„Siódemky“ poprvé v Hradci Králové

» Návrat

Bookmark and Share
Pridané: 14.12.2009 8:00
Autor: PhDr. Zbyněk Zlinský, nick: » Zbyněk

„Siódemky“ poprvé v Hradci Králové Včera, na železničářský Nový rok, zažilo královéhradecké hlavní nádraží věci doposud nikdy nevídané. V čele několika vlaků tam byly k vidění stroje vpravdě exotického zjevu, které ovšem cestující veřejnost, toužící jen dostat se co nejlépe odkudsi kamsi, nijak zvlášť nevzrušovaly. Nicméně oko i objektiv šotoušův toto zpestření zajisté ocenily.

 
 
 
 
 
 
I když nešlo o žádnou mimořádnost, která se opakovat nebude. Nový jízdní řád totiž přináší (mimo jiné změny, o nichž jsme zde již referovali) také poměrně zásadní a jistě zajímavý převrat v nasazení lokomotiv řady EU07 společnosti PKP Intercity na našem území. Nejde jen o grafikonovou změnu ve vedení mezistátních rychlíků mezi Polskem a Českou republikou, ale především o to, že jejich stroje už nebudou mezi svými hlavními výkony postávat kdesi ve šturcu, nýbrž odvezou nějaké spoje vnitrostátní, dokonce osobní vlaky.
 
EU07-533 "Hanka" dne 25.5.2009 ve šturcu pražského hlaváku © PhDr. Zbyněk Zlinský
 
Před rokem byly do jízdního řádu zavedeny dva páry rychlíků mezi stanicemi Wrocław Gł. a Praha hl.n. přes Lichkov a Hradec Králové, Polské stroje odjížděly na vlacích R 250 a R 252 z žst. Wrocław Gł. v 6:25 a 14:25 a přijížděly do Letohradu v 9:25 a 17:23, z Letohradu se vracely na R 251 a R 252 v 10:40 a 18:40 s příjezdy do Wrocławi ve 13:40 a 21:40. Pro potřeby českých cestujících nic moc. Zajímavější byla skutečnost, že šlo o první případ zajíždění lokomotiv řady EU07 do tohoto koutu východních Čech, umožněný elektrizací trati z Letohradu do Polska.
 
"Rumcajs" EU07-477 na R 251 Praha hl.n. - Wrocław Główny v Letohradě dne 14.12.2008 © PhDr. Zbyněk Zlinský
 
Jízdní řád 2009 – 2010 tyto rychlíky zrušil a nahradil je jediným párem vlaků mezi Wrocławí a Pardubicemi přes Ústí nad Orlicí, pro výletníky z České republiky do Polska už zcela nepoužitelným. R 252 vyjíždí ze stanice Wrocław Gł. v 6:02 s příjezdem do Pardubic v 10:12 a párový R 253 se vrací v 17:44, aby do Wrocławi dorazil ve 21:51. Pomineme-li fakt, že tyto vlaky jsou svou polohou určeny výhradně pro cesty Poláků k nám, další prudkou změnou je daleko delší pobyt polských strojů na našem území.
 
111.035-2, 163.063-1 a EU07-446 "Eliška" v žst. Praha hl.n. dne 10.12.2009 © PhDr. Zbyněk Zlinský
 
Ten je nově využíván v úvodu už zmíněným způsobem, konkrétně na páru osobních vlaků mezi Pardubicemi a Týništěm nad Orlicí či Jaroměří. Dalším zdrojem „hradeckých“ EU07 je dvojice mezistátních rychlíků R 408/409 „Vltava“ které tyto stroje vozí z Katowic na pražské hlavní nádraží a zpět. Vlaky jezdily i v uplynulém železničním roce, byť pod jinými čísly, a v Praze jejich stroje prostály téměř celý den. V roce právě nastalém odvezou jeden pár rychlíků mezi Prahou a Hradcem Králové. Jak oběhy polských strojů na našem území vypadaly, momentálně vypadají a od 17.1.2010 vypadat budou, to ukazuje tato tabulka.
 
