď som svoje ciele stopercentne nedosiahol. Viac fotografií z môjho putovania nájdete v externej galérii.

Upravil PhDr. Zbyněk Zlinský

• ŽSR-160: Zvolen os. st. - Košice
  • ŽSR-180: Žilina - Košice
  • ŽSR-190: Košice - Čierna nad Tisou - Čop (UA); Kalša - Trebišov; Sátoraljaújhely - Slovenské Nové Mesto
  • ŽSR-191: Michaľany - Medzilaborce - Lupków (PL)