Naposledy po rakouských lokálkách

Bookmark and Share
Pridané: 19.2.2013 8:00
Autor: Josef Vendolský, nick: » GLEx

Naposledy po rakouských lokálkách Je tomu již více než dva roky co jsme podnikli jeden zajímavý výlet do zahraničí. V průběhu roku 2010 se začínají šířit zprávy o ukončení provozu na několika tratích, což přináší doprovodné jevy jako protesty a petice. V tomto případě však nemluvím o lokálkách českých, nýbrž rakouských a vzhledem k tušení, že tyto protesty zastavení provozu nezabrání, se v našich hlavách rodí plán je navštívit.

Bohužel tušení se vyplňuje a s příchodem jízdního řádu na období 2010/2011 na osmi tratích v Rakousku železniční osobní doprava utichá.

Úseky tratí, na kterých byla od 12.12.2010 zastavena osobní doprava:

830 Schwarzenau – Zwettl Stadt
831 Schwarzenau – Waidhofen a. d. Thaya
912 Groß Schweinbarth – Sulz Museumsdorf

Většinu z tratí na seznamu jsme navštívili již dříve, takže volba padá na zbývající lokálky Lillienfeld – Markt St. Aegyd a. N. a lokálky vycházející ze Schwarzenau, tedy jak do města Zwettl, tak i do Waidhofenu. Termín je naplánován na 21. až 24. října 2010, a to zvláště proto, že tratí St. Pölten Hbf. – St. Aegyd a/N projížděl každý víkendový den do 24. října výletní vlak s hydraulikou řady 2143 a třemi vozy Schlieren. Vzápětí však přichází zklamání, neboť pantáty od ÖBB Infrastruktur nenapadá nic lepšího než na 23. - 26. října uspořádat na trati výluku s doprovodným jevem „Schienenerstzverkehr“, tedy NAD. Hydraulika nebude a návštěva se přesouvá na pátek 22. října. Jak se později ukáže, s ohledem na počasí to byla vhodná volba. I když klasické soupravy je škoda.

Ve středu 20. října tedy usedáme v Květné a Olomouci do vlaku a směřujeme vstříc Rakousku. Avšak to bychom nebyli my, kdyby šlo vše hladce a již v žst. Olbramovice jsme vyhnáni do autobusu, protože i SŽDC umí uspořádat výluku. Po příjezdu do Sudoměřic nastává opět přesun lidstva směr vlak a většina z nich zaujímá místa ve dvou prvních nejmodernějších vozech Bee. My se tísnit nechceme a tak nalézáme útočiště v příjemně vytopeném Béčku, které má ovšem jednu vadu na kráse. Končí v Českých Budějovicích a dále pokračují pouze právě ony první dva vozy Bee. Po příjezdu do Českých Budějovic, kde drtivá většina národa vystupuje, se tedy přesouváme do vedlejšího vozu, v kterém je však poněkud zima.

Mé oko proto automaticky ostří na kontrolky v rozvaděči a výsledek zní nemilosrdně. Vůz netopí! Takže hurá do předního vozu. Má domněnka se vzápětí potvrzuje a zadní vůz poněkud nedobrovolně svoji jízdu v Českých Budějovicích rovněž končí. Prvním bodem programu je návštěva Innsbrucku a jeho tramvajové tratě linky č. 6 IVB Bergisel – Igls, takže v Salzburgu přestupujeme do EN466, zaujímáme místo v prázdném kupé a jako cílovou stanici pro delší spánek stanovíme Feldkirch. Po probuzení zjišťujeme, že na Arlbergu leží asi půl metru čerstvého sněhu, že máme v kupé zimu a že náš vlak má přibližně 40 minut zpoždění. Výstup se tedy koná již v Bludenzu.