 
U vědomí těchto skutečností rozhodl jsem se tentokrát zachytit počátek platnosti nového jízdního řádu v poněkud jiné podobě, než tomu bylo roku loňského, kdy hlavním hrdinou mé reportáže byla také siódemka, jak v Polsku lokomotivám řady EU07 říkají. Vlakem jsem tentokrát necestoval vůbec, zato jsem se opakovaně projel autobusem MHD na královéhradecké hlavní nádraží a zpět (mrazivé počasí mne k obvyklému bicyklování nikterak nezvábilo), abych zachytil oba momenty premiérového výskytu polských strojů ve východočeské metropoli.
 
To je ten spoj, v jehož čele poprvé přijede EU07 do Hradce Králové © PhDr. Zbyněk Zlinský
 
Onen první nastal mezi 11:55 a 12:03, kdy byl u prvního nástupiště přítomen osobní vlak č. 5606/5607 Pardubice hl.n. – Týniště nad Orlicí, vedený lokomotivou EU07-511 Ivanka. A že jsem na místo dění dorazil pochopitelně o něco dříve, porozhlédl jsme se také po nádraží samotném, v jakém stavu se vynachází v první den platnosti nového jízdního řádu. Plachty s odjezdy, příjezdy i řazením vlaků byly vylepeny, elektronický jízdní řád fungoval (a byl i středem zájmu cestychtivého občanstva) a příjezdové ani odjezdové panely nehlásaly žádná významná zdržení. Zkrátka pohoda.
 
Je 13., začátek platnosti nového jízdního řádu, ale na královéhradeckém nádraží panuje klídek © PhDr. Zbyněk Zlinský
 
Jediné, co nebylo úplně v pořádku, bylo to, že se nádraží vyznačovalo absolutním nedostatkem Vašků Vyskočilů. S kolegou toho jména jsme se tam měl sejít, abychom společně zdokumentovali první příjezd polské elektrické lokomotivy v čele osobního vlaku. Takže jsem se dal do díla sám, i když příjezdovou fázi jsem poněkud nezvládl – osobák od Pardubic se totiž dostavil s náskokem, Sice nevelkým, ale naprosto postačujícím k tomu, aby mi zabránil dojít na místo, z něhož jsem hodlal onen akt zaznamenat. No, vždycky se všechno nepodaří.
 
Kýžený okamžik nastal, EU07-511 přijíždí k peronu žst. Hardec Králové © PhDr. Zbyněk Zlinský
 
Zato jsem měl asi o dvě minuty více času na pořízení dalších snímků, dokumentujících tuto památnou událost. A pak byl čas mazat domů k obědu – abych si to celé zopakoval právě o čtyři hodiny později, v souladu s taktovou dopravou železniční i městskou. Tentokrát ovšem nádraží Vašků Vyskočilů už prosto nebylo, přítel (který v době popolední vtipně fotil Ivanku v Týništi nad Orlicí) mne i se svými ratolestmi dopadl právě ve chvíli, když jsem ukládal na svou paměťovou kartu další dnešní novinku, prvního Najbrta domovské stanice Hradec Králové, který se napájel elektrony u nástupiště 1A.
 
Najbrtovo "béčko" v domovské stanicic © PhDr. Zbyněk Zlinský
 
Jestliže v době polední jsem na nádraží šoitouštsvo reprezentoval sám, tentokrát lidiček opatřených obraz zachycujícími krabičkami různých typů postávalo na nástupištích nepřehlédnutelné množství. A to vzdor velice rychle tmavnoucí obloze, která věštila problémy v úspěšnosti lovu. Všichni měli políčeno hned na dva polské stroje, které se zde měly míjet. Dokonce u téhož nástupiště. Jako první se na místo srazu, na sekundu přesně podle jízdního řádu, dostavila EU07-364 v čele R 857 „Metuje“ Praha hl.n. - Trutnov hl.n., která zde z vlaku odstoupila, aby se vrátila do Prahy na R 792 z Doudleb nad Orlicí.
 
EU07-364 odstupuje z R 857 „Metuje“ © PhDr. Zbyněk Zlinský
 
Z poledního vystoupení známá už EU07-511 Ivanka přivezla svůj Os 5258/5661 Týniště nad Orlicí – Pardubice hl.n. také právě na čas a zrovna ve chvíli, kdy její sestra čekala na volno pro posun, tudíž bylo možno v jeden moment oba polské stroje vidět (velice dobře) jedním pohledem a tak je při troše pohotovosti také vyfotografovat (velice špatně) jedním záběrem. V tu chvíli už nastala doba nefotitelnosti, šera mezi fotografováním denním a nočním. Nicméně šotouši se tužili, příslušníci modré armády se bavili a občané normální na to vše s údivem zírali.
 
