MAGDA, alebo dva motoráky a para

22.12.2007 21:22 Ing. Igor Molnár a Boris Dzurňák Zdroj: Paparaci

V predvianočnom zhone, keď nákupné centrá odolávajú nájazdom kupujúcich sa dozvedám od známeho zaujímavú informáciu. Na sobotu, 15. decembra organizuje FS SR-ZO Haniska pri Košiciach a Klub historických koľajových vozidiel pri RD Haniska pri Košiciach jazdu motoráčikom M 131.1125 /MAGDA/ výlet z Košíc do Hronca.

A tak neváham, kontaktujem sa s hlavným organizátorom a zhon, ktorý vládne v meste vymieňam za pokoj vidieka. V sobotu ráno vyrážam na stanicu v Košiciach, kde nastupujem do Zr 1804 /DOMICA/ a s miernym meškaním sa spoločne s ďalším členom VLAKYNET presúvam do Hanisky. Magda nás už čaká pred výpravnou budovou a tak mi už neostáva čas na kontrolu obsadenosti vchodovej a odchodovej skupiny odovzdávkových koľají USSK. Po chvíli sa návestný znak na odchodovom návestidle mení a výpravca nás vypravuje do Košíc. V Košiciach pristupuje hlavná skupina účastníkov tejto bezpochyby zaujímavej jazdy. Pomaly opúšťame metropolu východu a za pochmúrneho, veterného zimného počasia ukrajujeme prvé kilometre. Míňame Kysak, Ružínsky viadukt i Bujanovský tunel  a vchádzame do Margecian. Tu je prvé obiehanie prívesného vozňa. Čas ktorý máme k dispozícii využívame na fotenie a mnohí z nás i na zdokumentovanie príchodu Os v podobe 840 004-6. Prichádza i náš čas a tak sa vláčik rozbieha v ústrety najkrajšiemu úseku trate – Hnileckej doliny.

Ťažké mraky sa prevaľujú ponad dolinu, je dosť sychravo a chladno. No oproti tomu čo nás čaká v závere doliny je toto idylka. V Hnilci a Dobšinskej Ľadovej Jaskyni križujeme s osobáčikom z Červenej Skaly. V prechádzaných tuneloch máme možnosť sledovať kvapľovú výzdobu a v Besníckom sedle zažívame nefalšovanú zimnú metelicu. V Telgártskej slučke je pre fotografov pripravené pózovanie M 131 s prívesným vozňom. Nasledujúce kilometre do Podbrezovej sa nesú skôr v znamení jarného počasie, sneh sa stráca a vykúkajúce slniečko svojimi hrejivými lúčmi hladí naše tváre. V Heľpe si nenecháme ujsť príležitosť zdokumentovať HOREHRONCA v čele s 754 054-5 /PETRA/. To už ale registrujeme, že máme v pätách gumokolesových prenasledovateľov, ktorí zaznamenávajú náš pohyb z terénu. /Garin+Boris/. V Brezne je pre nás pripravené ďalšie prekvapenie, tentoraz v podobe M 240 0039 z Tisovca.

Pravdepodobne tu bola prichystaná nejaká mimoriadna jazda po ozubnicovej trati do Tisovca. Míňame depo v Brezne a nezadržateľne sa blížime do Podbrezovej, kde nastáva po druhý krát obiehanie prívesného vozňa. Odchádzame do Chvatimechu, kde kvôli pripravenému spoločnému fotografovaniu na normálnom a úzkom rozchode dochádza k miernemu zdržaniu. Tu nás už očakáva sám riaditeľ ČHŽ a dáva nám tipy na ďalšie fotofleky. Zastavuje a fotíme v blízkosti mimoúrovňového kríženia tratí, dokumentujeme spoločnú jazdu M 131 a M 21.

V Hronci presadáme na vláčik úzkorozchodnej železnice, ktorý nás dovezie až do cieľovej stanice v Čiernom Balogu. Pre záujemcov je pripravená prehliadka múzea a pre hladné žalúdky zas chutný obed. Po ňom sa časť výpravy vláčikom presúva do Vydrovskej doliny. Tu sa zdržíme len krátko a ideme naspäť, nakoľko sa pomaly stmieva a nám sa treba vrátiť do Hronca. Aj napriek tomu naberáme meškanie a tak sa v Podbrezovej dozvedáme zlú správu. Budeme musieť čakať takmer hodinu. Toto meškanie trošku skrátime, ale i tak počas nášho návratu do Košíc mnohí tŕpnu, či stihnú posledné spoje domov. Do Košíc prichádzame tesne pred 23.00 hod.

Čo dodať na záver? Snáď len poďakovať všetkým tým, ktorí sa pričinili o zdarný priebeh tejto akcie. Nebudem ich menovať osobne, oni sa určite medzi riadkami nájdu. Viac napovedia priložené fotografie.

Borisov pohľad:

V piatok večer sa dozvedám z vlakynetu o sobotňajšej jazde motoráku z Košíc do Čierneho Balogu. To je výzva! Po krátkej úvahe sa rozhodujem, počkám si na nich v Telgárte. Skoré ranné vstávanie prebehlo hladko a už som na ceste. Mestá a dedinky ubiehajú jedno za druhým. Cesta za Podbrezovou je mi neznáma, išiel som tadiaľ len dvakrát. Telgárt sa blíži, čas beží a snehu pribúda. Hádam to len stihnem? Aha, už ho vidím! Viadukt som našiel, ale až vo chvíli, keď cez neho prechádzal motoráčik. Spravil som prudkú otočku na zasneženom poli a rýchlo naspäť k tunelu. Na ďalšom viadukte nad tunelom sa už rozostavujú fotografisti z vláčika, pridávam sa k ním a dnešná fotoreportáž sa začína. Vláčik prenasledujem najvyššou bezpečnou rýchlosťou, predbieham a zastavujem na narýchlo zvolených miestach. Terén je mi neznámy, ale rýchlo sa rozhodujem a volím zábery...