Po návratu do Innsbrucku probíhá seznamka s místními automaty, ve kterých po krátké debatě a ničení mojí 5 eurovky automatem vyhráváme za €8,20 dvě celodenní jízdenky a můžeme tak zahájit poznávací jízdu do Igls. Trať začíná v zastávce Bergisel, poblíž které se nachází vozovna s tramvajovým muzeem a je zajímavá tím, že nevede v městské zástavbě, ale podobně jako trať do Fulpmes zamíří vysoko do hor nad město. Bohužel provoz je již kompletně zajišťován novými vozy Flexity od Bombardieru.

Tramvaj Flexity Outlook IVB č.319 v konečné zastávce Igls © Josef Vendolský

U Igls plánujeme pořízení několika snímků, avšak nad krajem leží hustá mlha a vzhledem k tomu, že linka má hodinový interval, volíme raději návrat a přesun do Schwazu. Zde na okolních svazích již leží sníh a my tak pořizujeme několik pěkných záběrů, mj. lokomotivy 2043 s pracovním vlakem. Po setmění se přesouváme do Feldkirchu, kde chceme přestoupit do vlaku směr St. Pölten. V řazení vlaků však zjišťujeme, že plánovaný EN247 veze pouze ubytovací vozy, avšak o skutečnosti se raději přesvědčíme. Vozy k sezení ve vlaku skutečně jsou a nám nic nebrání nočnímu přesunu tímto vlakem.

„Hydraulika“ 2043.058-3 sune pracovní vlak do stanice Schwaz © Josef Vendolský

St. Pölten má nově zrekonstruované nádraží - s free wi-fi. Dobu do odjezdu vlaku směr Traisen tedy trávíme s mobily v ruce a zjišťujeme co nového. Čas se ale neúprosně krátí a proto zaujímáme místo v motorovém voze 5047, který nás má dopravit až na konečnou Markt St. Aegyd a/N. Konečnou však nebyla vždy. Do roku 1988 totiž vlaky pokračovaly do 4,5 km vzdálené stanice Kernhof. Z tohoto úseku je dnes částečně cyklostezka a částečně jsme další pokračování nezjistili, protože pochybujeme, že měla poloměr oblouku 5 metrů jako ona cyklostezka a zřejmě tedy byla rozorána v přilehlou louku. Čas do odjezdu vlaku zpět vyplňujeme dokumentací vlaku, projitím krátkého úseku bývalé dráhy a přesunem na první fotomísto mezi zastávku a stanici St. Aegyd.

Motorový vůz 5047.040-0 s vlakem do St. Pöltenu projíždí obcí St. Aegyd © Josef Vendolský

Po pořízení snímku pokračujeme do stanice a čekáme na další vlak. Naším dalším cílem se stává zastávka Amt Mitterbach s pěkným dřevěným přístřeškem. Zde dokumentujeme několik vlaků s motorovými vozy 5047, vyměňujeme něco málo slov (na věty se nezmáháme) s rakouským fotografem, vaříme oběd a opět se přesouváme na nové fotomísto. Tentokrát volba padá na zastávku Innerfahrafeld s krásnou scenérií okolních hor. Činnost v této zastávce je již obligátní.

Malebným údolím řeky Traisen projíždí motorový vůz 5047.040 jako osobní vlak do St. Pölten
© Josef Vendolský

V hlubokém údolí však rychle postupuje stín a proto popojíždíme do staničky Freiland, jejíž Lillienfeldské zhlaví osvětlují poslední paprsky slunce. Po odjezdu křižujících vlaků navštěvujeme místní muzeum průmyslových drah. Muzeum je v tuto roční dobu pochopitelně zavřené, což nám však příliš nevadí. Jen se pro jistotu snažíme být nenápadnými. Následuje dokumentace vjezdových mechanických návěstidel a průzkum krátkého úseku zrušené tratě do Türnitz, kde bylo vlaky možno vidět naposledy v roce 2001.