 
Byli ovšem železničáři, kteří měli pro snažení vlakofilů pochopení. Tak se mi dostalo pozvání na prohlídku stanoviště siódemky natolik vřelého, že jsem nemohl odmítnout. Proto jsem se s Vaškem, který s dětmi odjížděl rychlíkem směr Trutnov, málem nestihl rozloučit. Na (ne)štěstí bylo třeba ze soupravy vytáhnout dalším službám zpěčující se vůz, takže zpoždění umožnilo splnit společenskou povinnost. Nebyl to v tu dobu technický problém jediný a polední idylická situace na tabulích příjezdů a odjezdů vzala za své. Já už jsem ovšem na další vývoj nečekal a k počítači pospíchal, abych na tomto povídání o polské invazi do Hradce králové zapracoval.
 
Pohled na stanoviště EU07-511© PhDr. Zbyněk Zlinský
Prameny a odkazy:
  1. PKP class EU07 - Wikipedia, the free encyclopedia
  2. EU07 - kolejowe dzieło sztuki
  3. Česko-polská spolupráce
  4. Knižní jízdní řády 2009-2010
  5. České dráhy, a.s.
  6. PKP Intercity S.A.

Titulní snímek: Odpolední setkání dvou polských strojů v Hradci Králové © PhDr. Zbyněk Zlinský

PhDr. Zbyněk Zlinský


Galéria k článku

Počet: 60     Stránky: / 2        

Foto 14.12.2008 - Letohrad: ''Rumcajs'' EU07-477 nastup ...

Foto 14.12.2008 - Letohrad: ''Rumcajs'' EU07-477 v čele ...

Foto 20.12.2008 - Praha hl.n.: EU07-511 čeká na svůj vý ...

Foto 17.01.2009 - Lichkov: EU07-477 v čele R 252 Wrocła ...

Foto 17.01.2009 - Letohrad: EU07-477 před odstoupením z ...

Foto 08.02.2009 - Letohrad: EU 07.539 v čele R 252 © Vá ...

Foto 26.03.2009 - Praha hl.n.: EU07-511 ve šturcu © PhD ...

Foto 26.03.2009 - Praha hl.n.: EU07-511 ''Ivanka'' v ba ...

Foto 27.03.2009 - Praha hl.n.: EU07-533 ''Hanka'' mezi ...
nasledujúce obrázky »

Súvisiace odkazy

Diskusia

Pozn.: Názory diskutujúcich sa nemusia zhodovať s názormi VLAKY.NET.

Ak chceš pridať diskusný príspevok, musíš byť prihlásený.

» Pridaj diskusný príspevok s obrázkom

Príspevky: 30     Stránky: / 2     Výpis:    
» Pikehead Napíš poštu cez VLAKY.NET Mail
Príspevky: 32 20.12.2009 20:40
Zobraz odkaz na diskusný príspevok
RE: „Siódemky“ poprvé v Hradci Králové

Co se tyce rozjezdu v "polskych rovinach", doporucuju absolvovat jizdu do Vratislavi. Navzdory rovine a primemu trasovani trate je rycholstni profil takovy, ze vlak v jednom kuse skace stylem "brzda-plyn".

I v techto pomerech lokomotiva docela slusne akceleruje, a sviznost rozjezdu me docela prekvapila i z Letohradu a Jablonneho (i kdyz je pravda, ze vlak byl prakticky prazdny a mel 4 vozy = 80tun?).

Co se tyce designu, tak jeho pachatele nejsou Polaci. Jak se muzete docist v odkaze na wikipedii, byla lokomotiva dlouha leta vyrabena v britske licenci, pricemz jeji vzor pochazi nekdy z 50. let.
A pokud si uvedomite kontext (tzn. hospodarskou realitu Polska mezi lety 1945-1990, kde doslova nebylo co zrat), tak tahle lokomotiva (zvl. v soucasnem modrem nateru), az takova hruza neni.

Je ale skoda, ze se tu diskutuje stokrat omlete namisto lepsiho vyuziti lokomotivy pro spojeni CR s Kladskem a Slezskem, ktere navzdory padu komunismu a nasledne i hranic zustava nadale tristni.

