Tovačovkou s „krokodýlem“

13.5.2009 8:00 Radek Hořínek

Populární hanácká lokálka bez pravidelné osobní dopravy opět po čase ožila. A jak jinak, než díky nezměrné aktivitě nadšenců z občanského sdružení Kroměřížská dráha, kteří přitom tentokrát spolupracovali s kolegy z jiného subjektu téže kategorie, který má ovšem název zajímavější: Hrbatá Máňa, o.s. Sobotní dění na „Tovačovce“ vám přiblíží náš olomoucký reportér. (-zz-)

Když se mi v pátek na monitoru objevil mail od Rosti Kolmačky, tak jsem pojal obavu, že se jízda „krokodýlem“ do Tovačova neuskuteční. Naštěstí tomu tak nebylo. Pouze došlo ke změně části programu z důvodu a s důsledky, které popsal takto:

Včera totiž došlo ve štěrkovnách k závažné nehodě a štěrkovna nám dohodnutou a připravenou exkurzi zrušila z důvodu, že v době naší jízdy bude ve štěrkovnách těžká technika odstraňovat následky havárie a ani nebude k dispozici nikdo, kdo by se nám věnoval. Původně nás na vlečku ani nechtěli pustit, podařilo se nám ale dojednat alespoň vjezd na část vlečky mimo vlastní prostor štěrkoven a shlédnutí práce těžebního bagru a remorkéru přímo z motorového vozu. Případný další program na vlečce se bude odvíjet operativně podle momentální situace v závislosti na dohodě s vedením provozovny.

Štěrkovny a pískovny: pohled na areál © Radek Hořínek

Nezbylo nic jiného, než oželet exkurzi do štěrkoven. Nic ale nebránilo tomu, abych se vydal to májové sobotní ráno do Kojetína, odkud byl odjezd. Díky změně programu, jsem si změnil i cestování, ale o něm tu psát nebudu. V Kojetíně platím jízdné a nasedám do „krokodýla“ M 286.1032. Krátce po příjezdu mírně zpožděného rychlíku od Brna můžeme vyrazit a svým způsobem odemknout pro letošní rok trať Kojetín – Tovačov. Tentokrát máme spoustu času, tak si můžeme užívat focení na každé fotozastávce a není jich málo. Do Tovačova nám cesta trvá necelou hodinu.

Po příjezdu do města s pěkným zámkem je jako první na řadě společné foto účastníků a M 286.1032. Po jejím zhotovení se část osazenstva vlaku vydává do města na zámek, část se občerstvit a posilnit před další částí našeho výletu. Několik jedinců zůstalo u motoráčku. Tlachalo se o všeličem. Já tam počkal na svoje holky, abych si je mohl před mašinkou vyfotit.Blíží se poledne a skupinky se postupně vracejí. Domlouvá se další postup focení a hlavně cesta do štěrkoven.

Tovačov: společné foto s Krokodýlem © Radek Hořínek

Radostně si dáváme opakovaný odjezd z Tovačova a přidáváme k němu ještě fotku u vlečky do areálu firmy Topos. Následuje nástup do vlaku odjezd k bývalé hlásce Skašov. Tam nás čeká krátký boj se samovratnou výhybkou. Naštěstí ho vyvolení vyhrávají a my se můžeme vydat na vlečku Štěrkoven a pískoven. Bohužel se dostáváme pouze před areál. Tam si alespoň každý udělá pár fotek a pomalu se vracíme k bývalé hlásce Skašov. Ještě na vlečce a potom i u bývalé hlásky se fotí ve velkém. Pěšky s „krokodýlem“ v zádech se přemísťujeme na nákladiště Lobodice. Nasedáme a vydáváme se do Kojetína.

Po krátké přestávce se M 286.1032 pod dráty vydává do Nezamyslic za druhou částí programu, která je vlastně náhradou za exkurzi. V Nezamyslicích zastavujeme u výpravní budovy. Pár jedinců, mezi kterými jsem i já, si děláme rychlou fotku a vracíme se do motoráčku. Jedeme se projet na kousek dnes již zrušenou trať z Nezamyslic do Morkovic a udělat si fotečku na bývalé místní nádraží. Jak je vše vyfoceno, tak se vracíme do nádraží v Nezamyslicích. Rychlé loučení a M 286.1032 se vydává s částí osazenstva do Brna. Zbytek se postupně rozjíždí směr Přerov a později směr Olomouc.

Nezamyslice: M 286.1032 vyráží domů do Brna © Radek Hořínek

Velký dík za tuto podařenou akci patří tandemu Rosťa Kolmačka a Jirka Strumienský, klukům z Hrbaté Máni o.s. a taky počasí, které nám přálo.