Na této trati se v oblouku za stanicí nacházejí tři mosty. Jeden přes silnici a dva přes vodní toky. Na tom posledním nás vítá tabule oznamující zákaz vstupu a pro umocnění pocitu přes koleje postavené dřevěné ploty. To nám však nemůže bránit most překonat. Zvláště když za mostem je mechanické návěstidlo. Při chůzi k němu volíme přebrodění řeky a při cestě zpět samotný most. Prkna na něm však příliš důvěry nevzbuzují, proto volíme přesun po kolejnicích ve stylu provazochodců.

Most přes řeku a vjezdové návěstidlo do stanice Freiland na zrušené dráze do Türnitz
© Josef Vendolský

Dnes jsou i tyto snímky historicky hodnotné, neboť v průběhu roku 2012 byl svršek (a mosty?) snesen a nahrazen asfaltem. 30. září poté byla na původním tělese otevřena cyklostezka. Mezitím na kraj definitivně padá noc a nám nezbývá nic jiného než se s touto malebnou lokálkou v hlubokém údolí řeky Traisen zřejmě navždy rozloučit a přesunout se přes Vídeň na západ. Původně plánovaný EN466 je však již z Vídně zaplněn a absolvovaní cesty vestoje v plánu nemáme. Obhlížíme tedy následný EN246, což dává potěšující závěry. Zabíráme jedno z kupé, která se postupem času rychle plní. Tedy až na to naše. Pro dnešní noc volíme taktiku sundaných bot, která se zřejmě vyplácí, protože až do Feldkirchu nás v kupé nikdo nenavštívil.

Nákladní vlak v čele se strojem 1144.277 vjíždí do Blisadonatunelu © Josef Vendolský

Ve Feldkirchu nás vítá deštivé ráno, a proto z plánu focení u Roppen schází. Procházíme městečko Feldkirch a přesunujeme se do stanice Langen am Arlberg, kde se dosud drží sníh. Daří se postavit i sněhulačku, která pokud neroztála, stojí tam dodnes. Na zhlaví stanice začíná Blisadonatunnel, uvedený do provozu roku 2003. Původní trať vedla jižněji, a jak náhodou zjišťujeme, je ve své původní stopě i s mosty a galeriemi dodnes částečně zachována jako turistická stezka a přístupová cesta k západnímu portálu nového tunelu, a to včetně monumentálního Wälditobelviaduktu u bývalé staničky Klösterle o délce 59 m a výšce 35 m. Oba tunely na původní trati Simastobel (140 m) a Großtobel (505 m) jsou však bohužel zasypány.

Využíváme služeb stezky až nad západní portál nového tunelu, kde pořizujeme několik snímků a ztrácíme jízdní řád. V nestřeženém okamžiku zafouká vítr a nám z portálu odlétá několik listů jízdního řádu a mizí v neznámu. I přes vyhlášenou pátrací akci se je nedaří nalézt. Zřejmě tedy mizí v temnotách 2411 metrů dlouhého Blisadonatunelu. Čas se však krátí a my se musíme vrátit 2,5 km zpět do Langenu, abychom se mohli přesunout do Bregenzu na noční vlak. Zrovna když vysvitá sluníčko. Cestou tedy alespoň dokumentujeme Alte ArlbergBahn a poprvé v životě vidíme a slyšíme padající lavinu. Ačkoliv je jen malá a vysoko v horách, hukot to je neuvěřitelný.

Wälditobelviadukt u dnes zrušené a zbourané staničky Klösterle © Josef Vendolský

V Bregenzu nás nad nádražím poutají jakési rány. Po ujištění, že válečná fronta se skutečně neblíží a jedná se o ohňostroj, naše kroky vedou k břehu Bodamsee, kde se tato podívaná odehrává a my tak máme možnost shlédnout půlhodinový ohňostroj zrcadlící se ve vlnách jezera. Zřejmě oslava, že již zítra opouštíme Rakousko. Podívaná skončila a hurá do EN247. Postupem času se vlak začíná opět plnit, avšak naše taktika předcházející noci i tentokrát slaví úspěch a v kupé jsme jediní.