» České_dráhy Napíš poštu cez VLAKY.NET Mail
Príspevky: 583 18.12.2009 22:33
Zobraz odkaz na diskusný príspevok
RE: „Siódemky“ poprvé v Hradci Králové

SZKV : Kritikou spolehlivosti generace škodováckých lokomotiv ze 70. let mínite jejich "nízkou" výrobní kvalitu ?
Výrobce za kvalitu výrobku ručil dva "provozní" roky od vykonání TBZ, pak je spolehlivost lokomotiv na bedrech jejich provozovatele, případně na "zhotoviteli" příslušného stupně údržby v "ŽOS".
Při stále se snižujících přídělech finančních prostředků na údržbu - holt ČD se musí dostat do zisku a nezapomeňte ... je krize, tak se musí šetřit dvojnásob ... se zkrátka upřednostňuje to, co má přímí vliv na bezpečnost, tj. především pojezd a zbytek se musí ošulit.
To platí jak pro gorily i dvojky.
S nějakou závadou si dokáže poradit i strojvedoucí (například vyřadit vadnou motorovou skupinu a jet "na půl"), nicméně ve federálních dobách, kdy s dvojkami jezdily do Žiliny / Martina pouze pražské čety nebylo neobvyklé, že z Košic dovlekla ošuntělá leťácká nulka do Žiliny "neschopnou" dvojku a za ní celou soupravu, leč ze Žiliny vezla uschopněná dvojka a nulka jela spát do žilinského depa...
Nicméně existovali také "borci", kteří dokázali prohlásit za neschopnou dvojku proto, že jim nesvítilo zelené světlo (vadná žárovička) u jedné "otevíratelné ochranné sítě" blokující vstup do chráněného strojovny, signalizující, že strojovna není pod napětím (viz článek 12 MPBP)... proto nemohl provést příslušnou opravu - ačkoli do chráněné části strojovny bylo možno vstoupit z opačné strany, kde zelené světlo svítilo.
Na opotřebovanost lokomotiv má vliv i provozní nasazení. Něco jiného je jezdit na polských rovinách s dlouhými úseky, kde se vlak rozjede a jede a něco jiného jezdit v česko & slovensku na vlacích s častými rozjezdy, změnou traťové rychlosti, na náročném stoupání (rozjezd z Tišnova až na 17 promilích se 600 tunami - na nějakém 45 stupni - to si gorily lebedily), stejně tak jako oblíbený "česko&moravský" slalom mezi nákladními vlaky stojícími na "rovné", dvojky přímo "milovaly" ...
Ono to s těmi 16x/36x v době jejich uvádění do provozu bylo taky velmi neslavné a nebýt "jedniček" a v zimě 1986/1987 taky lok E 469.3 (123) nasazovaných na rychlíky do Přerova v TS 04E místo 163, tak by se toho mnohdy moc nenajezdilo.


» norbert871 Napíš poštu cez VLAKY.NET Mail
Príspevky: 11 17.12.2009 15:55
Zobraz odkaz na diskusný príspevok
RE: „Siódemky“ poprvé v Hradci Králové

pekná mašínka

» SZKV Napíš poštu cez VLAKY.NET Mail
REPORTÉR
Príspevky: 1 803 16.12.2009 9:25
Zobraz odkaz na diskusný príspevok
RE: „Siódemky“ poprvé v Hradci Králové

Zbyněk: Obsazenost "žlutých autobusů" z HK do Prahy činí podle údajů rezervačního systému 15-25 lidí, ovšem u nových relací to není nic dovného: Plzni, Budějovicím a Zlínu taky trvalo zhruba rok, než se to "zaběhlo" a dnes jsou ty spoje někdy vyprodané i pár dní dopředu. K obsazenosti dálkových vlaků ČD jen tolik, že na rozdíl od "žlutých autobusů" nejde jejich počet exaktně určit: neurčitou, ale dost významnou část klientely tvoří režisti, takže se vlak zdá často být plný, ale na tržbách se v něm mnoho nevybere. Upřímně řečeno, mít režijku, tak vlakem taky jezdím všude: 500 Kč za roční jízdenku považuju za optimální poměr ceny a kvality služeb ČD, za víc peněz už je ta vrakoidní hrůza příliš drahá...