Po odjezdu z Bregenzu přichází vlakvedoucí a po zjištění, že jsme Češi, nám česky děkuje a přeje „Pšíjemná cesta“. Výrazy našich tváří jsou v tu chvíli nenapodobitelné. No nic, jdeme spát. V noci mne ale několikrát probouzí zima, a tak přitápím. Zima je však stále stejná i ráno, takže usuzuji, že kupé zřejmě netopí. Aby taky. Po procitnutí nastává zjištění, že celou noc jsem přitápěl knoflíkem hlasitosti rozhlasu.

Ohňostroj nad vodami Bodamsee v Bregenzu © Josef Vendolský

Vlak opouštíme ve stanici Wien Hütteldorf a přesunujeme se do stanice Wien Heiligenstadt, kde máme -3 minuty na přestup. „Přípoj“ však jede bohužel přesně včas a přestup tak logicky nevychází. Čekáme proto na následný REX do stanice Emmersdorf a. d. Donau, který v Kremsu a. d. Donau přepřahá na lokomotivu řady 2143. Vzhledem k tomu, že máme dostatek času, s vlakem jedeme až do Kremsu a po přepřahu jej dokumentujeme na trati. Bohužel světelné podmínky jsou mizerné.

Po dokumentaci vlaku se přesunujeme do Schwarzenau, kde pořizujeme rychlý snímek motorového vozu a zaujímáme místo v jeho útulném interiéru. Cílem cesty je Waidhofen a. d. Thaya. Vlak kromě nás a italského fotografa zeje prázdnotou. Možná je to tím, že místy jede na rakouské poměry až neuvěřitelnou rychlostí 20 kilometrů v hodině. Ve Waidhofenu máme půlhodinku, a tak dokumentujeme stanici, vlak a zbude i na prohlídku již nepojížděné tratě do Fratres a k českým hranicím.

5047.009 ve stanici Waidhofen a/d Thaya jako vlak do Schwarzenau © Josef Vendolský

Po návratu do Schwarzenau je do odjezdu vlaku na druhou lokálku hodina čas, který vyplňujeme povařením a zjištěním co za poklady se nachází v místním skladišti – tiskárny jízdenek, různé návěsti, hradlový přístroj, … Ještě, že skladiště je uzamčeno. Pomalu se ale blíží čas odjezdu vlaku do Zwettlu, takže zaujímáme místo v motorovém voze 5047 a vydáváme se vstříc tomuto městečku. Bohužel nemáme možnost přejet 240 metrů dlouhý most čnící nad městem, který se nachází v úseku mezi stanicí Zwettl a zastávkou Zwettl Stadt.

Stanička Zwettl s osobním vlakem do Schwarzenau © Josef Vendolský

Do této zastávky však v době návštěvy jezdí pouhé dva páry vlaků v sobotu a jeden v neděli. Ve Zwettlu je doba obratu 4 minuty a tak není času nazbyt. Důležitý dokumentační snímek je však pořízen a vyrážíme zpět. Tedy přes Vídeň domů. Po příjezdu do stanice Wien Spittelau využíváme služeb metra do stanice Wien Meidling a vlakem EC77 opouštíme Rakousko.

Úvodní snímek: Zrušenou trať Freiland - Türnitz pohlcuje vegetace © Josef Vendolský

Josef Vendolský

Galéria k článku

Počet: 38     Stránky: / 2

Foto 21.10.2010 - Tramvaj Flexity Outlook IVB č.319 v k ...

Foto 21.10.2010 - ''Hydraulika'' 2043.058-3 sune pracov ...

Foto 21.10.2010 - ''Taurus'' 1116.237-7 s vlakem RoLa m ...

Foto 21.10.2010 - Lokomotiva 1016.023-2 nesoucí reklamn ...

Foto 21.10.2010 - 2068.027-8 s pracovním vlakem odjíždí ...

Foto 21.10.2010 - Railjet s 1116.222 v posledních paprs ...

Foto 22.10.2010 - Freiland: 5047.040-0 čeká na křižován ...

Foto 22.10.2010 - Vůz 5047.040-0 na konečné v Markt St. ...

Foto 22.10.2010 - Zrušená dráha do Kernhofu je přeměněn ...
nasledujúce obrázky »

Diskusia

Pozn.: Názory diskutujúcich sa nemusia zhodovať s názormi VLAKY.NET.

Ak chceš pridať diskusný príspevok, musíš byť prihlásený.

» Pridaj diskusný príspevok s obrázkom

Príspevky: 21     Stránky: / 2     Výpis:
» maťo363 Napíš poštu cez VLAKY.NET Mail
Príspevky: 28 26.2.2013 17:57

kazde rusenie je smutne

» Busman Napíš poštu cez VLAKY.NET Mail
Príspevky: 251 24.2.2013 9:42
RE: Naposledy po rakouských lokálkách

V Beograd expresu ÖBB nepodávají snídani ani ve WLAB, prý je tam levná cena, říkala ex-jugoslávská stewardka.

» Twix Napíš poštu cez VLAKY.NET Mail
Príspevky: 496 20.2.2013 13:38
RE: Naposledy po rakouských lokálkách

Pěkný článek a fotky - bohužel ani jednu z těchto tratí jsem nestihl, stejně jako jsem nestihl tu trať přes Wachau (resp. ten úsek co se zavíral). Tam mě štve že hlavním důvodem zavření bylo to, že trať se rozpadla. Ten Markt St. Aegyd vypadá jako pěkný zapadákov (vůbec ten kraj mezi Schneebergem a St. Pöltenem je hodně pustý a téměř bez veřejné dopravy), stejně tak Zwettl i Waidhofen bude asi kraj světa a provoz lokálky "odnikud" (a do Vídně daleko) bylo asi vyhazování peněz, ale trochu to zamrzí při pohledu na obě krásně udržované c.k. nádražní budovy.

Ze šotohlediska zamrzí konec osobní dopravy na trati Wolfsberg - Zeltweg (část Lavanttalbahn), jezdil tam už jen jeden vlak denně a druhý večer v části trasy (obojí v pracovní dny) a zbytek busy. Vlak byl veden Herkulem s Cityshuttly a svezení přes Obdašské sedlo bylo velmi pěkné, byla to asi poslední rakouská trať kde se jezdilo s velkou motorovou mašinou přes skutečné hory (Aspangbahn i při svých technických parametrech nijak zvlášť scénická není).

Výletní tramvaj do Iglsu jsme stihli ještě "postaru", rozjezdy plného vozu do kopce z některých zastávek stály za to. Jinak Bodamské jezero je v němčině Bodensee, ne Bodamsee :-) No, a ta formulace se zutými botami je opravdu trochu nešťastná, nebo aspoň jste k tomu nemuseli psát, že většina kupé kromě toho vašeho se naplnila. Pak to opravdu působí dojmem, že cestující složitě hledali místa k sezení, zatímco vedle se rozvalili dva čeští fipkaři ve fuseklích. Jestli nejste fipkaři, tak se omlouvám, ale způsob trávení noclehů v EN vlacích jedoucích sem a tam tomu nasvědčuje :-)

Salubia: Ano, snídaně v rakouských lehátkách jsou fajn. Proto mě lehce zklamalo (ale čekal jsem to), že ve voze Bcmz ÖBB na lince Vídeň - Bělehrad (dnes jezdí Bc ŽS jen z Budapešti) se žádná snídaně nepodává. A navíc tento vůz splňoval i uvedené parametry "ex jugoši" a "narváno" :-)

» Salubia Napíš poštu cez VLAKY.NET Mail
Príspevky: 201 19.2.2013 19:03
RE: Naposledy po rakouských lokálkách

Glex: Mně se osvědčilo jít nejdřív do dvojky a když vagon vyhovoval (málo lidí, netáhlo okny, topil atd.), tak jsem se prospal ve dvojce. Když to smrdělo průserem (imigranti, ex.jugoši, narváno, zima apod.), tak šup do lehátka - vnitro za cca 22,50, přes hranici Aufpreis za 29 (někdy za 30). Ovšem rakouské lehátko je výrazně lepší než DB - neklimatizuje tolik a v ceně je celkem slušná snídaně.