» Zbyněk Napíš poštu cez VLAKY.NET Mail
ČLEN REDAKCIE
Príspevky: 38 603 16.12.2009 8:41
Zobraz odkaz na diskusný príspevok
RE: tak jsem přispěl na začátku diskuse a doufal jsem, že se rozvine v něco přínosného a poučného

No já tiše také.

Nakonec jsem v diskusi cosi nadhodil i o zachovaném hodinovém taktu rychlíků mezi Hradcem Králové a Prahou. O nich je známo, že vezou hlavní frekvenci v úseku Poděbrady - Praha. Navíc jsou nově "ohrožovány" autobusovými spoji pana Jančury.

Neměl jsem čas podívat se, jak jsou jeho autobusy naplněny, ale u vlaků jsem si poklesu počtu cestujících nevšiml. Ono je to sice pěkné, jezdit rychle a levně na Černý most, jenže lidstvo asi chce spíš do centra Prahy.

» SZKV Napíš poštu cez VLAKY.NET Mail
REPORTÉR
Príspevky: 1 803 16.12.2009 8:26
Zobraz odkaz na diskusný príspevok
RE: „Siódemky“ poprvé v Hradci Králové

Twix: Souhlasím, že diskuze se odvíjí na staré známé téma, ale osobně jsem přesně tohle čekal, takže nejsem překvapen. Za sebe musím říct, že vzhled lokomotivy je mi jedno, protože v každé zemi mají jiný vkus a země, která vyprodukovala "nádhery" jako je hrbatý SOR, tramvaj připomínající obrněný transportér nebo podivnost, zvanou Regionova, nemá Polákům co vyčítat. Ostatně např. skandinávské dopravní prostředky též krásy z našeho pohledu mnoho nepobraly a jak to tam pěkně funguje!
Nicméně plně souhlasím s lidmi, kteří mají na EU-07 a "naše" řady 151 a 350 odlišný metr. Nejde totiž o stáří nebo vzhle, ale o provozní spolehlivost. Nikdy jsem nezažil ani nečetl, že by ty polské "mašinky" byly nějak nespolehlivé a kde jsou v oběhu psané, tam je najdeme. Totéž platí třeba o našich řadách 163/263/363, jen o málo novějších. Zato generace škodováckých lokomotiv ze 70. let je tak nespolehlivá, že ruinuje dálkovou osobní dopravu ve střední Evropě: dlouhé hodiny stání EC v polích kvůli lehlé "gorilce" už jsem dostkrát zažil, ještě častěji jsem se setkal s balkánskými zpožděními na dalších vlacích z důvodu oběhu ba dokonce už jsem jel i EC, kde mezi Budapeští a Prahou lehly hned 2 "gorily" a nakonec to muselo odtáhnout osvědčené eso- zpoždění 5 hodin. A totéž platí o českých strojích řad 150 a 151: jel jsem Košičanem, kde byly hned 2 "banány", z nichž oba lehly na slovenské části oběhu a do Prahy vlak dovezla lokomotiva řady 163 ZSSK.
Resumé: Není podstatné, jak lokomotiva vypadá a jak je stará, ale jak je spolehlivá. A co se týče stáří, tak nejbohatší dráhy Evropy (např. švýcarské nebo švédské) disponují velkými počty lokomotiv z 60. let a nikomu to nevadí: podstatné je, co to veze na háku. A to se u nás neřeší. Přitom to, co u nás ty slavné EU-07 táhnou bývá natolik hnusné, že řešit vzhled lokomotivy je malicherné.

» 350.009 Napíš poštu cez VLAKY.NET Mail
Príspevky: 513 16.12.2009 1:33
Zobraz odkaz na diskusný príspevok
Na výzor a lak stroje nejazdia,

ale poľské mašiny sú aj po konštrukčnej stránke zastarané. Viď napr. elitnú radu EP 08 na 160 km/h, posledný kus vyrobený v roku 1997 a mašiny mali okrem hrncových svetiel odporovú reguláciu, volant a ručné spínanie ventilátorov TM (u nás už bobiny mali automatické). Siódemky sú staré ako peršingy, konštrukčne sú však pozadu o polstoročie. Poliak si v tyristorových krabiciach určite musel pripadať ako v kozmickej lodi, ARR je asi pre nich .