» pilkus Napíš poštu cez VLAKY.NET Mail
Príspevky: 290 19.2.2013 18:50
RE: Naposledy po rakouských lokálkách

vieš, ja som možno pochopil nesprávne Tvoju vetu, a možno si Ty pochopil nesprávne môj príspevok. možno som tiež slovan rajzujúci západom. keď sa pritrafí noc v posteli raz za tri dni, umývanie v hajzlíku ICE pri 300 kmh (pokus o umývanie) všetky stopy ciest neodstráni. čo keď som si robil srandu aj sám zo seba, čo keď sme používali rovnakú taktiku ako ju popisuješ? ale som rád že sme si porozumeli !!!

» GLEx Napíš poštu cez VLAKY.NET Mail
Príspevky: 851 19.2.2013 17:59
RE: Naposledy po rakouských lokálkách

pilkus: nic se neděje věta se dá špatně pochopit, ale taková ostrá reakce se mě i celkem dotkla, zvláště když při svých cestách se snažím nebýt středem pozornosti a chovat se v souladu s dobrými mravy. Hygiena se na takovýchto cestách udržuje vždy o něco hůře ale není nemožná ... ale jak píši ... po uvedení věcí na pravou míru to nemá smysl dále pitvat

» karel.f Napíš poštu cez VLAKY.NET Mail
Príspevky: 7 794 19.2.2013 17:32
RE: Naposledy po rakouských lokálkách

Salubia v zimě jezdí lidé na hory tak bývá plno a pak od 6. až do 9. měsíce. Volnější vlaky jsou v 10. a 11. měsíci kdy jsem já nejčastěji cestoval a bylo vždy volněnji. Dokonce i uprostřed prázdnin jak jsou dovolenky nejdražší tak se mě stalo že vlak směr Itálie nebyl tak plný. Nikdy se mě nestalo směr Villach že bych byl sám v kupé naopak směr Bregenz několikrát.

» pilkus Napíš poštu cez VLAKY.NET Mail
Príspevky: 290 19.2.2013 17:11
RE: Naposledy po rakouských lokálkách

GlEx : je mi ľúto že som nesprávne pochopil túto vetu :"Pro dnešní noc volíme taktiku sundaných bot, která se zřejmě vyplácí, protože až do Feldkirchu nás v kupé nikdo nenavštívil." a ospravedlňujem sa !

» GLEx Napíš poštu cez VLAKY.NET Mail
Príspevky: 851 19.2.2013 15:44
RE: Naposledy po rakouských lokálkách

Salubia: Ale však je to v článku napsané. EN466 do Zürichu byl plný a EN246 je vnitro do Bregenzu Navíc ty popisuješ situaci směrem do Itálie, kde je to vždy horší a já směrem na západ, kde jedou v podstatě 3 noční vlaky. V každém případě nočními vlaky mám v Rakousku najetých několik tisíc km a záleží na dni v týdnu, ročním období ap. Je to různé. Na některé dny a období si nerisknu bez místenky, ale někdy vím, že budu mít kupé pro sebe i bez místenky.

Karle v tom mám trochu problém. Mne do letadla nikdo nedostane!

» Salubia Napíš poštu cez VLAKY.NET Mail
Príspevky: 201 19.2.2013 15:35
RE: Naposledy po rakouských lokálkách

Glex: Poloprázdné jsou možná noční vnitrostátní. Několikrát jsem teď jel v lednu a únoru do Itálie a dvojky na sezení byly natřískaný (lidi stáli s uličce a dost často jen jeden vůz), lehátka taktéž. A to i uprostřed týdně; v pátky a neděle to bude o dost horší.