» 362.001 Napíš poštu cez VLAKY.NET Mail
Príspevky: 6 507 15.12.2009 21:03
Zobraz odkaz na diskusný príspevok
RE: „Siódemky“ poprvé v Hradci Králové

Ale no tak, čo ste sa tu všetci s koňom zrazili?

Napísal som...
No, akokoľvek, majú byť asi na čo hrdí keď toto nehanbia prezentovať aj ďaleko od domoviny. Ja to značný nepomer, keď v kontraste s proporciami Siodemky česko-slovenské šotoušstvo a obsluha si rada zanadáva aj na "staré vraky" ako 151, ktoré už nemajú čo robiť na tratiach a tobôž v medzinárodnej prevádzke...

Kto kde povedal (napísal) že to bolo podľa mňa?

Inak 151 som spomenul preto, že v predmetnom článku EU07-čky vypálili rybník práve im.
Nie nejakým slovenským350-kám, to je kapitola iná...


A zrejme musím aj vysvetliť.

1) Zbyněk: Oukej, tak vypálili rybník 163-kám. Aj keď bol si to práve Ty, kto sa vytešoval, že v GVD minulých vám do Hradce chodili/ia 150-ky.
Ničmenej, ak som uviedol tú 150/151-ku, nuž keď sa tento šerbeľ sype po koridore s rýchlikom z Petrovic do Prahy, tak asi isto nevzal výkon slovenskej 350-ke ani 240-ke či 560-ke.

Fajkus: Fajn, nenazval by si ich starými vrakmi. No pri všetkej úcte, väčšina diskutujúcich či rušňovodičov, pokiaľ nerátame skutčných fandov, má na ne názor iný. A ja som sa snažil poukázať na túto všeobecne nespravodlivo neválnu mienku, nikde som sa ani nezmienil, že ide o názor môj, Dal som to preto ešte zámerne do úvodzoviek.

Inak aj ja so spokojnosťou jazdím s 30ročnými "vrakmi", nad ktorími Česi stále obdivne híkajú, Poliaci ani nehovorím, no pritom väčina profesne unavených kolegov by sa už rada videla na mašinách nových.
Odkedy však mali možnosť zhliadnuť a do rúk dostať "konkurenčnú" ET41, názor na slovenské dvojčatá 131 rázom prehodnotili a pochopili ako vysoko je nebo.
Teda šlo mi o to, že u nás/vás sa nadáva na "vraky", aké tú máme, ale objektívne môžme byť radi, pretože nie sme na tom až tak zle, všetko je o subjektívnych dojmoch a miere zhýčkanosti.

Dúfam, že už sa chápeme a nebudem musieť prekladať ešte do Češtiny.

» Twix Napíš poštu cez VLAKY.NET Mail
Príspevky: 276 15.12.2009 20:07
Zobraz odkaz na diskusný príspevok
RE: „Siódemky“ poprvé v Hradci Králové

Mno, tak jsem přispěl na začátku diskuse a doufal jsem, že se rozvine v něco přínosného a poučného. Ale je to klasika - pořád dokola jen Jéé, ti Poláci mají ale ošklivé mašinky! A jaký mají velký lucerny?!. Přitom tohle (provoz v ČR) je už pro šotouše celkem blízké téma, ale přece jsem doufal marně... Článek sám o sobě je kvalitní a čtivý, ale podle diskuze vypadá že je z jiné planety... (Jo, a nezapomeňme vyjádřit obdiv Fénu 350 ZSSK - btw nevím v čem je oproti EU07 modernější)

» Fajkus Napíš poštu cez VLAKY.NET Mail
Príspevky: 928 15.12.2009 18:06
Zobraz odkaz na diskusný príspevok
''staré vraky'' ako 151, ktoré už nemajú čo robiť na tratiach a tobôž v medzinárodnej prevádzke...

RE 362.001
Na 150kách jsem začal jezdit, na 350kách jsem se vozil s kamarády ze Slovenska. A nikdy bych je nenazval starými vraky. Myslím, že pořád jsou i přes svůj věk IN. Ještě když vyjedou jako krasavice 151 023 a 350 004. Uvidíme, co dokáže nová řada 380?

nasledujúce príspevky »

LTE Logistik a Transport Slovakia s.r.o.


TOPlist